AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

E39 540 - Funktion Webastovärmare

Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Tjenare

Jag har lite strul med dålig värme i kupén och försöker reda ut detta. I bilen sitter det en Webastovärmare som tyvärr aldrig fungerat. På utsidan av denna sitter det ju en pump och eftersom kylvattnet passerar värmaren oavsett den är igång och värmer eller ej så tänker jag mig att den här pumpen alltid ska gå. Eller tänker jag fel? Det verkar nämligen som att flödet stoppas på vägen ner till pumpen och orkar liksom inte upp igen. Har kollat så att det är fritt flöde i alla slangar och rör. Cirkulationspumpen som sitter vid magnetventilerna fungerar utmärkt, så även magnetventilerna. Vattenpumpen och termostaten är nya (kvalitetsgrejor).
För att komprimera min fråga: Ska pumpen på Webaston gå hela tiden eller är det ENDAST när den är igång och "bränner på"?
Jag har inte alltid haft dålig värme så det skulle ju kunna vara så att den pumpen pajat nu.
Någon som vet?

www.saveawreck.com
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tyvärr vet jag inte men jag tror med stor sannolikhet att webaston är helt bortkopplad när den inte går.
Nr 5 på denna bild är en avstängningsventil.

Länk

Annars brukar ju det behövas luftas ordentligt efter ingrepp i systemet för att få värmen att fungera bra.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Tack för svaret!

Det skumma är att den ventilen är öppen konstant. Det kan ju iofs vara så att den SKA vara stängd när värmaren inte går som du säger och att det är det som är problemet. Får forska lite i det.

Jotack! Efter att ha skruvat i de här V8:orna i 13 år så vet jag snart alla knep och problem kring luftningen av dem. Det kan vara en riktig mardröm att få det luftfritt! :D

www.saveawreck.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.