AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.727

En fundering kring BMW...

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...åtminstone en storbilstillverkare som vågar gå mot strömmen och bli lite "retro" i konceptet - lite åt det hållet som förslagits här i tråden att BMW borde göra...
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
BMW har varit förarens bil vilket den tyvärr inte är numera. Allt nytt är mycket finare och komfortablare, men känslolöst för mig. Så just nu känns det som jag sliter på mina BMW några år till (kan bli många) och sedan köper något med lägre prislapp. För mervärdet med BMW har tyvärr försvunnit för mig.

**BMW-ägare i 40 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag måste vara den enda Bmw-entusiasten på detta forum som tycker BMW blir bättre och bättre.

(Visst, designen på nya 4-serien tog lite längre än vanligt att ta till sig men nu gillar jag den)

Väghållningen på BMW modeller blir bättre, även på budgetmodeller, bilarna går fortare, de får fler finesser som man efter några år tycker är "nödvändigheter", karosserna blir vridstyvare, (skillnaden i väghållning mellan en Z3 och min 228 är exempelvis milsvid) med mera, strålkastarna blir bättre, ac-funktionen blir bättre med mera med mera. Bränsleförbrukningen blir lägre och lägre generellt över nästan alla modeller.

Den som tycker att det var bättre förr har snarast själv bara stannat i utvecklingen. Men visst, E34 var en trevlig bil. Det är min E31 också och den var bättre än ALLA E34, och den är ingenting i jämförelse med M6 E63. Den enda som är ungefär lika mellan 850 och M6 E63 är möjligtvis bensinförbrukningen.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
AlexanderK. Du är inte ensam, vi är i alla fall två...

:-)

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alexander, det är inte frågan om bilarna har blivit sämre eller bättre - för moderna bilar är ljusår bättre när det gäller komfort, driftsäkerhet, bränsleförbrukning, krocksäkerhet etc.

MEN väldigt mycket av känslan har försvunnit!

Till och med min gamla E36 316i Compact var KUL att köra trots blygsamma 101hk och avsaknad av ac och annat "lull-lull"...det var inte motoreffekten eller komforten som var avgörande utan hur bilen kändes att köra.

Jag vet inte, men får en känsla av att det kanske är behovet/kravet/önskan kring att få en körmässig tillfredställelse på ett känslomässigt plan, som skiljer "entusiasterna" från "mängden"!?
Nu kan ju iofs, önskade känslor vara olika för olika människor, men en som kan försaka "praktiska" fördelar (som bra komfort, behov av bra ac, låg förbrukning, låga driftkostnader, fyrhjulsdrift, automatlåda etc.) för att i stället få en bättre körupplevelse är nog i mina ögon i alla fall en "entusiast".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det gäller att kunna skilja på fakta och känsla. Ser man upplevelsen utifrån perspektivet ur ett Excelark gäller devisen att den nyaste bilen är alltid den bästa. Men detta är ju vanlig produktutveckling som i dagens bilvärld inte gör BMW särskilt spännande som varumärke. Jag har faktiskt svårt att se BMWs USP med deras modellutbud och konkurrenter. Trots att bilarna blivit ”bättre” på alla punkter i excelarket.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet med "entusiaster" är att de inte köper några bilar. Det går inte att leva på dem helt enkelt. Titta på Alfa Romeo, Saab, mfl. Ständigt konkursmässiga eftersom de lockar en för liten del av köparna. BMW säljer mer än någonsin nu med svulstiga grillar för kinesmarknaden och elhybrider för EU marknaden. Man behöver inte älska det men det är ett svårstoppat faktum.

Jag har ägt ett ganska rejält gäng BMWs vid det här laget men kan inte längre se att jag skulle köpa en ny om jag hade det valet. För faktorer som hänger samman med ett "normalt" nybilsköp så känns det inte som BMW har någon fördel längre som motiverar den högre kostnaden. En 530e xdrive är liksom inte ballare än en A6 55tfsie men mycket dyrare med samma utrustning.
Ba
396
Bavaria1
Löwer: Jag själv är stor "entusiast" och har köpt 4 nya BMW, så vad grundar du det på?
Själv tror jag inte det du säger stämmer....

