|
|
|
|---|---|
|
Godkväll eller godnatt rättare sagt. Skall under kommande helg byta samtliga glödstift i min 318d -2009 och tar tacksamt emot alla tips och trix. Har hört att man bör varmköra bilen innan bytet för att minimera risken att de går av, så det blir med andra ord en ordentlig åktur innan bytet. Undrar även angående Glödrelä, tänkte Ohm-mäta det då jag har ett liggandes från min förgående 120d som skar för att se om det är helt. Hur många Ohm skall det ligga på? Eller finns det några andra alternativ för att se om det är helt? (Glödgningen funkade utan problem i den bilen) I övrigt har jag sett guider på youtube där de blandAnnat smörjer in nya stiften med fett??! Samt drar de ur elektronikboxen till motorn i fram. Borde det inte räcka med att isåfall lossa batteripolen? Väl mött! Trevlig helg 🤩🍻🍻 | |
|
Är det samma art nr på glödstyrenheten från 120in så skulle jag byta till den, du vet ju att den fungerade. Inte säker på att det går att avgöra dess status med en ohm-mätning, det är kanske stiften du tänker på? Smörja med fett ser jag inte vitsen i, kan tänka mig att man vill hålla fukt borta från "hattarna" som sitter på stiften. Och jag hade inte bemödat mig med att rycka fler kontakter än till batteri. Lycka till! |
|
|
Se till att det inte ligger kvar någon skit i gängorna innan du monterar de nya, en brotsch är alltid bra att använda och var försiktig så du inte bryter av något glödstift. Fett brukar man använda till brotschen men inte till stiften. |
|
|
Hej igen och tack för era svar! Borde jag även använda mig utav momentnyckel eller går det utan? Förutsatt att jag är försiktig d.v.s Kan tillägga att Tidigare ägare av bilen bytt glödstift 2018 så det är ju inte allt för längesedan. 😁 |
|
| Går utan momentnyckel. Beroende på hur långt bilen gått sedan 2018 kan det va aktuellt att börja med styrenheten då. Om stiften bara har ett par tusen mil dvs. | |
|
Hej! Bilen har gått drygt 7,000mil sedan bytet.. Så då kan det väll mycket möjligt vara så att de gett upp? Tidigare berättade att han inte bytt glödrelä så jag provade att byta detta mot det begagnade från min gamla motor som ligger men felkoderna kvarstår så det kan nästan bara vara glödstiften nu?.. Och hoppas att inte det nya glödrelät hunnit ryka då de är kända för att brinna så fort glödstiften blir dåliga... Men om bilen fungerat bra efter bytet hos tidigare ägare när han bytte stiften så låter det ju märkligt! Dock ligger det 2 stift över i skuffen så funderar på om han bara bytte ut 2 st🤣 Eller man kanske köper 2extra vad vet jag 🤷🏼♂️ Trevlig kväll |
|
|
Jag hade min fd. e91 318d från 12k till 34k mil och jag rörde aldrig glödstiften eller reläet. Dock många mil per år. Att byta efter 7k, hur många år har dessa 7k fördelats på. //Stenback |
|
|
Hej! Detta är sedan början utav 2018. Jag tycker också det är lite märkligt men verkar vara vanligt om t ex ett stift ger upp.. |
|
|
Nu går det fort i svängarna! Har du provat en annan glödstyrenhet/relä idag? Var det samma artikelnummer? Rensade du felkoderna innan provstart med den nya relät? |
|
|
Jo precis. Samma artikelnummer, rensade felkoder med Carly men de kommer tillbaka direkt😬 |
|
|
Nu är jag less på bilen.... Det som inte får hända hände ikväll vid byte av glödstift.... Av någon anledning så är det gängpajj så att jag får ej i nytt glödstift i cyl 1. Just nu vill jag bara montera en såkallad insatsgänga i den så att jag får tillbaka glödstiftet och kan åka med bilen för att sedan strunta i att byta resterande glödstift och istället rensa Partikelfiltret (lampan lyser och den regenererar ej med trasiga glödstift..) Tips på vart jag kan köpa insatsgängor mottages tacksamt, Biltemas Heli-coil har jag koll på men undrar om jag inte skall ha en annan variant än de? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.