|
|
|
|---|---|
| Detta gäller inte en bil utan ett framlyse till en moped, lyktan är av plast (oklart vilken men skulle ju tro en som inte är lika hållbar som på en bilstrålkastare) och en klåfingrig dotter som målat på den med nagellack. Har ni tips på hur jag tar bort detta? Har inte vågat testa med aceton då jag är rädd för att det förstör plasten. | |
Transocean |
Det var aceton jag tänkte föreslå :-) Varför skulle den förstöra plasten? De flesta kvinnor går ju med lösnaglar av plast och använder nagellackbortagare (aceton) daglig. Detta är vad jag tror...jag kan ha fel |
|
Aceton är väldigt potent men jag har svårt att komma på något annat lösningsmedel som skulle vara mindre riskabelt för plasten. Börja åtminstone lite försiktigt på en liten yta i kanten,så kanske du sen kan avgöra hur hårt du kan gå på resten. /Lennart |
|
|
Kolla om acetonfri nagellacksborttagning biter! Aceton är skarpt och angriper nog de flesta plastsorter. Risken är att den går på djupet och mattar ner plasten mer än på ytan. Ett alternativ om det inte funkar med lösningsmedel kan vara våtslipning i flera steg och sedan polering med rubbing och polish. Kanske kan strålkastarglasrenoveringskit fungera, men det är i princip samma som våtslipning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tipsen, ska testa acetonfri nagellacksborttagning till att börja med! | |
| Funkade hur bra som helst, kanske blev en gnutta matt men inget som lite vax inte kunde fixa! | |
|
Kul! Tack för din återkoppling. /Lennart |
|
|
Ett annat tips för fläckar som sticker upp på en jämn hård yta är annars rakblad. Finns att köpa rakblad i hållare i målarfärgaffären för att tex ta bort färgspill från glasfönsterrutor. Givetvis måste du vara lätt på handen så du inte repar underlaget men på ett lyktglas av plast skulle det kanske kunna funka. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.