AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.626

525 d f10 -11 Oljetemperatur och arbetstemperatur låg

Hej!
Som nybliven ägare idag med en 525d så efter cirka 4 mils körning ligger tempen inte på 100 grader med oljevisaren i instrumentpanelen och fläkten för kylaren snurrar heller inte. Nivåvisaren skulle jag gissa ligger på cirka 70 grader
Är detta normalt?
Bilen går bra det år cirka -6 grader ute
Kan det va termostat? Bilen ger dock bra värme kupen! :)
Tack på förhand
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat motortempen? Ex via dolda menyn.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ska göra detta återkommer tack för info! :)
Vad ska den ligga på? :)
Om den är låg vad är enklast att börja felsöka, termostat?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Av erfarenhet vet jag att tempnålen aldrig visar prick 100 grader , Det har snackats om det flera gånger här på Ap. Den mätaren är enligt mig är missvisande då den ska represnetra olje emp inte vatten.
Men kollar du oljetemp samt vatten temp så samspelar de på ågot sätt men inte visar rätt ändå.

Jag har testat många gånger Tex. Olje tempen är 40g och vatten 70g borde visaren ligga på 40g men det gör det inte utan visar istället 70.

ligger du på säg vanlig arbets temp mellan 85-95 då brukar nolen ligg apå ca 3 i 12 .

Inte säkert att fläkten går och du ser det när det är så kallt som det är nu då kall luft kyler fint med.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ps visar inte 100 grader på analoga mätaren alltså och pre facelift som din då.
thekinglives
joi4...: 88 grader
thekinglives
plus minus ett par grader....
Kollade precis i den "Hemliga menyn"
Fick fram följande efter nån mils körning
Coolant temp +82
Oil temp +89
o temp raw data -1
Är detta för lågt? ska jag kolla upp det?
Vill tillägga att värmen i kupen kommer väldigt snabbt
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Ser väl vettigt ut efter bara 1 mil. Kolla igen men ordentligt varmkört (typ 3+ mil).
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tycker inte 82 grader egter någon mil är ok, se på oljan den hinner bli varmare än vattnet efter någon mil. Olja tar längre tid i vanliga fall
Hur långt har bilen rullar? En frisk termostat förlänger livet på motorn lika så med färsk olja osv.
Hur är bränsleförbrukningen? Den borde ligga på mellan 7.4-7.9
Får upp max 93 grader efter cirka 6 mils körning med oljetemp
och Colant ät på +84 då
Bilen har rullat 15 och har ägt den i 4 dagar, upplever att den pendlar lite med vad den visar. Tex på tomgång sjunker bilen i temp kraftigt tex från 89 till 75
Kylfläkten för motorn har jag aldrig lyckats se om den snurrar för den inte når den tempen.
Inga felkoder i carly på att termostat skulle vara dålig men kanske är värt att se det som ett underhålls byte?
Tillägger att bränsleförbrukningen är bra mellan 7.2-7.8
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kommer den upp i 89 är det väl ok, inte konstigt att den sjunker på tomgång då den bara snurrar och i te genererar värme.
Fläkten kommer inte komma igång så länge det i te finns behov. Är AC knappen med snöflingan på?
Vad visar bränsle förbrukningen ? Jag har haft likadan bil hade exakt samma problem och det löste sig med ny termostat. Ska du byta tycker jag du ska köpa tersmostat från BMW med rätt temp . Finns folk som byter till andra märken med dåliga resultat.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Ja, 84 gr efter 6 mil är väl i underkant.
Men termostaten öppnar sig väll vid 89? Så kan det verkligen vara den som det är Fel på när det ändå tar väldigt lång tid att komma upp till 89 grader som det är?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En modern diesel har väldigt lite restvärme om man kör den lugnt och kör du i kall väderlek där mycket av den lilla restvärmen som blir, går till att värma kupén, så tar det lång tid innan motorns kylvätsketemperatur går upp ordentligt.

Kör lite hårdare med bilen och se vad som händer!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tar inte bilen skada av att köras hårdare när de är kallt ute och motorn knappt är på 50 grader? :O
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med hårdare menar jag inte tokgasa, men vara lite mer aktiv i sin körning och inte ligga och "fis-köra" i 70-100 i konstant fart med låg belatning.

Kör lite "stadskörning" där motor och växellåda får jobba lite, så brukar motortemperaturen stiga snabbare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar!
Visst tar en diesel längre tid också att bli varm? :)
Hur ska jag dock veta om min termostat är dålig, bilen når bara 100 grader vid långkörning cirka 20 mil :/
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Min 330d bygger värme snabbt om man gasar lite. Inte fullgas eller höga varv, men låter turbon börja ladda och gärna på lite högre växel upp till 2500varv eller så (tänk segdra på en påfart). Gör jag det efter ett par km kommer kliman igång och börjar fördela lite varmare luft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.