AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
933

Hur byter man kylarvätska korrekt? (BMW F30 320D N47 2012)

Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Var och kollade på BMW idag om de kände igen kylarvätskan jag hade i motorn då jag planerade att fylla på i kombination med att ska installera slangvärmare. Den var nästintill genomskinlig och han rekommenderade mig att byta den. Köpte därför 3 dunkar koncentrerad BMW Original kylarvätska på 1.5L som skall blandas 50/50.

Min plan är att tömma kylarvätskan genom att lossa på en kylarslang vid den främre undre delen av motorn. Planerade sedan att lossa på locket till expansionskärlet och dess luftskruv för att bli av med eventuellt vakuum. Därefter planerade jag att spola rent kylarsystemet genom att fylla på med vanligt kranvatten för att sedan lufta systemet på tomgång ett par minuter. I sin tur tänkte jag tappa ur kranvattnet på samma sätt som tidigare och repetera detta totalt 2 gånger.

Om jag har förstått det rätt så har N47an en mekanisk pump och därför behövs systemet luftas genom att låta den gå på tomgång ett tag efter att jag har bytt vätskan. Någon nämnde även att jag ska varva upp motorn snabbt till ~2500 varv två gånger medan den luftas. Dock så har jag varit lite fundersam kring den gamla kylarvätskan i radiatorn då denna endast börjar cirkulera när termostaten öppnas vid det tillfälle då kylarvätskan är tillräckligt varm. Det skall finnas en plugg i botten av radiatorn. Däremot så har jag det inte helt klart för mig hur jag ska "spola rent" insidan av radiatorn när den är tömd på gammal vätska. Det kanske är lite överdrivet? Eller borde jag låta den komma upp till arbetstemperatur mellan varje spolning för att få kranvattnet att cirkulera och spola rent radiatorn?

När systemet är rengjort från gammal kylarvätska tänkte jag fylla på 50/50 BMW original kylarvätska och blanda ut detta med Biltemas avjoniserade batterivatten. Sedan antar jag bara att det bara är att lufta systemet och eventuellt fylla på extra kylarvätska vid behov.

Jag är hyfsat nybörjare på sådana här ingrepp och har därför sökt en del. Dock så är jag som ni märker fortfarande inte helt säker på saker och ting. Såg t.ex. att vissa N47 radiatorer inte verkar ha en plugg i botten? Ni får gärna komma med tips eller anvisningar hur jag ska gå till väga.

Anledningen till att jag vill spola rent motorn är då jag hört att man inte ska blanda olika vätskesorter. Kanske inte spelar någon roll när man byter den större delen av kylarvätskan?

All hjälp jag kan få uppskattas!

Mvh!

OBS: Jag har en annan aktiv tråd om min slangvärmare. Dock så valde jag att skapa en ny tråd då denna tråd endast innefattar byte av kylarvätska som ett enskilt ingrepp. Lär också underlätta för andra som söker efter just byte av kylarvätska på N47-motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.