|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite kuriosa bara. Kan konstatera att alla, utom en som svarade, kommer från södra Sverige. Lite intressant. Är man kanske mer intresserad av bilar där? Ni som svarat, är ni bara allmänt intresserade av bilar eller har ni haft just en BMW någon gång? Jag ska börja följa detta forum med intresse. Trevlig ton här, till skillnad från många andra forum (ej bilar) där man mest hackar på varandra. Skönt att man inte blir dumförklarad i inlägg (fast ni får tänka vad ni vill 😉) inte lätt att kunna allt. Snart ska jag gå ner till min parkering och kolla hur det går med laddningen. Vänligen S Sanny48 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, "killgissningar" verkar vara lika vanligt nu som förr :-) Och just i det här fallet så håller jag faktiskt med MUC. I princip alla bilar de senaste 10 åren har Start/Stop och i och med det så måste det finnas ett lite mer avancerat energy management system och med det så måste det finnas övervakare och med det så måste specifika inkopplinspunkter definieras. Så det är inget nytt direkt - men jag har märkt att många släpar efter både 10 och 15 år i sina kunskaper ibland när det gäller tekniska lösningar på bilar (även jag inom många områden som jag inte är så intresserade av). Men det kan finnas nyare tekniska lösningar som inte alla känner till. Hade han exempelvis lyft på huven på en G30 5-Serie så hade han sett ett batteri där och kanske trott det var startbatteriet - men så är det inte (det är ett extra auxiliary batteri främst för olika elfunktioner i bilen medans det riktiga startbatteriet sitter där bak i bagaget). Han hade kanske kopplat in den laddaren till en BMW utan att inse att det var en BMW M3 F80 eller BMW M4 F83 som har litiumjon-startbatteri och de ska ha en annan typ av batteriladdare! Inte bra att kräma på med 15V på dessa batterier - då förstörs de med tiden (och eftersom ett nytt kostar 16 999 SEK hos BMW så vill man inte byta dessa i onödan). Bara ett par exempel endast inom batteriområdet - utöver det finns ju system mellan himmel och jord - alltifrån WiFi hotspot till det självparkerande system som parkerar bilen automatiskt. @Sanny48 : Kul iakttagelse! :-) Nja, tror bilintresset är ganska välfördelat över landet. Fast i norr kanske det är vanligare att tex ett bilintresse delas ibland av ett scooterintresse - av naturliga skäl är det inte lika vanligt förekommande här "nere i södern" :-) Eller så är det så att det är fullt upp att skotta och fixa och dona med all snö just nu "uppe i norr" istället för att hänga på forum, medans vi här i södern har massa dötid att slå ihjäl :-) För mig är det allmänt intresse av bilar, men är även tekniskt intresserad/nyfiken och äger såklart ett par BMW's också :-) Och just idag så lekte jag faktiskt lite i garaget med ett gammalt startbatteri som stått oladdat i minst 3 mån. Gjorde ett enklare belastningstest och mätte hur långt ned spänningen sjönk under belastning, om spänningen låg stabil under belastning eller fortsatte dala, samt mätte hur mycket ström som användes under belastningen. Satt det på laddning nu och ska göra om testet om någon vecka eller så. Det är kort och gott ett quick-and-dirty test för att se om ett batteri är totalt kasst eller inte (finns lite mer coolare och lite mer avancerade batterikapacitetstestare men detta ger iallafall en fingervisning om batteriet är sopslut eller inte). |
|
"Ni som svarat, är ni bara allmänt intresserade av bilar eller har ni haft just en BMW någon gång?" Kanske inte alla, men i alla fall de allra flesta här kör BMW då det är ett BMW-forum. :) |
|
|
Nu är Mello över och jag har just kollat min laddning. Hurra, den stod på grönt (7) och var klar. Nu vet jag hur jag ska göra tack vare er alla. Är det någon som vet varför varningsblinkersen i alla fyra hörn börjar blinka när man tar bort snön på bilen? Det låter inget från larmet, det bara blinkar. Tänkte bara om det t ex kommer något, typ hagel, på bilen. Om då alla blinkers börjar blinka måste ju det kunna dra ur batteriet. Är det någon inställning på larmet eller har ni någon annan idé? Ni behöver inte svara direkt. Njut av er lördagskväll och svara när ni har tid och lust. Trevlig kväll. Vänligen Sanny Sanny48 |
