AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.754

Vindrutespolarmotorn fungerar inte.

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Vart lite för snål med utspädningen av spolarvätskan häromdagen när jag skulle fylla på. För lite spolarvätska och för mycket vatten vilket resulterade i att det frös. Så när jag skulle använda spolningen så kom det inget på vindrutan men torkarna snurra på som vanligt. Toppa upp med enbart koncetrat av spolarvätska och provade igen efter ett par dagar men fortfarande inget men spolarmotorn hördes och torkarna snurrade på.

Idag vart det lite varmare så jag provade igen men nu hördes inte motorn, den vart helt tyst och torkarna snurrade på. Så jag undrar vad kan ha hänt? Har spolarmotorn gått sönder? Har ju hört talas om nån kabelstam som går under behållaren och att det kan läcka på den med följd att motorn ingen ström får men varför skulle detta hända just nu? Tror snarare kanske jag bränt motorn men är den så känslig?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De tål en del men det går såklart att bränna / ta sönder dessa också.

@helgonet1 : Kommer det spolarvätska ut ur strålkastarspolmunstyckena?

@helgonet1 : Antar du har en F10 (Sedan), men har du en F11 (Touring) så är det intressant att höra om det kommer spolarvätska ut ur munstycket vid bakrutan eller inte.

Nu är det separata spolarpumpar till dessa två (tre för Touring) ställen - men kan ändåså vara intressant att veta om allt kring spolningen är dött eller om det är bara just framrutan som det inte kommer fram spolarvätska till.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Det är bilen i sign (sedan). Allt är dött, ingen spolarvätska kommer fram nånstans, vare sig strålkastare lr vindruta. Det enda som fungerar är vindrutetorkarna. Spolvätskebehållaren är full och det finns inga läckage. Detta hände fär några dagar sen när jag tyvärr snålade med spädningen av spolarvätskan. Förmodligen är det fortfarande fruset längst ned i behållaren men innan när jag provade så kunde jag höra motorn jobba nu är det tyst.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Allt kring spolningen är dött bara vindrutetorkarna som fungerar. Båda motorerna är tysta. Antar att det är fruset i slangarna också men motorerna jobbar inte det är knäpptyst.

Har gjort samma fel tidigare på andra bilmärken men aldrig råkat ut för att grejorna pajat utan det vart bara att vänta tills vädret slog om och sen fungerade det igen och man kunde hela tiden höra motorn jobba fast det inte kom fram nån spolarvätska förräns det tinade upp.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite mysko att båda pumparna skulle gått samtidigt (de är som sagt ganska tåliga men min erfarenhet är typ 20-25 år gammal på detta område - har säkert ändrats).

Nu kan det som du säger vara fruset i de små ledningarna och t-korsen såklart. Men det blir ganska omgående relativt varmt i motorutrymmet så kör man en lite längre runda brukar det smälta oavsett (men dessa moderna dieslar är ju hopplösa - ingenting kommer ju ens över rumstemperatur förräns efter 100 mil).

Fast... Spolarvätskebehållaren och pumparna sitter ju numera i hjulhuset. Förr satt de i motorutrymmet och satt och gosade där i värmen (kommer själv ihåg att jag fryste innehållet där för längesen men en längre runda med bilen så var allt smält igen).
Jag vet fasiken inte hur de lyckas få slut på utrymme i motorutrymmet så att spolarvätskebehållaren inte får plats där längre! Bilarna är ju för tusan dubbelt så breda och långa och downsizing har varit ledmotivet bland motorerna de senaste 20 åren. Fanns gott om plats i min E34 som hade en 3.5 liter stor rak sexa, I'm just saying...

Det är ju fullt tekniskt möjligt att övervaka hur mycket ström varje pump förbrukar (och strömförbrukningsprofil) och på så sätt detektera en onormalt strömförbrukning som kan indikera en fastkärvad pump och välja att vägra att aktivera pumpen. Som sagt, tekniskt möjligt - men högst osannolikt att man lägger in sådan funktionalitet.
Men å andra sidan så har biltillverkare på senare tid lagt in totalstolliga funktioner så inget överraskar mig längre...

