|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om det är mer än jag som har lite svårt att svälja nya Z4 eller nya 5 serien så tycker jag ni ska gå in på:Länk och protestera mot Chris Bangle som enligt vissa förstör BMW. "His designs are straying from classic BMW lines, which in my opinion is a lasting mark of any good car company" BMW 325 TIC under konstruktion ICQ#126319414 | |
|
Och jag som gillar Z4:an...... :) Mvh Anders S. |
|
|
Tycker hela diskussionen ang. den nya designinriktningen som BMW valt är aningen patetisk? /eFx |
|
M3_BMW |
Gillar också Z4:an förutom intriöret. BMW M bilar, när du älskar att köra. |
|
Tro nu inte att det bara är en massa gamla/nya BMW fanatiker som protesterar mot den nya designen, Enligt rykten är inte alla tyskar i Bayern lika glada som er. Men smaken är som baken... BMW 325 TIC under konstruktion ICQ#126319414 |
|
| Självklart måste BMW förnya sig. Mercedes har förnyat sin design. Även Audi, Volvo, Alfa Romeo och SAAB (om än försiktigt) har föraändrat sina bilars utseende. Det som skiljer BMW från de övriga märkena är att BMW-modellerna bara blir fulare medan konkurrenterna blir allt snyggare. Jag tror inte att ens den sanne BMW-entusiasten på fullt allvar kan påstå att den nya sjuserien är vackarare än föregångaren. Däremot tror jag de flesta tycker att till exempel nya S-klass är snyggare än den förra modellgenerationen. Jag tror BMW är ute på mycket hal is med sitt nya designspråk. tyvärr. Kunder till 5- och 7-serien är ofta lite äldre och har en konservativ smak när det gäller bilar. Då funkar det inte med BMW:s nya form. Mercedes, SAAB och Volvo lockar... Jag har flera vänner som tycker att de nyare SAAB:arna är betydligt vackrare än dito BMW:ar. Tänk vilket enormt försprång BMW en gång hade när det gällde design. Samtida bilar till E30 var Volvo 340 och SAAB 99... | |
| Jag tycker att de nya BMW modellerna blir jäkligt bra... Z4 har jag lite svårt för än... men jag tror att det är bara att vänja sig. | |
|
De bilder jag sett på E60 är ju underbara! E65 smälte jag först då jag såg den live... vilken skapelse! Mmm.... :-) ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Varför inte öppna ett särskilt forum för protester mot den nya designen. Jag föreslår att det ska heta "Det var bättre förr!" Självklart ska det finnas länkar till fräcka bilder på BMW Dixi 1923 och Isetta från 1955 som man kan gotta sig åt. ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
Är det någon som sett bilder på nya 3-serien än? E90 eller vad den kallas? Kanske kan man få se några första test-ex. plågas på Ringen kommande sommar? Mvh / Micke R |
|
|
Saken är ju tämligen enkel men sorglig för en BMW-entusiast: Gillar man inte den nya designen och tycker utseendet är viktigt vid val av bil så byter man märke, tyvärr för BMW tror jag. Ekonomin är ju inte oväsentlig heller. Varför skall en nybilköpare betala 400k för en ny 5-serie touring när han kan köpa "orginalet" Ford Mondeo kombi för 200k? BMW-direktionen får nog tala om för designavdelningen att upphöra med lekstugan och sluta med klipp-och-klistra metoden. Konkurrenterna ligger inte på latsidan när det gäller att förbättra komfort, körglädje och prestanda. BMW:s försprång har försvunnit även på dessa områden och nu även formspråket. Ni har gissat rätt, jag skall bekänna även om jag blir stenad. Min nästa bil blir inte en ny 5-serie touring, det blir en Mondeo-kombi. Men för att inte göra något förhastat kanske jag tar en omväg via E39-touring. Stefan |
|
| StefanP: Jag tror inte direktionen har minsta tanke på att avskeda Bangle. BMW säljer som alldrig för. Och det är inte vi i norden som har något att säga till om det utan det är USA kunder. Vi är en lite och obetydlig tyckar grupp. BMW säljer merparten av bilar i USA. Det är dessa kunder som som ska vara trendskapare inte vi. Vore konstigt annars. Det är marknadssiffrorna som styr och inget annat. Det är trots allt inte nån välgörenhet BMW hr pysslat med dem senaste 75 åren. Personligen så är det som sitter under skallet viktigare för mig. Och det har tycket jag inte längre den techniska försprång den hade för 5-10 år sedan. det är det som är hotet mot BMW, inte designen- denvänjer man sig ganska fort till. | |
|
Z4 är ju hel läcker har iofs inte sett den live men i alla fall e den då det på bild!!! BMWCS # 4445 |
|
|
Z3c: Bangle har väl inte ritat de bilar som säljer bra nu, E39 och E46 samt X5, rätta mig om jag har fel. Du har helt rätt att USA är den viktigaste marknaden, jag har inte påstått något annat. Men trots allt är och förblir Europa BMW´s hemmamarknad och den måste man också vara rädd om, det är basen för imageskapandet. Jag tror inte att centraleuroper och svenskar har så värst olika smak när det gäller bildesign. T ex så blev ju Volvo 850 utsedd till världens vackraste bil i en italiensk omröstning. Däremot så är jänkarnas smak lite annorlunda, det skall vara fett och vräkigt stort mycket för syns skull. Funktionalism vet de inte mycket om jämfört med européer. Visst, jag generaliserar grovt. Men faktum kvarstår, det som gjort BMW framgångsrikt i USA är att det är ett europeiskt märke med tysk kvalitet. Renault floppade totalt när bilarna skulle introduceras i USA pga könlös design och usel kvalitet. Det som skapat BMW´s starka status och varumärke över HELA världen är kombinationen av tidlös märkeskaraktäristisk design och topprestanda. DET kan en biltillverkare ta extra betalt för. Men när man slätar ut designen till ett hopkok av bilvärldens just nu heta designtrender samtidigt som konkurrenterna knappar in och nästan helt krymper försprånget inom prestanda och komfort, då lever BMW farligt. Är det fler än jag som får känslan av att BMW har tappat initiativet i sin egen formgivning? Stefan |
