|
|
|
|---|---|
|
Har laddat ner kartuppdatering till min bil från bmw:s sida, jag fick ner en komprimerad fil som innehåller 6 mappar och några lösa filer... Min fråga är: Ska jag lägga den komprimerade filen på usb-stickan eller ska jag packa upp den och lägga mapparna och dom lösa filerna på usb-stickan? | |
| Om du använde BMWs "Download manager" heter väl programmet så kommer den lägga filerna så som dom ska ligga på USB-minnet. Känner inte igen att man får ner en enda komprimerad fil, men så som det låter så ska du packa upp så att det ligger mappar och lite lösa filer, det är så det brukar se ut på USB-minnet när jag uppdaterar. | |
|
Tack! Ja jag använde Download Manager, det blev en komprimerad fil på 28Gb. Då packar jag upp den till Usb-stickan bara. |
|
| Aha, konstigt. Jag brukar få upp vilken enhet den ska lägga in filerna och så packar den upp det själv också. Men man kanske kan göra det steget själv, förstås. Men då ska det i alla fall funka med filer+mappar som du säger. :) | |
| Jag valde hårddisken ist för usb, kanske därför den inte packade upp...ska välja usb nästa gång så får jag se om det blir skillnad. | |
|
Nej, du ska inte packa upp den. Du ska lägga den på USB-stickan bara. Det borde download-managern ha gjort själv dock. Känner igen att den är ca 28 Gb. Därefter skall du bara stoppa in den i USB-uttaget när du kör iväg. Du behöver inte köra någon särskild sträcka, utan den stannar/fortsätter tills det är klart. |
|
|
@AlexanderK Jag hade inte tillräckligt stor sticka när jag laddade ner filen, så jag valde därför att lägga filen på hårddisken. Ok, så jag ska alltså bara lägga den packade filen på usb:t utan att röra den. Skaffade 64Gb sticka igår, så tänkte fixa ikväll. |
|
|
Jaha, nej, jag tror inte du ska ha en packad fil överhuvudtaget, om inte download managern packar den åt dig, vilket jag inte tror den gör. Med andra ord, du skall bara ladda ner den till en tillräckligt stor USB, därefter bara stoppa in USB i bilen. |
|
| Jag tror att download manager packar upp filen när den kopierar den till stickan, det skall alltså ligga ett antal filer och mappar i rooten på stickan. | |
|
DownloadManagern laddade endast ner EN komprimerad fil på 28Gb till hårddisken, den kopierar inte något till stickan om jag startar den igen. För att få filen till usbstickan så måste jag flytta den själv dit, det är därför jag undrar om den skall vara i packat/komprimerat format som DownloadManagern har sparat den som på hårddisken- 1 fil, eller om jag skall packa upp den och få 5-6 kataloger och några filer i roten på stickan... Följande står på bmw:s sida: Efter installationen loggar du in på "BMW Download Manager" med ditt BMW ID (ConnectedDrive-konto) och väljer den bil du vill hämta kartmaterialet till. Därfter kan du starta nedladdningen av kartmaterialet. Katrmaterialet sparas på datorn från vilken du kan överföra datan till ett USB-minne. Jag får helt enkelt testa...det finns ju bara 2 alternativ. |
|
|
Uppdatering, jag gjorde så här: Dom mappar och lösa filer som låg i den komprimerade filen som DownloadManagern laddade ner, dom lyfte jag ur (packade upp) den komprimerade filen och la i roten på usb-stickan. Startade bilen och satte i stickan, direkt kom det upp i controldisplayen "kartuppdatering hittad, vill du uppdatera" jag svarade ja och uppdateringen startade direkt. Det tog 16 minuter och sen var det klart! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.