|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Kul, grattis till bilen och bra med återkoppling! :) | |
|
Fortsätter på denna istället för min andra nystartade tråd: Funderar på F15 runt 2016-2019. Inte helt spikat och XC90 och Q7 finns fortfarande med i bilden men X5 har alltid varit en form av drömbil. Budget ca 500-600 och planerar behålla 4-6 år och kör ca 2500 mil per år så försöker gärna hitta ett ex som inte rullat så långt. Något jag behöver tänka på? Några väsentliga skillnader mellan årsmodeller? Som vanligt gäller så mycket motor som möjligt för pengarna men har sett att allt över 40d kostar en hel del mer i försäkring (möjligen 50d kan funka hos Folksam). Väljer bilen pga att jag gillar att sitta högt samt behöver rejält med bagage pga hund samt att vi åker till fjällen rätt ofta (4-6 gånger per år, vinter såväl som sommar/vår/höst). |
|
| Hann få svar i andra tråden om att gå på G05 istället och såklart vill man ha så ny modell som möjligt men utbudet är redan skralt och priserna drar iväg rätt rejält på G05. | |
|
Vi hade bestämt att vi inte ville lägga över 500’. Då var det i princip svårt att hitta någon G05. Och dom man eventuellt kunde få minns jag som att de saknade all extrautrustning som vi önskade. Vi ville ha ljusa lädersäten, head up-display, hybrid, spacegrå lack, adaptiv farthållare och att den skulle vara väldigt välvårdad och ha gått under 5’. Med den specen skulle en G05 landa närmare miljonen än 500’. Så för oss blev det ganska uppenbart att G05 inte var aktuell. Vi har haft vår F15 i några månader nu och är supernöjda. Utvändigt tycker jag personligen F15 är finare än G05. Invändigt kan jag inte säga något då jag aldrig ens provkörde en G05. Således kan jag inte heller säga något om olikheter i köregenskaper osv. Det enda jag hade velat ha mer av är räckvidd på batteriet. De 28 km som utlovas i displayen är en glädjesiffra. Kanske om man smyger fram. Jag skulle tippa på max 20 km vid vanlig stadskörning. När man kör i 90km/h eller över kan man i princip se hur procenten på batteriet sjunker. Bedömt slut på 10-15 minuter. Men eftersom vi bor i centrala Sthlm och batteriet räcker för att ta sig fram och tillbaka till olika småärenden möter den ändå våra behov. När man kör på bensin så ska man veta att den knappast är någon miljöhjälte. Det känns som ”greenwashing” att ställa den på elbilsparkeringar. Men summerat kan jag definitivt, med ovan reflektioner, rekommendera F15 40e. Den andas kvalitet, komfort och körglädje. Vi testade även X3 men måste hålla med bmw-försäljaren som sa att det enda som är lika på X3 och X5 är märket och utseendet utvändigt. Invändigt var det två helt olika bilar. Även om det säkert är en bra bil om man söker andra egenskaper än de vi sökte. Mvh Christian |
|
|
Hej! F15 är ett mycket bra val, den håller dessutom betydligt bättre kvalitet än G05. Sen är såklart G05 moderna och enligt många även snyggare exteriört men efter att ha haft både F15 och G05 så är min erfarenhet mycket tydlig att F15 är en bättre bil. Richard |
|
| Tips på saker att kolla eller utrustning att inte missa? Andra skillnader mellan årsmodeller? Tankar om motorerna? | |
|
Hej! För modell F15 genomfördes aldrig någon LCI, därför är alla MY (14-18/19) tekniskt och utseendemässigt lika. Dock tillkom hybridversionen 40e som MY17 eller 18, lite osäker där. Generellt gäller annars att de senare MY, 17 och 18 som regel är mer välspelade då utrustningspaketet av paket, Innovation Edition tillkom vilket de flesta har valt. Då denna generations hybridlösning baseras på en 4-cyl bensin anser jag att det är ett sämre val då en sådan motor inte gör bilen rättvisa, mitt bästa tips för tät få ut maximalt av bilen är därför att satsa på en 40d MY17 eller 18 med så få mil som möjligt. Vad gäller utrustning så ingår ju det mesta i ovan nämnda IE men inte allt, något jag inte skulle vilja vara utan är t.ex. komfortstolar, utökat skinn (individual) är också mycket trevligt och förstärker lyxkänslan. Adaptiva LED framljus är betydligt bättre än standardljusen. Richard |
|
|
Jag har för mig att det skiljer en del i hur fronten är utformad inom samma modell. Håll koll på det. Så den modell du köper har den fronten du vill ha. Det är ju ändå typ bilens ansikte. Jag minns det som att en del har lite plastigare detaljer i nederkant på fronten som jag i varje fall upplevde tog bort känslan av kvalitet. Tänk på att hybrid äter upp en del av lastutrymmet då batteriet placerats där. Jag gissar att bilen också blir lite tyngre med hybrid. Dvs lite säkrare men lite dyrare att köra fort och långt med. Hybrid är också ganska kul. Det är helt enkelt kul att köra runt på el, jag kan inte riktigt förklara varför jag tycker det. Jag tycker att adaptiv farthållare är riktigt bra. Använder den i princip hela tiden. Den gör att jag slipper gasa-bromsa hela tiden både när vi kör långt och när jag sitter i bilköer. Vår har lane assistans eller vad det nu heter. Den gör att man på motorväg, i upp till 60 km/h får hjälp att styra. Det är möjligen lite skönt i bilköer pga olyckor eller vägarbeten under sommarsemestern. Men jag skulle säga att den varken är bra eller användbar. Utöver begränsningen 60 km/h och bara på motorväg så är den även kinkig över om det