|
|
StefanP. Håller helt och hållet om jänkarna och deras smak. JAg säger bara att jag förstår marknadsfolket hos BMW som inriktrar sig den storsta marknaden. Det vore roligt att veta hur 7 serien har sålt under 6 månaders period E38 mot E65. Jag är säker på att nya desigen säler som smör. Var i Miami för en månad sedan och det kryllar av E65 där. (Och hur ser det ut i Sverige? Finns några siffror från BMW sverige om detta?) Kolla på mitt sista inlägg på här på forumet under "nya bilder på 5-serien". Det är oxå ett försök att förstå det där med nya designen. |
|
|
Är man van vid en karosserie sett ut på ett visst sätt i 7 år så nog kan det ta tid att smälta en ny design men samtidigt är det sällan det var bättre förr. Redan härom för 2 höstar sen såg jag den nya 7:an för första gången nere i tyskland. Underbar skapelse med vackra linjer. Ta en bild och smält den, studera linjerna. titta sen på den någon dag senare. Man får ett helt annat intryck än om man instinktivt svarar med en ryggmärgsreflex. En nyskapande design skall vara annorlunda och för att jag skall gilla den bör blicken mjukt kunna smeka karossformerna. Att beskriva abstrakta ting har heller aldrig varit min starka sida:) Mvh Asken |
|
|
7 serien säljer dåligt i Sverige vad jag hört. Kan iofs vara mycket konjunkturberoende så det kanske inte säger så mycket om hur "den svenske BMW-köparen" reagerar på designen. 7 serien oavsett årgång har väl aldrig sålt bra i Sverige? 95% av de rullande 7-bilarna är importer. I vart fall köpte en bekant en MB s-klasse i rent ursinne när nya 7:an kom, trots att han på förhand bestämt sig för BMW:n. Har också hört att det redan är en facelift av nya 7-serien på gång från BMW. Stefan |
|
|
E65 säljer bra även i Sverige. Min handlare i Norrköping (inte känt som lyxbilsghetto) blev av med sina på rekordtid. Det är klart att det fanns uppdämd efterfrågan eftersom företrädaren funnits med länge. Personligen gillar jag den nya tolkningen av BMW-formerna, framför allt E60 som den verkar komma att se ut. Inte som förr, men detta är ju själva poängen, flickor! Det värsta som BMW skulle kunna göra nu är att slå sig till ro med framgången och fortsätta spotta ut design som motsvarar bilmodet i början/mitten av nittitalet. Jag tycker fortfarande att min E46 coupé är vacker, men inte känns den spännande i formen längre. Och visst var E46 Bangles första modell. Eller som det stod på bakrutedekalerna på det glada sjuttiotalet: "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den." My Bimmer is my mistress |
|
| Enligt vad jag hört så är Bangle INTE ansvarig för E46:an, utan endast faceliften. Detta är vad jag HÖRT, inte att ta får hårdfakta. | |
|
Har börjat gilla Bangle mer och mer. Speciellt Z4 tycker jag är grymt läcker! E65 är väldigt snygg och E60 blir säkert trevlig, om man bara lyckas få till baklyktorna! Så någon petition skriver jag inte under så som det ser ut idag :-) Wolv: Har hört samma som dig: E46 designades inte av bangle, hans första modell var ju Z3C... Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Tretretti: Jag uppfattar det som om Du anser att alla vi som inte uppskattar BMW:s nya form är bakåtsträvare. Så är det inte. Jag anser att det är av högsta vikt att en biltillverkare vårdar och uppdaterar sitt varumärke. Detta kan dock göras på olika sätt. BMW har alltid värnat om körglädje och design. Under en mycket lång tid har de också varit ledande inom områdena. Nu har konkurrensen hårdnat på ett drastiskt sätt. För tio år sedan jämförde inte bilköparna BMW med till exempel Volvo. Idag är märkena jämbördiga på flertalet punkter. Personligen tror jag inte att min nästa bil blir en BMW. Idag finns många alternativ och jag anser inte BMW längre ha de överlägsna egenskaper som märket en gång hade gentemot konkurrenterna. Mercedes blir allt snyggare och dessutom är de numera körglada. SAAB bygger snabba, och enligt mig snygga bilar. Alfa Romeo har tagit tag i sina kvalitetsproblem och bygger idag mycket prisvärda och sportiga bilar med en STOR dos körglädje. Dessutom är de oerhört vackra! Ocså har vi Mazda 6... Jag hoppas innerligt att BMW skärper sig och återfår de vackra linjer som märket så länge stoltserat med. Ett tecken på att BMW-koncernen själva inte är nöjda är den höga frekvensen av ansiktslyftningar. Ett tecken på design som inte håller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.