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Där ger jag dig helt rätt, entusiaster är generellt dåliga kunder för både nybilsförsäljning och inte minst eftermarknad. Det är både detta forum och FB grupper bevis på.
Men om nu BMW som varumärke vill fortsätta förknippas med körglädje känns det märkligt att de inte är skickligare på att kapitalisera på sitt DNA inom motorsport och körglädje. De har ju ett eget dotterbolag M GmbH som idag främst tillverkar trötta utmanare till MBs AMG eller Audis RS-modeller.

Porsche visar ju att det går att tillverka små serier av modeller (911 R, GT-bilar) riktade mot entusiaster som det även går att tjäna pengar på. Och samtidigt sälja SUVar och numera även elfordon som aldrig förr.

Jag säger inte att det var bättre förr - däremot hade det varit fantastiskt att se en limiterad M-modell (med saftig prislapp) som får föraren att vilja ut och köra. Dvs en modern homage till tidigare M-modeller. Det kan jag garantera att det finns kunder till, givet BMWs historik! Jag ser inte att detta skulle få ointresserade kunder att sluta köpa deras SUVar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bavaria1: Så för att DU köpt bil och anser dig som entusiast så funkar alla likadant? 92% av alla BMW 5-serie leasas exempelvis. De mest högljudda entusiasterna här brukar åka runt i en gammal E39 och skrika högt om att det är den sista riktiga BMWn. Man ska också kunna laga själv och alla BMW verkstäder är skit. Du tänker att dessa är bra kunder?
Ba
396
Bavaria1
Jag säger inte att alla tycker som jag, och jag är kanske ingen "högljudd entusiast". Men ser mig ändå entusiast sen jag tog körkortet och har ägt massor av olika BMW sen 70-talet.
Och den G30 jag nu kör uppfyller alla mina behov med råge.
Körning måste inte vara fett ljud ur avgasröret eller tjutande motorer/däck, det kan vara andra delar.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Bavaria... Jag tycker fortfarande att bmw är ett fantastiskt bilmärke.
Men jag tycker inte de där härligt speciella infinner sig längre
Nu har du ju en fantastiskt fin modell... Men ser man till 318d som är en storsäljare så tycker jag inte den erbjuder mkt mer än andra bilmärken.
Allt är pengar och utsläpp idag. Bmw hade kunnat utveckla sugsexan likt mazda gjort med sin skyactive tycker jag.. =)
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

För övrigt skulle de nog bli just en 318d om jag skulle slå till på en bmw igen.
De är vad ja har råd med... =)
Ba
396
Bavaria1
Jag ser att att du också haft ett gäng riktigt goa BMW tidigare, själv kan jag ibland sakna min Z4 3.0, känslan att köra nedcabbat och höra ljudet från eisenmann dämparna...

Och en 318d är inte det sämsta, mer körglädje i 3:an , och mer komfort/glida i 5:an.

:-)

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Senaste nya bmw n jag köpte var en manuell 328 f30 och där tyckte jag styrkänslan
var konstig och lätt jämfört med tidigare e90.
Har inte provkört G serien , kanske är den bättre?
Ba
396
Bavaria1
Hade en F serie tidigare, väldigt skum styrkänsla ibland, men är helt klockren på min G30.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Transocean
Ja, jag kör ju också en G30 530e och styrningen är riktigt bra. G20:n baserar sig ju på G30 så antar att den nya trean är lika bra eller bättre än femman?
Buspelle
Förstår faktiskt inte vare sig trådskaparen eller den påföljande diskussionen. BMW tillverkar fortfarande världens bästa och mest intressanta bilar. Varje gång man köper en ny BMW blir man lika glad och varje gång man sätter sig i bilen blir man lika betagen över hur fantastisk den är. Finns helt enkelt inget annat som kan konkurrera i något enda avseende.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Uppfattningen är så klart olika och för egen del hittar jag fortfarande modeller som tilltalar mig i modellutbudet som kittlar mig och känns klassisk Bmw till både design, teknik och känsla. Vet inte om jag skulle klassa mig som värsta entusiasten men vuxit upp med E32 och E34(finns fortfarande kvar i familjen) och väntar på en ny Bmw just nu efter att i 5 år njutit av min F36a. Det jag upplever som gör att Bmw fortfarande känns speciella och framförallt knyter an till sin historia är till exempel:

Samma modellutbud som på 70- och 80 talet med 3,5,7serien som även delar med sig av bottenplattan till coupe- och cabmodeller.

