AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.810

Felmeddelande "Ladda batteriet" trots nytt batteri

Sida 2 av 3
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Jag har ju mätt tjuvström men inte funnit något."

Under hur lång tid då?
Kollat felkoder?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Nu har jag varit och kollat upp batteriet. En bilmekaniker kollade mitt gamla och mitt nya batteri. Det gamla var kass sa den. Det nya var ok. Laddspänningen var 14,8V.
Så jag misstänker att detta elfel har förstört det gamla batteriet sam var ca 4 år. Den slutsatsen drar jag då felmeddelandet kvarstår.

Och jag har mätt tjuvström på följande sätt. Lossat minuskabeln från minuspolen. Strömmen bryts. Kopplat en startkabel mellan - polen och minuskabeln. så är kretsen sluten igen. därefter kopplar jag på en multimeter som mäter strömmen. Tar bort startkabeln. Nu går all ström genom multimetern. Först är strömmen strax över 8 ampere... för att efter någon minut gå ner till 3,5 typ. efter 20 min och 60 min är resultatet detsamma. 0,01 ampere (10mA). I detta läget är dörrar fram, samt bagage och motorhuv öppna.
I detta läget känns allt ok. 10mA känns ok.
3 saker jag funderar över.

1. Kan det bero på att batteriet inte är registrerat? Bilmek som ,jätte batteriet hade aldrig kodat batteri på BMW.
2. Kan det vara något med IBS sensorn?
3. Eller kan det vara så att jag inte får fram tjuvströmmen pga att jag först bryter kretsen när jag tar bort minuskabeln, för att sätta dit startkabeln?Men för att inte göra det var jag inte hur jag ska bära mig åt!?
När jag tidigare mätt med tångampere meter så blev resultatet 30-40ma... och då bröts aldrig kretsen.
Spänning 14.8V vid laddning är (beroende på temperatur och batteriets ladding) helt normalt, så hur menar du att det tyder på elfel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur kollade mekanikern batterierna?
Exakt vilka testresultat fick han fram?

Vad är det för fabrikat och modell på batteriet du köpte?
Den frågan har du undvikit att svara på ett flertal gånger...

Tångamperemeter är nog bättre att använda då du annars tillför en komponent i systemet (multimetern) när du koppar som du gjort enligt beskrivningen.
Om det är t ex. ett dåligt relä, kan det ju bli så att det löser ut när du tar bort strömkabeln/minuskabeln - som det inte skulle gjort annars när det ligger lite spänning över det hela tiden...

Har du testat att ladda det nya batteriet och låta det vara "löst" (ej inkopplat i bilen) och sedan mäta om det tappar spänning?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BMW21. Mitt problem om du läst tråden är att jag får felmeddelande " Battery discharged while standstill" när bilen stått still.

Johan B.
jag har inte undvikit svara på dina frågor. Men då mitt gamla batteri höll 12,5v i en vecka då det stått i garaget i 5-7 minusgrader så ansåg jag att plocka ut det nya batteriet inte skulle ge något av värde. Speciellt inte nu när jag mätt upp batterierna och fått konstaterat att det nya är ok.. det gamla var kass. Fast det höll spänning.
Batterierna mättes med EXIDE batteritestare. i displayen stod det ok på det nya. På det gamla stod det typ"Byt ut". Skulle detta test inte vara tillförlitligt?
Batteriet är YBX9019 YUSA 95AH.

Känns som man bara står och stampar nu! Några andra teorier någon?
Just nu Kör jag en "NORSK RESET" med att låta bilen stå stömlös. Typ ett dygn....
Hej Fredrik! Jag har följt tråden men du skrev:
"Laddspänningen var 14,8V. Så jag misstänker att detta elfel har förstört det gamla batteriet sam var ca 4 år."

Det är den slutsatsen jag inte förstår.
bmw21.
Ok då är jag med.
Jag menar att jag fått varningen ett tag att batteriet laddas ur vid stillastående. Och nu när jag bytte batteri så kvarstår detta problem.Så jag tänker att mitt gamla batteri drogs ur pga av detta, och att batteriet inte var nytt men ändå ok, så var detta droppen som fick bägaren att rinna över.dvs bilen drog ur batteriet som tillslut gav upp. Nu känner jag att samma sak kan hända med mitt nya batteri om jag inte hittar problemet. För uppenbarligen så försvinner spänningen lite undan för undan. Detta är min slutsats. Hade bilen inte dragit ur strömmen så hade det gamla batteriet kunnat gå ett tag till...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Yuasa gör bra batterier, men även de har ibland reklamationer på batterier...

Om ett batteri går under 12,4v i spänning, börjar det förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna - då kan skadorna bli permanenta på batteriet och det visar sig genom att batteriet tappar kapacitet och "krymper" eftersom inte hela blyplattorna är tillgängliga i den elektrokemiska processen i batteriet.

