|
|
|
|---|---|
| Har en 2014 bmw 520d som har börjat varna på defekt adblue system. Kopplat in en enklare felkodsläsare och fick fram kod p20bd som Verkar betyda att nått är fel med värmaren i adblue tanken. Är detta en kod som försvinner av sig själv när det löser sig eller måste man radera den med en bättre läsare. Finns det någon säkring till värmaren som man kan kolla upp. Tacksam för tips | |
| Kolla denna tråd för lite tips Länk | |
| Jag kommer att koda bort Adblue från min bil, jag kör på HVO100, så jag åker redan supermiljöbil :) | |
|
Hej Läs lite innan du använder hvo bränsle. Många som fått problem, goggla så finner du ngt. |
|
| Nu förväxlar du HVO med RME | |
|
Som sagt, HVO100 är en syntetisk diesel som mig veterligen inte har orsakat några som helst skador i motorer. Tvärtom blir förbränningen mycket renare och ger mycket mindre sot mm, så även DPF mår mycket bättre av HVO100. Dessutom är den mildare mot bränsleledningar och liknande än vanlig diesel. Enda anledningen att HVO100 inte är klassad som dieselbränsle är att densiteten är precis utanför nedre gränsvärdet för att klara EN590. Det pratas om att man ska ändra nedre densitetsvärdet för att även HVO100 ska kunna klassas som EN590-dieselbränsle, men om och i så fall när det sker får framtiden utvisa. RME däremot är ingen höjdare i en motor på något sätt. Aggressiv mot gummi och förorenar oljan mm..och den är inblandad i vanlig MK1-diesel med upp till 7%... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sorry det var nog rme jag tänkte på | |
| HVO genererar väl lika mycket NOx som klassisk diesel vid samma belastning på motorn. | |
|
Lite fakta: Länk Jag har kört 1,5 år på HVO100, var tvungen att nödtanka 5 liter diesel en gång. Den drar faktiskt lite mindre och startar skönare i vinterkylan... |
|
|
Ja, att bilarna startar snabbare i kyla och går mycket mjukare och tystare (mindre "dieselkaraktär") håller jag med om. Tändvilligheten är högre hos HVO100 än vanlig diesel. Förbrukningen har jag inte märkt någon påtaglig skillnad mellan HVO100 och vanlig diesel, däremot tycker jag att bilarna drar liiiiite mindre om jag tankar B0 ("blankdiesel"), men då är också motorgången lite råare och avgaserna luktar mer än med HVO100. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Garpen vad exakt menar du med - "Jag har kört 1,5 år på HVO100, var tvungen att nödtanka 5 liter diesel en gång." Vart det problem? Kan jag köra på HVO100?? Kolla sign. |
|
|
Hej Helgonet1 Ja, alla med dieselmotor kan köra med HVO100. Det enda som skiljer är lite på densiteten och energiinnehållet. Sen kan garantier sluta gälla för att bilarna inte är godkända för bränslet. Här går Colabitoil in och lämnar garantier om motorn skulle skadas av HVO100, Länk Jag har pratat med dem och de har inte haft fall där HVO100 har orsakat haverier. Drar du t.ex. över till USA så har de inte samma densitetkrav, så där kallas samma bränsle miljödiesel och får köras i alla bilar... Politik och trams som hindrar ett bra sätt att göra sig mer oberoende av olja. Jag kör en chippad supermiljöbil på 320 HK |
|
|
Problemet är att HVO100 är en väldigt liten marknad globalt sett och finns nästan inte utanför Norden (i Europa i alla fall) och därför är branschens vilja liten att göra en justering i parametrarna för klassning till EN590. Amerikanska dieselstandarden skiljer sig som sagt och där klarar HVO100 sig innanför gränsvärdena. Volvo lastvagnar och Scania gjorde laboratorie- och fältstudier under många år med HVO100 i sina lastbilar och de kunde inte finna en enda negativ effekt i motorer eller avgasreningen, tvärtom var allt mycket renare och fick bättre förbränning och lägre slitage. Jag kör på HVO100 eller B0 i mina bilar, endast i undantagsfall tankar jag RME-förorenad MK1-diesel... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Synd bara att det är sån prisskillnad, där jag tankar skiljer det 1.50kr per liter...så mycket dyrare är HVO100. | |
|
Ja, merpriset har dragit iväg en del, men det flukturerar lite över tiden... Nu när HVO100 är så mycket dyrare brukar jag föredra B0, som är kanske 50 öre dyrare än vanlig RME-förorenad MK1-diesel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om det ändå fanns B0 häromkring... | |
|
Hej Garpen Tack för svar. Ska eventuellt testa bränslet. Angående garantier så finns det inga sådana på min bil pg a åldern. Håller med Patrick - Synd bara att prisskillnaden är så stor. B0 vad är det för skillnad på det och HVO100? Förutom då att den är något billigare. |
|
|
B0 = "blankdiesel", dvs. gammal hederlig "fuldiesel" utan inblandning av RME. Är inte så lätt att hitta, finns mest på sjömackar där man inte vill ha RME mht. risken för mikroorganismer som kan växa till sig i tankar med vattenutfällningar i. Jag har tur - det finns både B0 och HVO100 i närheten - får dock åka en dryg mil enkel resa för att tanka B0. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det sköna med HVO100 är att det inte är gjort på fossila grejer... Nu är den dyr, 1,60 mer än dieseln, det ca 70 öre milen, liten påverkan på min totalenonomi, så det får det vara värt att vara miljömupp🤓 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.