Motormässigt finns det 6 cylindriga alternativ i alla storlekar som känns som klassiska Bmw-storlekar (framhjulsdrivna 1-serien eller X1 riktar sig nog inte till entusiastköparna).

Att motorerna har fått turbo ser jag inte som någon nackdel då bottenvridet bidrar till körglädjen. Turbo ligger i Bmw:s historia där de var otroligt tidiga med 2002 turbo och hade det i 745an i början av 80-talet.

M3, M4 och M2 går att få med manuell växellåda. Det går varken att få i RS eller AMG modeller.

Specialversioner av sina M-bilar i begränsad upplaga. Nu senast M5 CS där jag ser många likheter med E34 M5 Winkelhock edition från 1991 som hade mindre ljudisolering, mindre tank, mindre batteri, manuella rutor och saknade nackstöd bak och dimlampor för att spara vikt. Recaro sportsäten fram och en väldigt begränsad utrustningslista med bara 4 tillval.

Belysning i växelspaksknoppen på manuella M-bilar

Blir glad varje gång jag ska blända av den invändiga backspegeln i min F36 och känner igen mekaniken från E34 som jag aldrig sett en annan tillverkare använda sig av.

Designmässigt tycker jag vissa modeller är snyggare och andra mindre snygga precis som det alltid varit. Bangles första 7 serie tycker jag fortfarande är ful liksom jag ännu inte börjat gilla 4-seriens grill. Hade svårt för Z8 då den kändes för mycket retro och inte så spännande vilket jag fortfarande kan tycka även om det blivit en riktig klassiker. Och kan idag tycka att Bmws suvar är fulare än Audis även om jag själv aldrig tilltalats att sitta så långt från vägbanan. Tycker att designen på både 3-serie och 5-serie idag är klassiska Bmw-linjer och tilltalande.

Det Bmw gjort med sina i-modeller tilltalar inte mig men känns inte heller som jag är målgruppen som älskar motorljud från motorer med minst 6 cylindrar. Att fyrhjulsdrift är nästintill standard har jag inget emot även om det tar bort lite styrkänsla då dagens stora vridmoment i de större motorerna gör det orimligt sladdrigt med bakhjulsdrift och vi lever i ett klimat med halka ibland.

Så nej, jag håller inte med författaren av tråden. Jag ser fortfarande väldigt mycket känsla i delar av Bmws produktportfölj med stark anknytning till många fina bilar i historien.
@buspelle Precis som du beskriver upplevde jag BMW för 15-20 år sedan. Då var 3-serien klassledare i sitt eget segment vad gäller körglädje och kvalitet, 5-serien överlägsen motsvarande A6 och E-klass. X5 var unik i SUV-klassen genom att erbjuda körglädje. M5 satte ribban med en V10 motor (Audi följde efter) och M3 kunde göra livet riktigt surt för motsvarande Porsche 996.

BMW bygger fortfarande fantastiska bilar. Problemet är att BMW inte längre leder utvecklingen. Iaf känns de inte så. Nuvarande A6 är lika spänstig att köra som dagens femma. Och dagens RS/AMG tillverkar faktiskt fetare bilar med ett ”håll käften” muller som tom stället BMW i skamvrån. Dessutom med roliga modeller som GT3 och R8.

Och mest åtråvärda/körglädje elbilen? Man måste ha legat under en sten i 8 år om man tror det är en BMW. Trots ett Tesla-försprång med i3 som kom 2013/2014! Hur lyckades BMW schabbla bort det försprånget kan man undra...

Jag hoppas verkligen BMW kan ladda om och komma igen. Men just nu har de inte många modeller i respektive klass som lockar mig till köp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.