Har felsökningen på batterierna gjorts med ett analysinstrument (finns flera fabrikat) är resultatet troligen korrekt om mätningen gjorts på rätt sätt (det är en viss process där olika parametrar behöver matas in i instrumentet) men det får man väl förutsätta då det är en fackman som gjort jobbet.
Det borde kommit fram ett mätvärde som angav hur mycket kapacitet det var kvar i batteriet, antingen i ett konkret Ah-värde och/eller i procent.
Fick du några sådana uppgifter?

Jag skulle nog göra om mätningen med tångamperemeter.

Kan ju vara intressant att mäta före/eftervärden på batterispänningen då bilen varit strömlös. Detta för att utesluta batteriet som felkälla i vidare felsökning.

Mvh
Johan B

thekinglives
Är det ENDA symptomet att du får meddelandet om urladdning vid stillastående?

Är det så, så använd bilen normalt ett tag och se om det försvinner.
IBS håller koll på ström ut och ström in. Kan ta ett tag innan den förstått.
Speciellt eftersom du inte verkar ha registrerat något batteribyte.

Kan också vara så att IBS är trasig.
Nu bar bilen stått strömlös i ca 21 timmar.
Igår kl 16 hade jag 12,67v i batteriet +5 i garaget
idag kl 09.30 hade jag 12,71v i batteriet +3 i garaget. Mätt med samma multimeter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, det är ganska nära 100% laddat och har inte tappat spänning (batterier behöver några timmar för att stabilisera spänningen efter laddning eller förbrukning), så du kan nog i alla fall utesluta batteriet som felkälla - vilket är bra vid vidare felsökning! :)

Jag skulle göra fortsatta mätningar med tångamperemeter och då rycka säkring efter säkring för att se vad som drar ström.

Mvh
Johan B

thekinglives
citat:BMW21. Mitt problem om du läst tråden är att jag får felmeddelande " Battery discharged while standstill" när bilen stått still.

Återigen. Om detta är enda problemet, är det ju ingen mening att mäta tjuvström,Du har ju mätt? och inte hittat något över det normala?

Ny status.
Igår (sön) 12,7V. sen körde jag ca 6 mil, med ett par starter. efter det tvättade jag bilen och körde in i garaget. Nu ikväll har jag 12,04V bilen startar. Men efter jag stängt av, står det ladda batteriet.
och ingen tjuvström har jag lyckats mäta.
Så Thekinglives.... problemet är att den laddar ur batteriet... inte bara att den varnar. Inga nya tips.
Bilen har stått låst i garaget. tidigare har den stått olåst. så larmet kan antagligen uteslutas då det inte spelar roll om den är låst eller ej.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara så enkelt att generatorn inte laddar som den ska - när kolen börjar bli dåliga i generatorn kan den ladda normalt när den är kall för att sedan tappa kontakten mellan kol och släpring och sluta ladda när den blir varm.
Problemet brukar eskalera rätt snabbt när det har börjat då detta fenomen bara uppträder en kort period när kolen har liiiite kontakt med släpringarna. När den sista biten är nedsliten tappar den kontakten helt även kall...

Prova att koppla in sladdar så du kan mäta med multimeter eller en felkodsläsare under färd och se laddningen i realtid under körning.

Mvh
Johan B

Johan B.
Är relativt säker på att generatorn laddar... jag har ju mätt upp det många gånger.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men min "point" är att en generator som precis håller på att ge upp pga. slitna kol i laddregulatorn, kan ge mätvärden vid kall som är helt ok, men att den sedan intermittent tappar kontakten mellan kol/släpring när den blir varm.

Exakt så betedde sig min Mercedes S124 E200 när generatorn gav upp.
När jag kopplat in sladdar på batteripolerna (avsäkrade vid batteriet) indragna i kupén, så kunde jag sitta i bilen och köra och ha multimetern inkopplad på sladdarna och då såg jag direkt när generatorn slutade ladda.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En sån här är praktisk när man vill koll på spänningen.
Länk

Annars kan man kolla spänningen via dolda menyn.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
För att se om generatorn slutar ladda duger det att mäta spänningen i 12V-uttaget i kupén. Koppla en 12-plugg till voltmeter eller ännu enklare med en 12V digital voltmeter för "cigaretttändaruttag".
Börjar fundera på om bytet av ventilkåpspackningen samt injektorer kan ha orsakat detta. Hade bilen inne för byte av ventilkåpspackning, efter det gick bilen dåligt (har en annan tråd om det) Man bytte turbo, rengjorde insuget och felsökte i flera veckor. tillslut bytte de till andra injektorer. då gick bilen riktigt. Det var i samband med detta som jag började få varningar om batteriet( om jag minns rätt). Kan det var något runt det jobbet som ställt till detta. Man får ju demontera en del för att byta packning samt turbo och insug.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Är det över 20.000 mil och du får sådana problem, är generatorn kanske första misstänkta boven i dramat...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.