|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni blir deadlinen för att beställa en manuell 3-serie? Tittar jag på car.info: Enligt car.info finns det 26 manuella av 6383 st G2x. Alltså 0,4 % är manuella. Blocket har ingen manuell G2x till salu som är manuell, finns några listade men alla är automater. Tittar jag på mobile.de: Filtrerat på 2020 och nyare hittar jag 96 st manuella och 3223 manuella, av de till salu är alltså 2,9 % manuella. Seriöst, när jag började hänga här var det korrekta M-sport, en rak bensinsexa, manuell, sugmotor och svart skinn. Idag är det flesta nybilsköpare styrda av företagspolicys eller excel-ark, det är min analys, Vet att om jag plockar en ny G2x så får jag automaten på köpet samt 11 hk och lägre skatt/förmånsvärde. Men känslan? Folk dricker IPA för smaken men beställer ny bil baserat på excel!?!? Jag dricker hellre fulöl men kör manuell, men när är sista dagen jag kan beställa en manuell 3-serie i Sverige? :-) (Min F34 och min E92 är givetvis manuella) //Stenback | |
|
Deadline är förmodligen väldigt snart, tillverkarna kommer inte att tillhandahålla något som inte efterfrågas. Redan sen ett par år tillbaka får du ingen rolig motor och manuell låda i en 3-serie, har bara varit möjligt att få med de minsta/tråkiga motorerna - undantaget M-modellerna. Så det är väl det som blir alternativet - manuell blir bara kvar i entusiastbilar som M3/4. |
|
| Och de går inte heller att köpa längre - om man inte gillar gigantiska dollargrin. | |
|
Glömde min egen prognos, jag tror att G2x LCI inte kommer att erbjudas som manuell, men jag hoppas att det kommer vara möjligt. Men det är sant som du skriver MUC det är 318x som stått för det manuella sista åren. //Stenback |
|
|
Manuell 3-serie finns bara till 318i/d så det är väl inte särskilt överraskande att utbudet är litet? Kommer säkert vara tillgängligt så längre G2x tillverkas sedan blir det troligtvis någon form av elektrifiering och då försvinner manuella alternativet. |
|
|
Om man ska raljera lite så var väl den typiska BMW-föraren förr en "entusiast" som stack ut från mängden när det gäller bilval och såg en rak sugmotorsexa som den ultimata motorkonstruktionen vilken skulle kombineras med bakhjulsdrift (gärna med diffbroms) som ofta och hjärtligt utnyttjades för att få ut bakvagnen i kontrollerade och roande sladdar ackompanjerat av sexans ylande - inte minst under vinterhalvåret. Diverse extrautrustning var inte alltid att föredra, då det höjer vikten på bilen och kan gå ut över körglädjen. Numer är den typiska BMW-föraren ingen utpräglad entusiast utan en tjänstebilsförare som vill skryta med bilen på garageuppfarten (vilket inte är helt lätt då nästan alla bilar numer ser väldigt lika ut om man inte tittar väldigt noga) men som samtidigt vill ha en motor som ger så låg månadskostnad som möjligt (läs fyrcylindrig turbodieselmotor eller möjligen en elhybrid) under förevändningen om miljövänlighet för att inte framstå som snål. Och bilen måste naturligtvis ha fyrhjulsdrift för att stävja den lömska bakhjulsdriften så att bilen ska kunna köras bekvämt och säkert även under vinterhalvåret!... ;) Sedan har ju iofs automatlådorna utvecklats ganska mycket de senaste åren så de är långt ifrån en gammal tre- eller fyrstegsautomatlåda! Men det är nog tyvärr bara att inse att bilar med raka icke överladdade bensinmotorer och bakhjulsdrift tillhör bilvärldens dinosaurier, likväl som gamla BMW-entusiaster också gör det... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min rädsla är att man fimpar den manuella när LCI introduceras, just för att försäljningen är så låg. Visst, den erbjuds bara till 318 men varför erbjuda något som inte väljs? Däremot globalt tror jag den manuella kommer leva vidare genom G20/G20 generationen men inte längre. Enligt Vibilägare är andelen av nybilsförsäljningen: Länk 2000 - andelen automater 16% 2012 - andelen automater 36% 2017 - andelen automater 63% Nä, bäst att lägga en plan så man säkrar tillgången till en manuell bil för lång tid framöver. Har det på entusiastsidan men inte som bruksis, GT'n har gått för långt för att jag ska känna mig trygg... //Stenback |
|
|
Stenback: Jag känner också att det gäller att vårda den man har. Sugsexa bensin, m-sport, manuell och svart skinn. Dessutom plåtcab - 2 bilar i en..! /Anders |
|
| Varför skulle man vilja ha en manuell 318d? Det gäller väl att minska lidandet så mycket som möjligt. | |
|
Löwet, lägre inköpspris nybil (men givetvis något lägre andrahandsvärde), lägre vikt samt i vissa fall lägre förbrukning (beror av förare och optimal utväxling för ändamålet). Går fortfarande att (special-)beställa MT6 år 2021 till 318i, 316d, 318d, 320d samt M3. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.