AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.139

Motorolja 10W-60

Hej,

Vad tycker ni, är det bra att använda motoroljan 10W-60 på en BMW 750i av modell F01 årsmodell 2009?
Tackar på förhand.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag det är det första tricket BMW-verkstaden tar till när den motorn börjar dra mycket olja vilket de gör efter ett antal år. Det gjorde på farsans fd bil.Jag tror det beror på att kolvringarna koksar igen. Har samma problem med en 525 01 och ska ta motorrengöringen Omega 907 och köra en timme landsväg med innan(mer än instruktion, för att verkligen få bort all skit) innan nästa oljebyte. Den tar även bort skit i ventillyftarna om det tex tickar ett par sekunder när man startar.
Lycka till!
Asken
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Skadar inte men det är bara attacceptera att den, men även andra BMW-motorer, drar mycket olja.

Asken är inne på en förklaring och eftersom det är jag som tog över bilen han nämner så kan jag berätta att det inte blir väldigt mycket bättre även efter att jag bytt alla ventiltätningari samband med en motorrenovering för ett par år sedan. Kolvringarna ansågs då vara helt i sin ordning. Men ventiltätningarna var stenhårda....

Men fick även av en BMW-tekniker höra att delar av den högre förbrukningen kan förklaras med att det är en alu-motor och innan den blivit helt varm så är det större spel i maskinen varför den drar lite mer olja, dvs mycket kortkörnngar = inte varm motor = mer olja går åt. Vilket jag till viss del kan säga att jag själv märkt. Men inte så att det helt kan förklara den höga förbrukningen.

Så länge den inte blåryker och verkligen dricker olja är det nog bara att leva med den höga förbrukningen. Tänk då även på att BMW anser att 1L/100mil (ja MIL) är helt i sin ordning.

Ett tips från den Amerikanska marknaden: när bilen vill ha 1 liter häll i 2 liter. Det finns plats. Själva förbrukningen förändras så klart inte men man upplever att den minskar eftersom bilen inte plingar till lika ofta. Självbedrägeri, javisst :-) men men.

Niklas

Fransosen
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
För de flesta moderna bilar är 10w60 en rätt tjock olja. Jag skulle inte hälla i det utan något speciellt skäl. Dessutom är det ofta en dyr olja.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan är väl varför man funderar på 10W60.

Det är en väldigt tjock olja, både kall och varm för att användas i en modern motor som redan nämnts.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Anekdot: När jag slog 0w eller om det var 5w-30 i min 750i så uppenbarade sig dåliga ventiltätningar vid första uppstarten med blårök. Kanske att förra ägaren lyckats ”avhjälpa” det med tjockare olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.