Ett sätt är ju att garantera att allting smälter överallt (parkera inomhus en längre tid) och se hur det beter sig då (troligtvis det enklaste).

Ett annat sätt kan ju vara att suga upp så mycket spolarvätska från behållaren som möjligt och sedan värma upp vatten till typ 40-50°C och hälla i typ en liter eller två (bäst hade ju varit att blanda en 1+1 grogg och värma upp till 40-50°C men vet inte hur mycket av spolarvätskan som ångar bort då) och låta det sitta ett tag och sedan suga ut så mycket av detta vatten som möjligt (och eventuellt upprepa proceduren) - för till slut borde det isåfall ha löst upp såpass att pumparna borde kunna snurra iallafall.

Men annars är det nog bara att demontera (ett förbannat jobb) så du kommer åt spolarpumparna och dess kontakter och verifiera att styrboxen faktiskt ger ström till spolarpumpen när du väljer att spola rutan - om inte det sker så har du helt andra problem och felsökningen måste göras på helt annat sätt.
Om allt fungerar som det ska i kontaktstycket så är det ju bara att tvångsprovköra varje pump för sig och se hur de reagerar (fast kan ju vara lämpligt att se till att allt är upptinat och flytande först - parkerat varmt en längre tid, varmt vatten, värmefläkt, you name it).
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Testade igår. Tryckte spaken mot mig två gg inget hände men sen så tredje gg då hörde jag spolarmotorn arbeta men det kom ingen spolarvätska på rutan, kruttort. Vågade inte prova igen, vill inte bränna motorn.

Har beställt en byggfläkt som jag tänkte ställa i garaget och se om jag kan tina upp det såpass att jag kan tömma behållaren och fylla upp med minst 90% koncetrerad spolarvätska och resten vatten. Har blivit lite kyligt här de sista veckorna (som kallast -20) så jag tar inga fler risker. Kommer med återkoppling. Har jag tur så fungerar allt som vanligt.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
fläkten hjälpte inte. Som tur är så har vädret blivit mildare och fram till helgen nu ska det bli upp till 6 plusgrader. Idag vart det runt nollan så det går åt rätt håll. Testade spolningen idag och nu fungerar det. Passade på att fylla på enbart koncetrerad spolarvätska. Så det har tinat såpass mycket att det fungerar. Allt frid o fröjd.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt med återkoppling, samt att det verkar ha löst sig.

Nu får vi hoppas att det inte börjat läcka någonstans, men det ska nog inte vara någon fara.

Den där placeringen verkar som sagt öka risken för att det fryser (om man råkar ha en lite för svag blandning) men framförallt krånglar till det om man vill tina upp det. Förstår fortfarande inte hur de lyckades få slut på utrymme i motorutrymmet...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man undrar lite varför BMW inte har samma eminenta lösning som Mercedes har i många bilar (och har så haft i många år) - en värmeslinga som går in i spolarvätskebehållaren och som tar värmen från motorns kylssystem!

Har man fått en ispropp i systemet är det svårt att få den att lossna om man inte tillför värme. Enbart tillförseln av koncentrerad spolarvätska kan ha problem att blanda sig med det som redan är fruset...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ja det är sant. En utomordentligt konstig placering av behållaren. Inte roligt om man skulle behöva byta spolarmotorn lr behållaren. Såg en youtube video där nån montera bort framskärmen för att komma åt behållaren.

Fast det behöver man inte göra utan det räcker med att ta bort däcket och innerskärmen, ta bort diverse slangar och koppla bort elen och skruva bort skruven som håller behållaren på plats innanför skärmen. Dra sedan ut hela behållaren. Iofs lite pill men bättre än att ta bort hela framskärmen, tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.