|
| bmw-slangen...så informativa och trevliga svar, stort tack även från mig! OP var lite snabb där...bättre att läsa här först, sen agera...haha | |
Tackar, tackar SE-AFB! Ibland brukar jag faktiskt skriva ett kort rakt-på-sak svar följt av ett längre svar med mer detaljer (och bra-att-veta saker). Ska nog göra det lite oftare, då får man det bästa av båda världar så att säga. Jag kom på såhär i efterhand att det här med framdragna batteripoler i motorutrymmet sträcker sig såklart mycket längre tillbaka. I ärlighetens namn borde det ringt "varningsklockor" hos Mekonomen-arbetaren när denne såg hur krångligt det var att komma åt batteriet (och hur det såg ut där under). BMW (och även andra märken) har haft batteriet där bak i bagaget (eller under baksätet) på många av sina modeller i snart 35 år! Jisses, till och min gamla E30 325i från 1988 hade batteriet där bak och en framdragen pluspol på ungefär samma ställe som på trådskaparens bil! Samma sak på min gamla E34 535i från 1989 som hade batteriet under baksätet, där fanns också en framdragen pluspol, hade ett svart lock med rött plus på sig: Länk Länk Så det har liksom funnits på BMW i minst 35 år nu :-) |
| bmw-slangen. På min X2 (och X1) har de lyckats med att sätta batteriet i motorrummet men det tar en halvtimme med demontering att få fram det. Tack och lov att plus och minuspolerna finns kvar. | |
| Har en BMW 520d - 2012 och har samma problem med urladdat batteri. Plus-polen är inga problem att hitta i motorutrymmet, men var sitter minus-polen? | |
|
...vad säger bruksanvisningen? Om du inte hittar det där, så läs denna tråden, inklusive länkar... |
|
|
bossefr: Alla karossdelar av metall kan du sätta den i. I denna video har du på en F10 som kanske är som din: |
|
|
Hej igen! Frågade detta tidigare i tråden, men ingen verkar ha något svar (ännu). Är det någon som vet varför varningsblinkersen i alla fyra hörn börjar blinka när man tar bort snön på bilen? Det låter inget från larmet, det bara blinkar. Tänkte bara om det t ex kommer något, typ hagel, på bilen. Om då alla blinkers börjar blinka måste ju det kunna dra ur batteriet. Är det någon inställning på larmet eller har ni någon annan idé? Vänligen Sanny Sanny48 |
|
@bossefr : Välkommen! Kolla igenom mitt första inlägg här i tråden, där finns det beskrivet. Länken från 50+medbmw visar det jag beskrev som "samma placering fast en rund cylinder istället för en pinne" på ett bra sätt visuellt. Men annars fungerar som sagt vilken metalldel som helst i motorutrymmet - vilket fungerade finfint i äldre bilar men idag finns knappt något i metall där under huven längre :-) @50+medbmw : Ha ha ha - sorry jag kunde inte låta bli att skratta. Jag har hört att det ska vara lite extra bökigt på X1 - men jisses! Länk Fast "priset" går nog till Chrysler Cirrus (verkar vara samma på Dodge Stratus också) men ni får själva upptäcka och njuta av placeringen :-) |
thekinglives |
Att det blinkar beror nog på att du har comfort acces, du låser och låser upp bilen genom att bara nudda handtaget. och när du sopar av snön så nuddar ju snön handtaget..... |
|
Tänk på att bilens eget IBS system inte laddar batteriet fullt när man är ute och kör. Min F11 har bromskraftåtervinning och motorbromsar man så använder den generatorn för att hjäpa till att bromsa. För att det sks funka får ju batteriet inte vara 100% fullt för då kan ju generatorn inte trycka in mer ström i batteriet under inbromsningen. |
|
|
Nja, så är det väl inte riktigt. Batteriet blir inte helt fulladdat när man kör för att generatorn hinner inte ladda det fullt (det tar tid, har inget med IBS att göra). Anledningen till bromskraftåtervinning är att man sparar in några ml soppa för att generatorn inte laddar hela tiden. Funkar bra i stadskörning med mkt start-stopp. Det har inget att göra med att generatorn ska bromsa bilen. Och det är ingen risk att batteriet är 100% laddat då man alltid har förbrukare på. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.