är slitna linjer eller smal vägbana. Kanske har utvecklats nu men på 2017-års modell hade jag gärna varit utan den. Vår saknar varning för fordon i döda vinkeln. Det saknar jag. Det är lite stökigt att kolla noggrant efter små bilar eller motorcyklar när man ska byta fil. Vår har head up display vilket jag såg som en onödig pryl fram till att jag testade det ordentligt. Nu uppskattar jag det väldigt mycket. Både för navigering, när jag ringer eller blir uppringd under färd, vid inställning av adaptiv farthållare liksom när jag ska byta musik. Vår har backkamera och avståndsvarnare(fram och bak) vilket är användbart. Men avståndsvarnaren verkar vara ganska begränsad i ytterkant bak ungefär precis utanför backkamerans vy. Så man kan inte lita på dessa fullt ut. Jag hade lätt lagt 10-20’ till om det hade gett mig en 360-graderskamera. En sådan hjälper ju även till när man vill se hur man står i en parkeringsruta. Så man slipper hamna snett när man ska imponera på ica-parkeringen. Jag tror vår eventuellt har parking assistens som gör något mer än piper när man kommer för nära omgivningen. Men har ingen aning hur den fungerar. Har bara förstått det som att den inte är något att ha. Så har inte satt mig in i om den finns och hur den i så fall fungerar. För oss (läs: min sambo) var ljusa lädersäten ett måste. Jag var först tveksam till detta men har nu ändrat mig helt. Både lack och klädsel är givetvis en smaksak. Man ska köra på det man själv gillar. Men jag har helt vänt, kommer alltid köra på ljusbruna lädersäten framöver. Det får bilen att kännas så mycket mer premium. Vad jag förstått är det inte heller svårare att hålla dessa rena än andra lädersäten. Det är nog ofta också ett bra sätt att då sambon att se ett värde i att köpa en dyrare bil. Min erfarenhet är att mina respektive kan lägga 100-tusentals kronor på möbler och inredning som står hemma i någon vrå. Men om man lägger lite pengar på fina lädersäten så får ju den ”svindyra soffan” rulla runt och visas upp hela tiden. Det argumentet tänker jag kan bita på inredningsintresserade partners. I vårt fall körde vi att hon fick bestämma utseendet och jag fick bestämma motor och funktion. Nu har vi en ansvarsuppdelning som är att hon ansvarar för interiören och jag funktion och exteriör. Man kan väl säga att jag är den som tvättar utsidan och tar den till verkstaden och hon dammsugar och putsar panel- och säten. Fungerar finfint. Vår har premiumsäten (heter det så?). Jag vet inte vad det egentligen innebär. Men vet en som har ryggont och alltid köper bmw med sådana säten för att man kan få ett rejält svankstöd och stöd under låret osv. Så antar att det kan vara viktigt om man har problem med ryggen. Jag kan i varje fall säga att det går att göra mycket inställningar på stolen med diverse knappar på sidan och båda framstolarna verkar ha möjlighet att spara många profiler. Lacken på vår är behandlad (konserverad?) vilket gör att vi kan tvätta den med trädgårdsslang och minimalt milt schampoo. Det vet jag inte om jag skulle få för mig att bekosta på eget initiativ. Men det känns värt det nu eftersom det upplevs göra att bilen inte så snabbt blir skitig och känns superenkel att tvätta. Vår har panoramatak vilket jag faktiskt har lite glädje av riktigt fina kvällar när man kör genom stan och vill känna av atmosfären men inte vill rulla ner rutorna. Jag kan tänka mig att det också ger ett mervärde för de som sitter bak. Men det gör jag aldrig själv så det är bara en gissning. Mn jag hade klarat mig väldigt bra utan panoramatak. Vi kan aktivera klimatisering av bilen med app. Det var en viktig sak för oss då vi ofta är på landet där bilen står utomhus en bit från huset. Men jag tror denna kommer till större användning vintertid. Så det har vi inte testat än. Just det, rattvärme är guld. Inte hunnit använda den vintertid än. Men använt bilen när jag varit ute och paddlat några gånger och då varit ganska frusen. Då har det varit grymt. Men gissar att detta finns i alla X5-bilar av senare modell. Tänk på att X5 är väldigt dyr att försäkra. Vissa bolag ville inte ens försäkra vår. Man sa att den var för stöldbegärlig. Trygg-Hansa verkar vara det bolaget som gav oss med tydlighet bäst försäkring. Man krävde emellertid gps-sändare i bilen så den kan följas om man snor hela bilen. Då står vår ändå i bostadsrättsföreningens garage med dubbla portar och kameraövervakning när den inte står inne på gården på vårt landställe. Mao aldrig på gatan. |
|
| Vad gäller motor kan jag tyvärr inte jämföra då jag inte har tillräcklig erfarenhet av andra än 40e. Men 40e med 313 hk (bensin + el) upplevs som pigg trots sin vikt. Den har inga problem att vandra över 200 km/h, men sedan blir det trögare. Den har kick-down som jag får intrycket att säger till motorn att jobba med betydligt högre varvtal och på så sätt ger lite mer tillfällig acceleration. | |
|
Tack för svar! Har m-sport som krav så då blir det den front jag önskar. Tack för övriga inspel. Hade Innovation Edition samma spec alla år det fanns? Någon som har komplett lista på innehåll? |
|
| Ang försäkring så verkar Folksam vara okej priser men ändå en slant men faktiskt "bara" 14.000:- per år för mig på en 50d. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.