AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
939

Luftning kylsystem x3, 2013

hej, jag är ny på forumet.

jag har en x3, 184 hk diesel.-13
jag har problem med tempen på kylsystemet efter påfyllning av kylarvätska, tempen går upp till normal på körning på landsväg, men vid stadskörning och tomgång sjunker den mellan 50 och 75 grader.
nedre kylarslangen är kall men den övre är varm.
jag undrar om det kanske hjälper att lufta kylsystemet, hur gör jag för att lufta kylsystemet, finns det någon luftskruv och var hittar jag den iså fall?

mvh mikael

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Jag vet inte hur kylsystemet fungerar på en X3. Kan dock berätta om problem att få upp temperaturen på min 530 XD automat 2008.
Jag hade bytt både huvudtermostat och termostat till AGR och jag bytte dom faktiskt två gånger, men fick inte upp tempen. Rådfrågade då BMW-verkstad som rekommenderade luftning av kylsystemet genom att man skulle hissa upp bilen i framändan så att påfyllningen kom högst upp. Detta hjälpte inte ett dugg!!
Fick då hjälp här på Autopower där man tipsade att det fanns en termostat i en värmeväxlare till automatlådan som skall se till att transmissionsoljan håller rätt temperatur. Sedan även denna värmeväxlare bytts fick jag upp tempen på bilen.

Jag vet inte varför du behövt fylla på kylvätska? Är alla termostater bytta? Tycker det låter långsökt med luft i systemet, men kanske möjligt! Tror inte det finns någon luftningsskruv som på gamla traktorer.

MVH lansman45

me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Den ska inte dra någon kylarvätska om allt är OK. Förbrukning av kylarvätska kan vara teckan på att EGR behöver bytas (brandrisk). Jag hade börjat med byte av termostat.
Tack för svaren, jag har inte tittat något mer på bilen för den är i Sverige och just nu sitter jag fast i Norge för jag är en gränspendlare och gränsen är ju stängd. Jag tror jag börjar med termostaten, så får jag se vad som händer,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.