AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.094

Protest mot BMWs nya design.

Sida 2 av 2
Mazda? kom igen bjoerck! Vad sägs om trabant kanske...?
nofx16: Du har fått det på pricken! Det är lyktorna som får E60 se ut som japan. Annars så ser jag inget revolutionerande from e39. Gemensam front med E65 och resten taget från e39 med små justeringar. Bara en ny model. inget mer.

Dessutom så vågar jag mig på ett uttalande om 7-serien: E38 sög! den såg tunn ut! ingen pondus. E38 som var en design från 78 (e23) med två face-lift. Så jag fattar inte hela gnället. Har ni förväntat er at BMW kommer investera i design som ser ut som den gjorde 25 år sedan? Skulle aldrig köpt en sån. Nya e65 däremot...om jag hade råd vill säga...
järnet
Gillar man inte utseendet på bilarna så får man väl köpa något annat märke. Självklart måste modellerna utvecklas. Tänk om de sett ut i dag som de gjorde på 70-talet. En orange 1602 med dagens teknik under motorhuven hade nog varit svårsåld. Eller en gammal sur 70-tals 2500 som i dag knappt går att hitta som begagnad eftersom den var så trist, redan då. En sådan kaross med aldrig så ny teknik skulle vara blä.

Tacka vet jag ny frisk design!

Protestera mot eller för något vettigt i stället!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ansågs 2500 sur och trist på 70-talet??? verkar konstigt med en 2.5literssexa med 150hk som var god för ca 190km/h med en acceleration på 10-11 sekunder.
Det lär ju finnas någon anledning till varför modelserien fick smeknamnet Bader Meinhof Wagen. På den
tiden hade den mycket goda prestanda.

Ny design är bra på många sett men det gäller att pånågotvis hålla kvar arven från det gamla för annars har man förlorat sitt ansikte och varumärke.....det finns något som lyde varför ändra på ett vinnande koncept??? och kör BMW för hårt med "rymdskepps" japan syndromet så kanske märkestrogna och andra intressenter väljer något annat märke.
mo
8
moberg
320i E30
Z3c 4 ever,

Jag håller inte med dig om att merparten av BMW's vagnar säljs i USA. Såvitt jag förstått det har det alltid varit på Tysklandmarknaden som BMW har sålt mest enheter.

Enligt BMW-koncernens årsredovsining såldes det under 2001 knappt 241.000 BMW-vagnar (Mini ej inräknade) i Tyskland; att jämföras med cirka 213.000 i Nordamerika (För övrigt första gången BMW lyckades sälja över 200.000 enheter). Värt att jämföra är med övriga västra Europa, där den svenska marknaden ingår, med en försäljning av runt 288.000 bilar.

Två faktum är emellertid värda att beakta; I USA säljer BMW inga fyrcylindriga maskiner (till min kännedom ej heller bilar utrustade med 2,2-literssexan), vilket torde innebära att snittpriset på en USA-såld BMW är något högre än en dito såld i Tyskland (Detta är dock rena spekulationer från min sida!). Detta innebär att inkomsterna från USA-marknaden troligtvis är större än dem från den inhemska. Detta resonemang bekräftas även av årsredovisningen då intäkterna från Nordamerika ligger på runt 11,67 miljarder euro jämfört med cirka 10,24 miljader för Tyskland. Detta är dock intäkter för hela BMW-gruppen, inte enbart genererade av bilförsäljning, och kan kanske vara missvisande.

Ett annat faktum är att när försäljningen håller sig förhållandevis konstant i Tyskland, ökar den i USA. Enligt BMW-koncernens halvårsrapport har det sålts 16% mer enheter i USA under januari till juni, att jämföras med 6,5% för den inhemska marknaden. Om den ökningen håller i sig, är det inte omöjligt att i framtiden kommer USA stå för den numerärt viktigaste (enskilda) marknaden.

mvh,
Moberg
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Det engelske bilmagasinet "CAR" (10/02, side 64) fortæller at BMW kommer med en Touring udgave av E65 (lang) i den sidste halvdel af 2004. Bilen får samtidig et nydt design både ved frontpartiet (lygter) og bagpartiet. Noget tyder derfor på at kritikken mod dagens design er for massiv og at BMW vil benytte første og bedste mulighed til at ændre på bilens design. En "ny" og revideret E65 sedan kommer i første halvdel af 2005.

V-max
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
moberg,

jag har en Z3 2,2 California Edition, menar du att den inte skulle säljas i USA?

Låter märkligt!
järnet
Frifart.

Nu var det designen vi diskuterade, inte tekniken. Den var snabb och bra då, men inte särskilt snygg.
mo
8
moberg
320i E30
tommel,

Antagandet att 2,2-literssexan inte marknadsförs i USA baserade jag på det faktum att varken 320i eller 520i verkar säljas i USA. Om detta innebär att inte heller Z3 såldes med denna motor är svårare att kontrollera. Informationen på BMW's amerikanske representants websida rörande Z3 verkar ha tagits bort, då denna nyligen lades ner till förmån för Z4.

Jag testade dock att söka efter begagnade vagnar på denna websida, och det verkar som om Z3 2,2 inte ingick i det dåvarande utbudet. Detta var dock bara en snabb kontroll och det är ett antagande från min sida.

Jag håller med dig om att det låter märkligt att marknadsföra en kalifornisk version av en bilmodell som inte säljs i Kalifornien.

mvh,
Moberg
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
tommel: Kanske känns det inte speciellt fräckt att åka runt med "California Edition", när man bor just i California...namnen på "editionerna" är tänkt att låta lockande, och "California Edition" låter för de flesta (mig själv undantaget) mer lockande än "Osnabrück Edition" ;-)

tjosan...offtopic
moberg: I stand corrected!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
järnet, du antydde "sur"...då antar jag att du inte syftade på designen(bara)?
moberg
Z3 har sålts med 1,8 och 1,9 liters fyror i USA ett bra tag nu. Dessutom tillverkas dom i Spartanburg USA. Kan också konstatera att BMW är ute på hal is med de nya designgreppen. Nya 7an och Z4 är dom jag syftar på. X5an är ju klockren. Det är svårt att följa upp det tidigare arvet hur länge som helst. Se på Ford of US som dammar av en "ny" variant av Mustang -67. Ni vet den urläckra bil som Steve McQueen rattade i filmen Bullet. Ford har visserligen en mycket mer prekär situation än BMW men det luktar desperation. Z8 är kanske det närmaste man kan jämföra med men den verkar ju vara en hit utan like. Om 20 år kanske man kan ta en begagnad :-)

Freude am fahren
järnet
Frifart,

näe, kanske inte. Men helhetsintrycket tyckte jag var sur och det var ju inte motorn det var fel på (även om de var törstiga) utan en ganska ful kaross som rostade och var ful, i kombination med en ganska trist inredning. Jag kommer i håg att en kompis farsa skulle sälja sin 3.0 som då var tre-fyra år. Jag skulle få den till ett bra pris (ca 20.000:- då på slutet av 70-talet) även om den var pigg så tyckte jag att den var trist och ful. Designen avgjorde och jag köpte en annan bil i stället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.