|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en bmw 325i som servades i sept. Nu vid nyår när det var -17– -24 så startade den jätte segt. I förra veckan lös röd lampa för lågt batteri. Jag satt bilen på laddning. Sen blev det kallare o igen och bilen mkt segstartad. Och gul motorlampa lös. Satt i ett nytt 80 Ah/800 CCA. Funkade fint med nya batteriet, ett par dagar. Sen efter det var det kallt igen, -7 grader igår kväll, när jag skulle starta var problemet tillbaks, seg start o gul lampa. Generatorn laddar, mätt 14-15V. Batteriet nytt. Körde en sväng. Stängde av startade, gick snabbt som vanligt. Imorse -12... fick igång m hjälp att jag gasade lite. Gul Motorlampa. Testade att direkt stänga motorn och startade igen, startade enkelt och snabbt och ingen varningslampa. Nu ställer jag frågan här om råd. Jag har haft bilen på service i okt. De fyllde på med 5W-40 enligt sitt system, men när jag kollar m bmw så säger de 5-30W. Förra ”riktiga” bmw-verkstaden, fyllde med 0-30W. Jag driver frågan mot senaste verkstan idag om att byta till rätt olja.. en reklamation. så svårt när man inte har en verkstad som inger förtroende. Att känna sig som de försöker blåsa en. | |
|
Tja, om oljan har rätt BMW-klassning så kan den vara 5W40 - det finns många sådana oljor och då är det per definition "rätt olja". Om det är den mest lämpliga kan man å andra sidan fundera över, men 5W40 ska fungera året runt i normala motorer... En felkodsavläsning kan nog vara lämplig för det låter som det finns ett underliggande problem. Registrerades batteribytet i bilens IBS-system? Om inte, kan problemet (åtminstone delvis) ligga där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Batteribytet registrerades inte. Fick hjälp m byte på Batteriexpressen. Just läst mig till att både registering och kodning kan behövas. Satt ett 80Ah/800A i och ersatt det med samma men bytt till AGM-teknik på inrådan av teknikern på Batteriexpressen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Då måste du registera byte av batteriet och batterityp när du byter till AGM från standardbatteri Du får fel laddningsstyrning av batteriet. Det borde dom veta på Batteriexperten Oljan kan du bortse ifrån har ingen betydelse kolla hellre jordningen mellan motor och kaross ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.