AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
890

Varför är däckverkstäder så knasiga i prissättningen?

Var och bytte däck "skiftade" på bilen. Har bara en uppsätt. fälgar så jag måste alla år ´åka till däckverkstad och låda de byta sommargummit till vintergummit typ. De tog 800 spänn för nåt som max tog en kvart!!! Tycker de skall skämmas dessa däckfirmor.. Fy skäms era utsugare.. Jag tjänar på mitt jobb ca. 85kr/h så varför skall ni va så oerhört fula... Tvi sjuttsingen..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

800, det är en 2-hundring per hjul! Men då var dom väl rätt dyra om man jämför med andra också va?
4 eller 500 spänn har jag för mig att dom tar här nere vid mig.

Tänk så här: nästa gång du köper nya så "tjänar" du 800:-, för då ingår väl montering....
:)

Mvh

Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför inte köpa en uppsättning begagnade plåt eller lm-fälgar för någon tusenlapp?

Mvh
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
precis... köp nya vinterfälgar!

för övrigt måste dom varit flera styckan som jobbade på din bil om dom bytte däck på 4 fälgar och balanserade dessa och demonterade/monterade på din bil... de gör inet ! person på 15 minuter...

/Jonas
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Håller med föregående. 800 spänn låter dyrt för en sån operation. Brorsans firma tar 400:-/4 st. Det snabbast jag har varit med om att utföra detta gick på 13 minuter och vi var TVÅ som jobbade. Jag monterade av hjulen från bilen samt balanserade de nya däcken samt återmonterade på bilen igen.
Ändå var det ganska snabbt jobbat har jag fått reda på. Man får nog räkna med minst 5 minuter/hjul egentligen.
/Kidde

V8:an saknad... och snart blir det V6:a istället:o(
Tjohoo.. Jo, de va 2 grabbar och hela skiten gick på löpande band.. Bara tickade på för grabbarna.. De såg att man körde BMW så de höjde väl priset när de såg kärran och en ung grabb med shyssta plånboken :)
Vill inte säga vart jag var och bytte för smutskastning tål jag inte. De hade väl sina orsaker för att de tog så pass mycket betalt. KAnske hade nyss skaffat bredband eller annat roligt att leka med på jobbet *skrattar*

Ha de bra allesammans o kör så de ryker i vinter :)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
800:-??
Jag åkte på 1200 spänn för att kränga av gamla däcken på M3 fälgarna och sätta på dom nya..
1200!!!! jag frågade om dom skojade, men dom sa "aa du vet mycké jåbb meromdära fälgarna på BMW"

Fan jag stod ju bredvid och tittade, hela jobbet tog MAX 30 minuter....
2400:- / timmen, det är bra det.
NB Gummi heter dom, och jag går ALDRIG dit igen!
///Mosse
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Är i begrepp att göra en liknande manöver med gummibyte på en uppsättning 17" fälgar. Kan ni rekomendera någon vettig gummiverkstad i Göteborg för detta jobb?
Tänkte inte betala 1200...
Mats
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Märkligt hur prissättningen kan skilja så otroligt mycket, har skiftat däck på en firma här i Örebro och dom tar 75:-/däck = 300:-
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
75kr/hjul ska det vara....
Jag jobbar själv på en däck-verkstad. Vi tar 600:- för att kränga om och balansera hjulen. Priset kan tyckas vara rena rånet. MEN! Alla lever vi på våra kunder. En lokal med bra läge inne i stan är inte billig i hyra. Sen ska allt annat betalas som används för att kränga om dessa däck. Bil-lyft, mutterdragare, klinchlossar-bord. två monteringsmaskiner och en balanserings-maskin. Dessutom tillkommer ju monterings-pasta, ventil, balanserings-vikter arbetarnas lön, arbetsgivare-avgifter, försäkringar mm mm. Hade du hellre betalat mer om det tagit längre tid? Snabb effektiv service betyder inget?
MVH /Johan
Ras.mus
Sen tillkommer det ju att däckfirmorna har jobb i stort sett 3-4 veckor två gånger om året. resten av året är där knappt något att göra väl och då ska lönerna ändå betalas...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Mats Landh! Åk till Gbg:s Däckservice högst upp på Eklandagatan, han är inte dyr, skall själv dit imorgon och hämta nya hjul.

BMW CS #5206
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Christer: Vet du vad han tar för att skifta gummi mellan fälgar? Eller kan du fråga honom imorgon?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.