AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.515

Köra klimatkontrollering direkt från laddaren istället för batteriet, 530e?

Hej,
Fick min 530e touring häromdagen och har börjat sätta mig in i alla funktionerna.
När bilen står inkopplad på laddaren, finns det då ingen möjlighet att ta ström från laddaren istället för batteriet? Man tappar rätt många kilometer i räckvidd när den tar ström från batteriet.
Går det att ställa in?
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Intressant fråga, speciellt som jag får min nya 530e Touring i april.

Idag har jag en 330e, gamla modellen, och där har jag inte hittat någon dylik inställningsmöjlighet. Trots detta är batteriet vanligtvis 100% laddat även när jag klimatiserar före avgång, någon enstaka gång har den varit nere på 97-98%.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
När när man startar klimatisering så startar även laddaren. Finns inget sätt att bara använda laddarens effekt så säga.

Men,kör man 16A (wallbox el motsv) så tappar den väldigt lite eller inget alls (beroende på utetemp och inställd kupétemp) om man startar den i god tid. Däremot på en 6A laddare så blir tappet större, den hinner inte ladda i samma takt som man förbrukar.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Och där är väl även anledningen till varför det inte går att ta direkt från laddaren till värmaren, du riskerar att blåsa säkringen.
be
113
begell
X3 30e -20
Verkar gå att kompensera ganska långt med låg fläktfart och luft bara till vindrutan, men då blir det inte så varmt.
Att bara värma för fullt från batteriet är närmast katastrof!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@jsn: Värmesystemet inuti bilen är ju kopplat på 12v, inte högvoltsbatteriet.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Elvärmen är runt 5 kW (saknar källa). Så det borde ju tas från "stora batteriet" tänker jag. Oavsett så laddas det pyttelilla 12V batteriet via det stora när bilen är vaken.

Det går hur som helst att få det varmt och gott med bara elektroner. Stort plus jämf med vissa phev som kör bensinaren för att få värme.
Tror mig ha hittat lite av boven. Kör smartladdning via tibber och då laddar den inte på morgonen när jag startar värmaren. Det kan vara pga detta som jag får märkbart kortare räckvidd.
Bilen är för övrigt inställd på 16A.
Även om bilen laddats under natten och är fulladdad när klimatiseringen går igång på morgonen så ska den kunna börja ladda igen när klimatiseringen tar av batteriet. Så funkar det i varje fall för mig med Tibber/Easee vilket gör att man inte tappar allt för mycket räckvidd.

Tror jag läst nånstans att laddboxen ska tillåta 6 kWh efter fulladdat batteri just för att kunna toppa upp vid klimatisering innan avfärd.

Jag har förvisso inte kopplat mitt BMW-konto till Tibber utan kör vad man kanske kan kalla semi-smartladdning utan att Tibber har full koll på bilen. Vet inte om det påverkar just detta.
Transocean
Det går inte att ta ström direkt från laddaren. Sen att ni upplever trista siffror på el eller inga alls beror på kylan. Jag har den sista tiden endast kört 1,5 av 4 milen elektriskt, och det har varit typ - 10....-18 grader kallt. Klart, kör man sakta 1 km till barnehagen så funkar eldriften kanske men jag matar 8 mil om dan på motorvägen och i 140 km/h. Och då tar det typ 25 km innan det blivit varmt nog för att byta till max-edrive.

Jag vet inte vad ni menar med Tibber smartladdningar å d y l. Åker en 2018 530e och den har aldrig klarat att ladda till avgångstid :-) Om era bilar klarar det så kan man säkert säga att BMW leder utvecklingen.
Tibber är elbolag där man betalar för elpriset timme för timme på elbörsen Nord Pool. Tanken är att man ska kunna anpassa sin förbrukning när det är som billigast, exempelvis genom att ladda bilen på natten när elpriset ofta är lågt. Just laddning av bilen kan skötas automatiskt med hjälp av laddboxen Easee som Tibber kan styra Länk
JP
30
JPU
BMW 530e X-drive Touring M-sport
Värmaren drar 4kw och ombordladdaren klarar ju max 3,7kw så det blir ett litet tapp, nu är ju inte hela bruttobatteriet (12kw) använt för körning utan nettostorleken är 10,4 som kan utnyttjas. Kan hända att de 1,6 kw används som en liten buffert för att påvisa att det är 100%.
Det enda tråkiga med den här lösningen är ju att man måste ha ström kvar i batteriet för att kunna köra värmaren utan inkoppling. Hade varit fint om man kunnat välja att starta en liten separat bränslevärmare de gångerna. En sån värmare drar några centiliter per timmes drift, jämfört med att "toppa upp" batteriet genom att köra med battery hold.

/JPU
Transocean
Det räcker med att köra 5 min med battery hold så har man ström till värmaren. Jag har testat å ladda från 0 till 100% med battery hold och det tog 30 min när jag körde motorväg. Webaston värmer är riktig skönt men dom är alltför dyra.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Som JPU säger, står bilen ansluten till en laddbox med möjlighet att ladda fullt (3,7kW) så drar värmaren minimal med ström från batteriet.

På jobbet står jag med ansluten laddare och har klimatiseringen inställt på automatik för när jag lämnar jobbet varje dag och det är inte mycket som saknas på batteriet.
TIPS! Ställ in avresetiden ca 10 min innan du vill åka så hinner bilen nästan ladda upp batteriet till fullt igen. Har bara hunnit testa detta 2 dagar än. Värmen behålls bra i bilen efter att värmaren har varit igång full tid. 👍

En annan underbar inställning som jag kan rekommendera för de som inte känner till den är den automatiska aktiveringen av rattvärmen och sätesvärmen. 👍

Mvh Jimmy
JP
30
JPU
BMW 530e X-drive Touring M-sport
+1 på Jimmyboys tips, magiskt att kliva in och sätta sig i ett varmt säte och greppa en varm ratt när det är -16 ute!

/JPU
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Förtydligande till mitt tidigare inlägg: Den automatiserade aktiveringen av rattvärmen och sätesvärmen startar ALLTID när du startar bilen om det är under den temp som man valt i Idriven och har egentligen inget med klimatiseringen/kupevärmaren att göra (även om dessa samkör ibland).

Mvh Jimmy
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Laddar min via vägguttaget och har satt den på 10A, att sätta avresetiden på 30 minuter före verklig avresa gör bilen både avfrostad, varm och har fullt batteri, dock så ligger räckvidden på 30-35 km nu när det var som kallast så frugans pendling på 60 km har resulterat i en ökad bensinförbrukning, ligger nu på 0,3 l/mil sedan tankning. Klarar dock att köra till jobbet på el och sen bensin hem (uppmätte 0,69 l/mil) så fortfarande bättre än min förra 520d när man slår ut det.

/P-O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.