|
|
|
|---|---|
|
Var på väg till jobbet, när plötsligt värmen försvann. Efter någon minut fick jag meddelande ”Engine temperature too high”. Sedan övergick det från gul till röd text och att jag skulle stänga av motorn. Det var -4 grader i morse. Vad kan detta vara? Vattenpump, termostat? Om termostat fryser fast borde ju det fortfarande komma värme i kupén? Bilen har passerat 26000 mil. 520i, n43, -08. | |
|
EDIT Jag har givetvis kollat nivån på kylvätskan. Det är andra gången värmen försvinner helt. Har inte kollat felkoderna än, men har tidigare återkommande dessa koder Map thermostat control: Short circuit to positive Code: 002EF7 Electric coolant pump BSD Communication Engine coolant pump: missing Code: 20A909 |
|
|
Om värmen försvinner och motorn blir varm är det stopp i cirkulationen någonstans. Knappast ispropp vid -4. Täppt kylare? Tror inte du får värme i kupén om termostaten fastnar. det borde likna, typ ispropp? EB |
|
| Tack för svar. Om det är stopp i flödet, så kan ju vattenpumpen lika gärna vara problemet? Om man inte hittar något uppenbart stopp någon annanstans? | |
|
Jag skulle kolla säkringen först eftersom problemet har kommit och gått. Kan vara ärjat och dålig kontakt. EB |
|
|
Spontant skulle jag nog tippa på vattenpumpen...kan vara impellerhjulet som lossnat från axeln och därmed inte snurrar längre. Rimmar ganska väl med miltalet också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det lutar åt vattenpumpen då. Kan man byta denna själv, eller är det ett komplicerat jobb? Jag har skruvat en del, men aldrig bytt något i kylsystemet. Mvh JB |
|
|
Ja den elektriska vattenpumpen är misstänkt. Motorn av, tändning läge 2, tryck ner gaspedalen då ska pumpen starta. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.