AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.272

Koppla CanBus X1 2014

Fa
3
FarfarHakan
BMW X1 2014
Hej, Tack för insläpp (idag)
Jag har köpt en ljusramp till min X1 2014, har även köpt Cannect CANM8 - Styrströmssignal LED/Xenon samt en induktiv CanBus-läsare till den rosa lilla saken.

Min fråga är:
Kan jag koppla in den på befintlig canbus-kabel vid strålkastarhus (höger sida) och vilken är färgerna för Hi respektive Lo..?
mvh Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det medföljer en inkopplingsbeskrivning (som är modellspecifik) med din inöpta Cannect CAN M8 som visar vilka färger som är de rätta (de brukar dock aldrig nämna vilken av alla CAN-bussar man ska hänga sig på utan oftast bara färger).

Nu betyder det inte att det alltid är rätt.

Kommer ihåg att jag hjälpte en annan här på forumet för något år sedan (fast det gällde G30)
Länk

Medföljande inkopplingsbeskrivning ville jacka in sig på K-CAN2'an medans jag ville jacka in mig på K-CAN3'an.

Visade sig att jag hade rätt och beskrivningen fel (de hade troligtvis bara tagit instruktionerna från F10 och missat att uppdatera för G30).

Men det sitter inte någon CAN-buss där ute vid strålkastarenheterna mig veterligen.
Kopplingen mellan FRM'en och strålkastarenheterna (och eventuella styrenheter beroende på vilken typ av strålkastare man har) är vanlig av/på signalering så att säga.

FRM'en hänger dock på K-CAN bussen (och även PT-CAN bussen om man har adaptiva framljus). Men borde rimligtvis vara K-CAN bussen du är intresserad av.

För FRM'en gäller dock att K-CAN High kabeln Orange/Grön och K-CAN Low kabeln är Grön vad jag kan se.

CANM8 uppger också samma sak - de skriver:
CAN HI = GREEN/ORANGE
CAN LO = GREEN

Om detta är rätt är en annan femma...
Fa
3
FarfarHakan
BMW X1 2014
Hm... I min instruktion står det att man skall koppla in sig bakom "Speedometer" på någon enhet där, därför jag funderade på om man kan nyttja kablaget som sitter ut till strålkastaren där av "bekvämlighetsskäl och osäker på vilken pryl jag skall leta på bakom hastighetsmätaren) finns två tunna kablar där, som är tvinnade likt en canbus kabel..?

tack för hjälpen..!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, bakom instrumentklustret ska kablar med K-CAN bussen gå verkar det som (låter logiskt då instrumentklustret brukar hänga på K-CAN bussen).

Vilken färg är det på de två tvinnade kablarna du hittade där bakom instrumentklustret? Är de orange/grön och grön?

Nä, finns ingen K-CAN buss runt strålkastarna vad jag kan se. Det närmsta K-CAN bussen kommer är FRM'en. Styrsignaler om att slå av/på helljus går via FRM'en och det är den som i sin tur styr ljusinsatserna (och det är då garanterat FRM'en som skickar ut ett meddelande på K-CAN bussen om olika ljusaktiviteter).

Så du borde lika gärna kunna sniffa vid FRM'en om det blir bekvämare, du ska kunna hitta K-CAN bussen som FRM'en ska vara injackad på (leta efter ett kabelpar som har orange/grön och grön).
Fa
3
FarfarHakan
BMW X1 2014
Tack så mycket för hjälpen...
skall prova i helgen.. 😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.