|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag är en kille som snart fyller 19 och tog körkortet för ca 2 månader sedan och nu har jag kikat på en bmw 730 d med ca 220 hk. Den har gått 17 tusen mil och är från 2007. Finns det några risker att köpa en sådan här bil (säljs från en bilhandlare) problem med motor, elektronik? Mm tacksam för svar😁 Annars vad har ni för förslag som första bil (automat tyvärr) som går att hitta runt 60-70 k? | |
|
Hej Det är då e65-modellen utgår jag från. Motorn är bra och mestadels bekymmersfri. Hyfsat snål med tanke på storleken. Men jag har för mig att elektroniken kan ge lite knepiga och svårfixade fel på den modellen. Men ingen egen erfarenhet, andra får fylla i här. Men som förstabil är den säkert kul - men dyr. Skatt och försäkring kommer säkert att dra iväg. Gissar att skatten ligger på 6-8000. Du behöver lägga undan rätt mycket på drift och underhåll. Varför just en 7-serie som förstabil? |
|
|
Blev lite nyfiken och tog en random 730d-07 (svensksåld med reg.nr POA933) från blocket och knappade in det reg.nr hos transportstyrelsen. Årsskatten för den bilen är 6827kr Försäkringspremie kan du själv söka med ditt personnumer hos de flesta försäkringsbolag. Driftkostnaden beror givetvis på många faktorer, men "officiellt angiven förbrukning är 8,2l/100km blandad körning - troligen högre i verkligheten men det beror ju på vad du anser vara "blandad körning". Dvs. ingen bil som är billig i drift. Sedan får man alltid räkna med att det kommer reparationer på en 14-15 år gammal bil, och en 14-15 år gammal "lyxbil" kan bli väldigt dyr i reparationerna...men minst 15000 kr på ett "reparationskonto" skulle jag nog rekommendera. Kokar man ner allt, så handlar det till sist om vilken budget du har! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Körsträckan får väl sägas vara låg till normal, egentligen. Inte ens 1500 mil per år på en bil som väl ursprungligen var tänkt för långfärdsåkare (vilket den i o f s kan ha använts till. I så fall bara en fördel.) Sen är ju typen av handlare viktig. Tre - sex månaders garanti är ju brukligt att ge/få, men det vill ju till att det är en som finns kvar och tar ansvar för den. I övrigt har jag inget att tillägga till föregående inlägg, bara betona dem. /Lennart |
|
|
Jag tackar för alla svar! Hade helt glömt bort att checka upp årsskatten på bilar som dessa. Vilket är något jag ska ha i åtanke vid bilköpet då det inte känns fair mot mina päron (de betalar bilen så länge jag bor hemma) att som första bil ha samma årsskatt som föräldrarna känns inte helt rätt. Annars vad har ni för förslag på olika bmw modeller? där skatten samt driftkostnaden oftast är låg och inte prislappen skjuter mot himlen |
|
|
James: Du bör nog börja med att kolla upp försäkringspremien på bilen i fråga. Tittar du på sexcylindriga dieslar (eller bensinare) så är risken rätt så stor risk att fordonsskatten ifråga är felräkningspengar jämfört med försäkringspremien. Om du inte skriver bilen på dina föräldrar förstås. Vi har diskuterat skenförsäkring en hel del i olika trådar men så länge du fortfarande bor hemma så brukar faktiskt inte försäkringsbolagen ha något emot det. Om du vill ha en bil där skatten och driftskostnader är låga så föreslår jag 118/120, diesel eller bensin. Naturligtvis går körkänslan inte att jämföra med en 730d. |
|
|
Skatt och FÖRSÄKRING är två stora frågor, en tredje stor grej för lyxbilar i den här prisklassen och åldern är: - Har du någon stans att skruva? Behövs inte en verkstad, men iaf tak över huvuet. - Kan du skruva? Du behöver inte vara expert, men en vilja att lära. - Gillar du kniviga problem? De dyker upp, jag lovar. - Är du beroende av bilen varje dag? Tid är pengar. - Har du en slant över efter inköpet? (jag vill inte ha dina svar utan bara få dig att tänka till) Grunden till att köra 7-serie på budget är att man kan och orkar fixa själv. Jag körde E32 för kaffepengar som bruksbil för 15 år sedan men det krävde mekande i kyla och mörker samt mycket grävande på nätet efter tips. // Magnus |
|
|
944_Driver: Min familj har ett garage där mina föräldrars bilar brukar stå iaf under vintern och så införskaffade jag mig en hel del verktyg då jag meckade mycket med min moppe som var trasig när jag köpte den, sen renoverade jag upp den, fick den att starta på både kick och elstart och så ställde jag in förgasaren så moppen gick bra på låga och höga varv. Under tiden den var trasig så bytte jag delar såsom startmotor, bytte kolvringar då de var väldigt smälta då förra ägaren inte bytt någonting innan han satte på effektrör, drog v ringen, bytte till sportluftfilter mm. Så där har jag en grund när det gäller att mecka. Jag är inte helt beroende av bilen då jag kan åka tåg till skolan (pluggar i Stockholm city) men det underlättar med bil. Men sammanfattat av alla bra tips jag fått lutar det mot att sikta mot nyare modeller som inte rullat jättelångt där skatt, försäkring inte är för hög och meckning inte är prio ett samt att priset är runt 70 k. |
|
|
Mitt råd till dig är att ha en enklare och billigare bil. Det är aldrig kul att ha en bil som är finare än vad man har råd med, speciellt inte som ung vuxen. Det är skönt att veta att de bara är att sälja i delar/skrota om det skulle hända en olycka. Gillar du bmw som märke skulle jag tipsa om att köpa en e39a, 5 serie, typ en 520i. Går att hitta vettiga ex fortfarande, mycket bmw för pengarna. Putsar du på den kommer du kanske gå + när du säljer den. |
|
|
Har du mekat moppe så har du en bra grund för att meka BMW. Mitt tips är nog faktiskt också E39 kanske, eller E60 om du kan lägga på lite för att få en nyare och har du tittat på en 730 -07 så har du nog råd med en E60. Youtube flödar formligen över av gördetsjälv-klipp för E60 och framför allt E39. |
|
|
Att kunna meka är bra och moped är en bra början. Men som jag skrev tidigare så har 7-serien ganska komplicerad elektronik som kan ställa till det. Det är en annan sorts mekande som kräver bra felsökningssystem och många timmar på nätet. Men varför just en 7-serie? Råkade du bara få vittring och habegär på just den annonsen? Annars kan man ju tänka sig allt från 1-serie till 5-serie som kan erbjuda mycket BMW-känsla till mindre kostnad. En e90 är helt ok, sportigare såklart, men inte så knepig med fel. Välj en med säker motor så har du bra och kul bil. Jag hade en 325i med läder och trälister och en 325d med m-chassie, tyg och alulister. Båda var trevliga på sitt sätt. |
|
| Matthias:: när jag kollade runt på bilar efter jag ställt in olika krav på max hur gammal bilen ska va osv... så kom 7 serien upp, jag kollade sedan på bilder och informationen i beskrivningen och då kände jag bara ”fan va rätt det här känns” men efter bra tips här så fick jag reda på information som jag helt glömt bort såsom skatt, försäkring, hur meckandet med just 7 serien är mm så nu har jag helt börja tänka om och är mer inne på någon 5 eller 3 serie till ett rimligt pris till vad man får. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.