|
|
|
|---|---|
|
Vill mest förmedla egna erfarenheter kring ett omfattande fabriksfel som uppstått på min 330e g21. Har haft bilen sedan November och började efter ett par veckor notera ett litet missljud under körning. En form av vinande ljud som framkom varje gång som man lättade på gasen och bilen gick in i självladdning. Mest uppenbarade sig ljudet i hastigheter rum 40-60km/h. Troligen pga. Att omgivande ljud inte är lika påtagligt då. Detta ljud kunde också komma när bilen nästan självrullade och effekt som visar förbrukning kontra laddning balanserade mellan laddning och elförbrukning. Ljudet var givetvis mest påtagligt vid ren eldrift men det var noterbart även vid hybrid drift. Tog bilen till återförsäljare och de kunde bekräfta ljudet, fick en garantiservice bokad för vidare analys. Känner som ÅF var ganska oerfarna kring hanterandet av eldrift på bilar i allmänhet. Ärendet blev registerat mot BMW Sverige och rekommendationen blev att testa att uppgradera komplett mjukvara i bilen. En åtgärd som tog ca. 3-4h enligt ÅF. Det blev givetvis ingen skillnad och det är jag ganska glad över. Fick bilen tillbaka och den var ju fullt körbar men missljudet kvarstod. ÅF fick nya direktiv från BMW Sverige och ny tid bokades. Nästa steg och rekommendation var nu att hela växellådan och elmotorn skulle bytas ut. (En viss skillnad mot mjukvara ändå). Nu är bilen inlämnad och väntat på att få den tillbaka, skulle ta två dagar men nu har det gått fem. Bör vara klar nästa vardag så blir intressant att se om det givit resultat. Vill mest uppmärksamma andra att vara observanta kring onormala ljud när bilen självladdar vid drift! Dessutom, min ÅF tyckte att jag själv skulle betala för hyrbil under perioden. Det var tydligen så BMW's policy lyder. Tre olika medarbetare hävdade samma sak men jag tyckte det helt enkelt var oacceptabelt, efter mycket påstridan gick de till slut med på att ta den kostnaden! Det känns givet tycker jag när det är ett omfattande garantifel. | |
|
Hoppas de får ordning på bilen omgående! Känns som ett snabbt beslut att byta växellåda/elmotor så man kan undra om det finns något känt problem? Eller så är det billigare och enklare att bara byta hela än att spendera timmar på felsökning. Särskilt på en ny bil. Även trist att de tycker man ska stå för hyrbil. I ett sånt här läge känns en lånebil given! |
|
|
Bra med delgivningen! Intressant om det är ett mekaniskt ljud eller något i DC-omvandlingen. Anser också att lånebil borde ingå men tror att det finns reglerat såsom mycket annat, balans; och specifikt vid garantireparationer så ska väl inga extra kostnader drabba kunden. Därmed inte sagt att hela kostnaden täcks. Fick du en likvärdig bil? Om en "sämre" så borde du ju kompenseras (nollkostnad) i o m det, Mvh Thomas |
|
|
Fick besked idag, efter att åtgärd med byte av växellåda och elmotor är utförd, att missljudet tyvärr kvarstod. ÅF inväntar besked från högre ort för att vet hur de skall gå vidare. Det var lite oväntat, så återstår att se vad som händer.. Nu har den varit inne nästan en vecka, får hålla till godo med en mini cooper så länge. |
|
|
Otroligt att man byter hela växellådan och elmotorn på chans. |
|
| Blir spännande att följa detta och hoppas att dom hittar felet! | |
| Efter att ÅF monterat mikrofoner på bilen tidigare i veckan så tror jag BMW Tyskland analyserat ljudupptagning från körning. Då är senaste slutsatsen och nästa steg att differential på bakaxeln skall bytas kommande vecka... | |
|
Så kom nästa besked, vilken soppa! Differential och bakaxel är nu också utbytta och missljudet kvarstår.. Nu skall även kardanaxel bytas ut, så lär dröja ytterligare minst en vecka! Börjar smått tvivla kring detta och vad som är acceptabelt, känns som det är lite utom kontroll för både ÅF och BMW. Funderar på om man kan reklamera och kräva en ny ersättningsbil? (Företagsleasing, så troligen lite tuffare än för privatperson) Någon som har erfarenhet? |
|
| Har svårt att tro att en kardan viner. Vinande ljud jag varit med om har varit kopplade till någon elektrisk komponent. Det är inte så att 12 V generatorn på förbränningsmotorn viner vid laddning? Jag bytte generator på min gamla 335:a och den nya generatorn ven på ett helt annat sätt än den ursprungliga. Men i mitt fall så hördes det främst på höga varvtal precis vid växling. Gillade det inte men accepterade. | |
| Surt! Höra med leasingbolaget kanske kan vara en idé? De kanske kan trycka på? Borde ligga i deras intresse att du är nöjd. | |
|
Hej! Tack för informationen! jag sitter själv med en G21 330e och har samma missljud. skall ringa BMW för att få det åtgärdat, frågan hur har det gått för dig dj_Asen? Bilen innan denna var en BMW 330E F30 den gick hur bra som helst i drivlinan (körde den drygt 7000 mil). |
|
| Har missat att uppdatera ärendet, men det visade sig vara kardanaxel som var boven i dramat. Det tog totalt en månad på verkstad innan det kom fram till detta. | |
|
Tack för svaret, jag skall börja dra i detta nu. uppdaterar så fort jag vet. |
|
| Intressant att det ändå var kardan. Man lär sig saker hela tiden. Och bra med uppdatering i ärendet. | |
|
Är din bil tyst nu dj_Asen? |
|
|
Ja, nu finns det inget missljud, det är tydlig skillnad. Vad förstod så fanns det ytterligare fall som upptäckts i samma veva någon annanstans i världen. Det var utfallet från detta case som ledde till att kardan byttes genom vägledning från Tyskland. Jag uppfattade ÅF som lite mer trygga inför detta sista steg som utfördes, så förmodligen var väl även expeterna i Tyskland det. Men det är också lite spekulation från min sida utifrån den uppfattning jag fick. |
|
|
Efter mycket om och men så har jag äntligen lämnat in bilen. På BMW så hade dom inte hört något liknande om detta problem, dom påstår även att det ej finns dokumenterat i deras system. @dj_Asen! Vilken BMW verkstad löste problemet åt dig? Jag har nu lämnat in bilen på Molin Bil i Sundsvall. |
|
| Jag hade min bil inne på Bilia Group Borås, de borde känna till problemet väl om du ber Molin bil kontakta dem. | |
|
Tack så mycket! Jag har haft kontakt med dom nu för vidare felsökning. Efter ca 3k mil på min 330e så är missljudet lägre och även uppstår bara vid kyla så nu är det inte lika frekvent MEN ändå en ny bil skall inte låta som en "spårvagn" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.