AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
589

Kontaktvärmare 2006 BMW 330xi E90

Visa användare
80
henkefri
Skoda Enyaq RS Coupe 2024
Saab 93 Aero 2001
Jag håller på och ska montera en calix MVP 675 kontaktvärmare på dotterns bil. Men vart fanken ska den sitta? Har monterat på ett par E91 dieslar förut och där var det rätt så tydligt.
Men på den här, är det underifrån, på sidan eller vart. Bilden så var med i satsen blir jag inte klok på. Har bilen upphissad med fronten lös och plåtar underifrån borttagna så tycker jag är rätt så bra. Även om ni har bästa sätt att gå in med kupevärmaruttaget i kupén också så tar jag gärna det.
Så tacksam för om någon vet.
Mvh Henrik

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är det rätt värmare?

Om man jämför med Defa är den inte alls lik deras till xi, däremot väldig lik till rwd.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
80
henkefri
Saab 93 Aero 2001
Den är beställd för Xi och automat och det ska vara denna. Mest logiska är att den ska sitta på plattan undertill på tråget kan jag tycka. Finns en bild med i beskrivningen där man ser jordflätan men den sitter ju på sidan och där ser jag inget då det är jäkligt trångt där så tror den är felaktig.

Visa användare
80
henkefri
Saab 93 Aero 2001
Pratade med Calix support, den ska sitta på sidan motorn och funkar inte på Xi då platsen är där driften till framhjulen går. Så autoexperten hade fel på sin hemsida. Ska se om jag hittar någonstans att sätta den och tillverka ett fäste. Calix rekommenderade inte mitt under motorn då det är dit olja söker sig.

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Lite snålt att Calix inte har nån till N52/N53 xi.
För att värmeöverföring ska funka som det är tänkt så måste ha anläggningsytan ha bra passform.

---
Visa användare
80
henkefri
Saab 93 Aero 2001
Fanns en bra plats undertill där den kontaktvärmaren gick montera helt platt. Där fanns även en ledig kraftig gängad del som jag kunde fästa ett eget svetsat och bockat fäste i så nu sitter den stumt. Risken finns möjligen att den skulle kunna vrida sig så jag får kolla det i sommar en sväng. Vet inte hur hårt massan/limmet man klistrar dit på förhindrar vridningar. Får väl bygga på fästet med något som förhindrar det annars. Men omständigt. Defas såg ju helt annorlunda ut men jag tycker kontaktytan såg lite liten ut på den för xi varianten.
Nu ska jag bara trä in den i kupén också så även den kan bli varm.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vad bra.

Massan är en värmepasta, hjälpa med värmeöverföringen, funkar nog inte så bra som lim.

---
Visa användare
80
henkefri
Saab 93 Aero 2001
Tack Sverige, gick ut och svetsade på en större platta bakom fästet så den sitter ännu tightare. Den bör dessutom då hjälpa till så plattan inte vrider sig genom mer friktion. Den kommer inte fara någonstans då det finns en "pigg" på plattan och jag har gjort ett hål för den på fästet.
Ska jag bara plocka in den i kupén också. Var lite bökigt på 318 och 320 E91 jag drog in i för några år sedan så får väl se vad man kommer ihåg om det blir lättare denna gång 😬

Visa användare
80
henkefri
Saab 93 Aero 2001
Fanns en annan tråd om att dra in kupevärmare men jag gjorde så här.
Jag drog in genom torpedväggen vid bromskraftsförstärkaren. Där fanns ett lock som jag pillade bort sedan var det enkelt dra in kabeln med en gummitätning runt.
Hade jag vetat hur man laddar upp bilder så fotade jag så ni kunnat se.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.