AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.127

Kodning nyckel fungerar ej 320 -00

Kodningen nyckel ut funktion går ej att låsa bilen men det går att starta
Hur kan de vara så?
Funderar på att köpa den vad kostar det att fixa?

Välkommen!

Jag antar att du menar fjärrmanövreringen av låset? Den funktionen är skild från kommunikationen mellan bilens startfunktion och nyckeln. Felet kan bero på bl a:

1. Nyckelbatteriet slut. Jag tror din nyckel har en lysdiod som skall blinka när du låser/låser upp bilen. Om inte, kan det handla om batteriet.

2. Nyckeln tappat sin initiering mot bilen. Händer väl normalt bara om batteriet tar helt slut, om man dröjer alltför länge vid själva batteribytet eller om nyckelns elektronik går sönder. Om du har anledning att tro, att initieringen förlorats, finns förfarandet beskrivet i instruktionsboken (första val - ibland verkar det kunna finnas små detaljskillnader i förfarandet).

Instruktion här: Länk

/Lennart
Hej igen,

Hur gick det? :)

Du har, förresten, inte en andra nyckel att prova med? För att kunna utesluta antagligen värre fel.

/Lennart
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag pratar här om "diamantnyckel", typ denna
Länk

Fjärrstyra centrallåset via nyckel kräver batteri i nyckeln till E46, Att öppna startpärren och starta motorn kräver inte batteri i nyckel . Det är en "passiv" transpoder på kretskortet som inte behöver batteriström. Är man lite händig man kan löda dit ett nytt batteri (finns youtube-filmer) - det som är klurigare är att öppna plasthöljet som inte är gjort för att öppnas.
Initiering man att trycka på knapparna i särskild sekvens gör att du kan styra centrallåset. Att koda in ny nyckel för startspärren är svårare och kräver en "AK90". Sök här på forumet på det så kan du läsa mera. Finns AK90 på nätet att köpa, men kräver att du kopplar in dig på bilen.
Nyckel gjord med AK90 blir dessutom en klon och inte "en egen ny nyckel".
Dyrare vägen är att köra till BMW märkesverkstad och slanta upp några tusen för en ny nyckel, då får du en ny nyckel med egen identitet. De kan även koda bort en gammal borttappad nyckel ur bilen.
Köper du nytt blankt (ofräst) nyckelsvärd så är det inte alla låssmeder som vill fräsa till ditt råämne/nyckelsvärd - nätköpta kan ibland vara för hårda att bearbeta för deras verktyg, eller så vill de bara sälja sina egna rå-nycklar.

Så här minns jag mina E46 nyckelprojekt.

Lycka till!

/Patrik
Hej,

Tack för alla tips, det blev en annan bil en E36 -96 16000 mil till grabben nu

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.