|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en kort fråga som handlar om första bil. Jag har lite beslutsångest när det gäller att köpa bil, vet inte riktigt vad som är mest ekonomiskt, minst motorproblem mm. Men en sak är klar och det är att jag är förbannat sugen på en bmw. Vad har ni för förslag på olika bmw modeller upp till 70 000 kr (automat tyvärr) som är hyfsat fräscha och går att hitta med ett milantal som inte skjuter upp till himlen. Mvh James | |
| BMW 325iA E90 skulle vara mitt val | |
|
Om önskemålet "mest ekonomisk" är ett verkligt önskemål och inte något du bara skriver som pladder så kan du nog glömma alla sexcylindriga modeller. Försäkringspremien kommer gör att du har betalat bilen på 2-3-4 år. Vill du ha en BMW så finns det inget annat med rimliga ägarkostnader med större motor än 18i eller 18d. |
|
|
Instämmer med Alexander, du bör nog fundera igenom dina önskemål ytterligare. Mest ekonomiskt är nog inte bil alls, men eftersom du började på en 7-serie (det var väl du?) så kanske du har bättre ekonomi än vad 18-åringar har. Håller annars med om e90 som jag också föreslog i din första tråd. Den är inte 'mest' ekonomisk men bra balans mellan komfort, stil, ekonomi, prestanda etc. Om du också anger hur mycket du har råd att betala för driften av bilen blir det betydligt enklare. Men räkna med höga kostnader för skatt och särskilt försäkring. En bil i prisklassen 60-70 tkr innebär alltid en risk för reparationer på upp mot 15-20 tkr om du köper 'fel' exemplar. Rätt exemplar kan innebära nära på 0 kronor också... |
|
|
Frågan är inte bara vad du har för budget till inköpet - det är bara "inträdesbiljetten till nöjesfältet - man vill ju ha råd att åka några attraktioner också och kanske köpa lite popcorn...! ;) Vad har du för årlig budget? Hur långt tänker du köra per år? Kan du skruva själv? Etc. etc. Sedan är det bara att sätta sig ner och räkna på det hela (excel är smidigt): Kolla upp några objekt och kolla med försäkringsbolagen vad det kostar dig. Gå in på transportstyrelsens hemsida och ta fram årsskatten. Kolla vad bilen drar (lägg på lilte då det alltid är glädjesiffror). Kolla vad soppan kostar och lägg på lite för framtida prisökningar och skatteöknnigar. Räkna på vad service kostar. Lägg på besiktningskostnad "årligen" (är lite längre intervall nu men du kanske behöver ombesiktning). Några hundringar årligen på spolarvätska och liknande. Kolla vad däck, bromsar, torkarblad, glödlampor och andra slit-delar kostar (inklusive verkstadsjobb om du inte kan skruva själv). Lägg till ett reparationskonto på 10.000 kr eller mer för oförutsedda reparationer. Jag har säkert glömt något... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tja...att ha bil är dyrt oavsett vad du köper..I princip(såklart beroende på din budget och förmåga alternativt vilja att betala). Men mycket av kostnaden beror på hur du använder bilen likaväl hur pass noga du kontrollerar det begagnade objektet innan köp...Och vad du köper för bil givetvis. Viss otur har du alltid, dvs det kanske finns lite svårupptäckta kostnader direkt efter köpet som du inte tänkt på kan hända när det t.ex. gäller en populär BMW modell ;) Rost är en grej(visserligen ser man det mesta vid en ordentlig koll innan), diverse prylar såsom kringutrustning kring motorn...typ generator, servopump, diverse "glömda" servicepunkter t.ex. multirem inkl löphjul/sträckare, vattenpump, kylare, stötdämpare, bärarmar/stag/bussningar i framvagn likaväl som i bakvagn etc.. Servicekostnader/rep. brukar "dra iväg" mycket mer än man tror om man inte skruvar själv. För max 70 papp (spelar mindre roll egentligen, en bil för 150000 kan också ge oförutsedda kostnader ganska direkt) så blir det oundvikligen en vagn som säkert som Amen i kyrkan kommer att ge kostnader inom en inte allt för lång framtid.. Men om jag skulle ge ett tips på bil i den prisklassen så torde en E90 325 vara ett bra köp, men kolla först modellspecifika problemområden såsom vattenpump, servopumpsfunktionen(finns en del som fått byta servopump på relativt lågmilade vagnar), rost på ett rör till AC(se åtminstone till att AC fungerar klanderfritt), ärgade anslutningar i kabelanslutningar till laddningen.T.ex. Tänk iofs också på att bränsle och försäkring kan vara lite dyrt, så kolla upp detta innan köp. Skatten är väl inte heller den billigaste du kan hitta.. Leta i "sök inlägg" högst uppe på sidan för att hitta diskussioner kring dessa specifika E90 problem.. Mvh Janne. |
