AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
611

E61 2009 äter batteri

pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Hade problem för ca 4år sedan med "increased battery discharge" och liknande meddelanden. Köpte ett AGM batteri från Biltema och bytte - alla problem försvann.

Nu har det återkommit igen, och vid försök till laddning så laddar den ca 3h sen är batteriet fullt enligt min CTEK. Så drar slutsatsen att batteriet är slut igen.

Två frågor:

1. Är det rimligt att ett AGM håller i bara 3-4år? Jag registrerade aldrig batteribytet sist, och jag funderar om det har påverkat livslängden (vet att det är delade meningar om detta dock)

2. Vad är absolut enklaste sättet att registrera batteribytet på? Jag köpte en adapter som jag skulle fixa det med sist, med INPA tror jag. Dock fick jag aldrig tiden, det verkade lite omständigt för en så enkel sak. Och att åka till en aukt. verkstad går inte häromkring, de skulle aldrig göra det för ett biltema batteri.....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1. Nej, men det beror mycket på körprofil och om du underhållsladdar batteriet ibland eller inte.
Att du inte registrerade batteriet har säkerligen inverkat negativt på livslängden då bilen inte har laddat det optimalt pga. detta.

2. De flesta verkstäder har utrustning som klarar detta. Men enklast är att du tar några minuter och gör det själv med den utrustning du köpte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Tack för ett bra svar, får gräva ner mig i INPA grejerna då :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har det gått mer än fyra år?

Biltema har ju fyra års garanti på AGM-batterierna...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.