AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.420

Nya torkarblad men fortfarande inte 100%

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det blir lite "ränder" av vatten kvar då torkaren svept över en våt ruta.
Är det bara rutan som är lite skitig eller håller torkarbladen inte högre kvalitet än detta?

Märket på bladen är Bosh Twin. 532s
Vad har ni för erfarenheter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla hur rutans yta ser ut.
Har du små stenskott i rutan så repar de bladen som i sin tur inte gör riktigt rent (ränder).

Det kan eventuellt vara så att det sitter flugrester eller annat "guck" på rutan också. Gör rent rutan ordentligt med en insektssvamp och eventuellt lite koncentrerad spolarvätska eller T-sprit.

Bosch-bladen är enligt mitt omdömme bland de bästa på marknaden.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det var test på torkarblad i nya AMS.
OK/Q8:s fick bra liksom Bosch. Några svindyra fick bra också, kommer inte ihåg vad dom hette...

Du kanske måste "köra in dom" lite, det brukar inte bli ränder av nya torkarblad vad jag vet.

Mvh

Anders S.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Orginal torkarblad håller ungefär 2 år för mig med hjälp av safesight. Bilvårdarjörgen monterar dom för mindre än halva kostanden av nya torkarblad:)
Och som sagt om du har en sliten ruta blir svårt att få rent.
Mvh
Asken
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
...Eller så lägger man på Rain-X på rutan och slipper använda torkarna överhuvudtaget!:)
Funkar ung. som vaselin.

M V H
Stephan

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag brukar ha vaselin på gummilister:DD Jepp Rainx blir nästa sak att prova för mig.
Asken
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Va? Har du inte provat det ännu? Trodde du hade erfarenhet av sån´t där "glidmedel"
Mr. Oxxxxxm Dxxxxxr:DDD

M v h
Stephan

micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har Rain-x på mina rutor och visst fungerar det bra när man kommer upp i lite fart men när man använder torkarna och speciellt på kvällarna blir det en irriterande hinna kvar som torkarna inte lyckas svepa bort. Det är nästan som om Rain-x gör rutan för hal för torkarna men det funkar perfekt på sidorutor och bakrutan.

Mvh Micke t
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stephan: Nej jag håller mig till naturprodukter, finns på naturapoteket:DD
Asken
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ska gå ut och putsa rutan med t-sprit. ;)
Tror nog oxå att torkarna anpassar sig efter rutan. Kanske jag var lite för snabb.

Vad är egentligen Rain-X?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rain-X är som ett vax för rutan.
Du smörjer in och polerar av den. Det gör att vattnet "pärlar sig" och rinner av med hjälp av fartvinden. Det fungerar riktigt bra om rutan inte har blivit sliten.
Brukar finnas på de flesta biltillbehörsfirmor och bensinstationer.

Mvh
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
man kan vaxa rutan oxo med vanligt bilvax!!!!!

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Om man vaxar framrutan med vanligt bilvax så brukar det resultera i att torkarbladen studsar på rutan plus att man får en grå "hinna" där torkarbladen torkat... man står ut en vecka ungefär och sedan är man beredd att ta till vinkelslipen eller vad som helst för att få bort vaxet... Däremot går det jättebra att vaxa sidorutor och bakrutor med vanligt vax...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Slipper man hinnan om man skulle använda Rain-X som brukar uppstå !?!

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fel av mig, korrigering. Rain-x är en helt annan produkt( än Glastec som BMWCoupe provat. Glastec har också en helt annan livslängd och kvalitet än Rain-x och kostar därefter. Håller på att utvärderar Glastec själv nu.
Mvh
Asken
Kan bara lägga till att Glastec e otroligt bra! =) Fick lite på framrutan av Jörgen! Ska göra en Glastec behandling i vår! Vattnet försvinner på rutan innan man har hunnit se det! ;-)

Mvh Tobbe
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Wrath, som jag skrev längre upp så får i alla fall jag en hinna på rutan då torkarna har svept, detta trots att rutan är nybytt(samma sak på den gamla) och oavsett torkarnas skick. Hinnan försvinner efter en liten stund men det är klart irriterande vid mörkerkörning.

Mvh/ Micke t
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hinnan som uppstår tror jag beror på gummirester från torkarbladen. Vilket medel tar jag bäst bort dessa gummirester? Försökte med t-röd med det verkade fungra speciellt bra. Kanske jag måste gnugga hårdare!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Aceton är det enda som gör rutan riktigt ren.
Gnugga av rutan med det och ta sedan lite på trasan och dra av torkargummina så blir det kanon.
Om du fortfarande har ränder så har du ngn knottra på rutan, den tas bort med rakblad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.