|
|
118d och 118i håller ju mycket sämre än x25i. Mängder med kamkedjeproblem. Skulle aldrig köpt nån av dem. Det är inte så enkelt att en bil med fler cylindrar nödvändigtvis är dyrare att försäkra. FB skiter i antalet cylindrar. Dock är det inte osannolikt heller för den delen pga lite högre effekt, man får kolla hur mycket det skiljer och väga det mot eventuella framtida reparationer. |
|
Transocean |
Hur länge behåller man den första bilen :-) Med det vill jag säga att man borde köpa just den bilen man bränner för och inte en tråkig fullservad KIA från 2002. Eller en 114i från 2006 med tyg och manuella fönster. När jag köpte min första BMW efter diverse Volvon och Saabar gick jag för en lite äldre bil med V8. Den var också den coolaste av alla mina Beemers hittils; trots alla skavanker! Följ hjärtat säger jag. Typ så här: |
| Håller med dig Transocean :) | |
|
Håller med Löwet. E90 325 men med manuell låda. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Vad ska du använda bilen till? Om den inte ska bruksas utan användas för nöje så hade jag sneglat på äldre modeller med låga mil som E36, E34 och gärna i någon individual färg. Det billiga med dem är att fordonskatten är låg (så vida det inte är diesel), du kan entusiastförsäkra dem billigt och har obefintlig värdeförlust. Står den i garage, inte körs på saltade vägar och används begränsat kan värdet till och med öka. Billigare än så blir det inte. Du ska dock vara medveten om att säkerheten om en olycka skulle inträffa är en risk. |
|
Billig "entusiastförsäkring" brukar kräva att man har en annan bruksbil försäkrad. En fräsch E36 eller E34 är ingen billig bil. MVH Christofer |
|
| Krävs en annan bruksbil, krävs garage osv. Dessutom är det långt ifrån säkert att en E36 eller E34 kommer godkännas som entusiastbil. En M5 E34 absolut, men då kostar den 250k> | |
| Många frågar efter att kolla upp skatten per år, vad försäkringen ligger på, vad jag ska ha bilen till, hur många mil kommer jag köra per år. Vi börjar med de två första. Mina föräldrar har lovat mig att betala min försäkring och skatt så länge jag pluggar högskola (vilket jag redan har ordnat) men såklart inte elda upp deras plånböcker om man kan säga så. Jag kommer använda bilen mest till att åka till och från skolan men såklart också använda bilen utöver det. Till och från skolan är det totalt ca 3,2 mil, kommer plugga 180 dagar om året minus tentaveckor som kommer vara ett par gånger om året Vilket blir ungefär 520 mil/år plus egen körning till annat (Jag betalar driftkostnaden själv) bilen drar ca 0,85 l/mil i blandad körning vilket jag har råd med då jag jobbar på helgerna (går till helgjobbet som ligger 200 m från hemmet) Skatten ligger runt 3000 kr per år vilket päronen har gott i god med. Halvförsäkringen per år ligger på 1700 per månad vilket jag inte har pratat med de än, men farsan ska skriva den på sig själv och då blir försäkringen billigare. | |
Transocean |
Låter helt syntetiskt. Kolla och jämför privat-leasing för 118i etc. Blaah..... |
|
Försäkringen ska stå på den huvudsaklige brukaren. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Köp en inte så dyr bil och kör trafikförsäkring bara. Ens förstabil ska va en riktig rishög. De blir också ett roligt minne. Sätt upp en bild i rummet på din drömbil och sätt som mål att du ska lyckas i livet med skola /jobb etc. Då är de bra med en drömvision i form av bild på väggen. Köper du ett för dyrt vrålåk nu har du ändå ledsnat på den efter 3 månader. Konsumtionslycka är bara en snabb kick och blir ett beroende. Det låter som att du redan är priviligerad som får chansen att köra bil till skolan tack vare att päronen skjuter till pengar, all heder. Spotta i nävarna och fundera ett varv till. Bara bränslekostnaden att bränna själv i en bil in till skolan när du bor o pluggar i stockholm. Ta dem pengarna och investera. Ta fullt studielån och investera i fonder. Se din ekonomi/liv som ett företag som ska öka sitt kapital. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.