AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.052

Frågor från en F40-spekulant

An
33
Anlo
F40 118i M -20
Jag var egentligen på jakt efter en F20 118i eller 120i med 1000-2000 mil på mätaren, men insåg att prisskillnaden upp till motsvarande F40 118i inte var så stor. Så jag svängde förbi BMW-handlaren och provade en demobil och nu är jag fast. Jag kommer att sakna bakhjulsdriften nu på vintern, men F40 känns som en betydligt modernare skapelse som jag förhoppningsvis kommer att behålla längre. Några frågor till er som kör F40 eller bara har koll ändå:

- Hur irriterande är TPMS-varningen? Funderar på att köpa vinterdäck utan sensorer. Går det att koda om till att använda ABS-givarna istället?

- Är det stor skillnad i ljudkvalitet mellan standard och hifi-paketet?

- Jag antar att Start/Stopp-funktionen återaktiveras efter varje start? Går det att koda bort?

- Option 2VE, M Sports Steering, är det något att ha?

- Jag har sett belysta interiörlister i olika färger, är det något man konfigurerar i iDrive?

/Andreas
Kan ge dig svar på standardhögtalare vs hifi-anläggningen. Skiljer inte mycket i ljud, något bättre men har för mig att Hifi bara innebär en extra högtalare på 1-serien. Det är iofs ganska billigt tillval så jag hade nog ändå lagt till det. Gillar man att lyssna på musik bör man nog gå upp ett steg till.
Varför köpa vinterdäck utan TPMS? Känns inte som en oöverkomlig extra kostnad om man köper ny bil
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror inte det går att koda bort TPMS och använda abs-givarna istället. Det går säkert att koda bort TPMS men att ändra till att använda ABS blir nog bökigt.
Att koda bort auto start/stop går också.

Om det däremot är så smart att koda om en nästan ny bil och annullera nybilsgarantin får ju vara upp till dig, men det ingick ju inte i frågan. Jag är en sådan som tycker BMW är bra som de är från fabrik. Särskilt en bil som kostar 300-400 tkr.

An
33
Anlo
F40 118i M -20
Jag är j-vligt snål och vill inte pytsa ut med mer pengar än nödvändigt. :-) Speciellt när det finns risk att TPMS-givarna ändå börjar spöka och ge varningar så småningom. Men att koda om en bil med garanti är nog dumt, som sagt.

Angående M Sports Steering så provkörde jag en demobil med det idag, men märkte ingen större skillnad mot bilen jag testade före jul. Fast vinterdäck och snöslask är ju inte helt optimalt för att känna på en bil.

Som jag misstänkte går det att byta belysningsfärg på interiörlisterna: Vitt, orange, blått, grönt och lila. Hastighetsmätarens visare är röda när det är mörkt och vita dagtid, och klimatpanelen har orange eller vit belysning beroende på ljus.

Jag blev förvånad över de många säkerhetssystemen, aktiv lane assist exempelvis. Jag hade fått för mig att det var extrautrustning.

Men jag stör mig på navigeringen när man spelar upp musik från USB. Jag vill använda "Sök i katalog", dvs spela upp musik utifrån de mappar som mp3-filerna sorterats in i. I min nuvarande bil kan jag lätt byta till en annan mapp, men här behöver man trycka (om jag miss rätt) Vänster, OK, OK och då kommer man ändå bara till root-mappen, istället för aktuell mapp. Eller finns det någon genväg jag missat? Det vore trevligt att kunna byta till nästa/föregående mapp lika enkelt som till nästa/föregående spår.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Finns ingen anledning att oroa sig över att TPMS ska "spöka" tycker jag. Min bil har haft samma givare i snart sju år utan problem. Köra iofs bara ca 1000 mil per år men..

Lane assist tror jag bestämt inte är standard, utan ingår i Driving Assistant för 8500 kr.
An
33
Anlo
F40 118i M -20
Ok, har aldrig haft TPMS på någon bil men har hört rykten. Men som vanligt hör man bara om ev problem, inte om allt som funkar.

Ja, det är skumt med lane assist och de andra säkerhetssystemen. Jag fick nämligen ut option-listan på demobilen och den är bara utrustad med M-paket, M-styrning, park assist, hifi, rattvärme och automatlåda.
An
33
Anlo
F40 118i M -20
Eller iofs, det kanske snarare är "lane departure warning". En signal när man korsar sidolinjen plus att bilen själv styr tillbaka mot rätt fil. Lane assist kanske är något annat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
98% av alla problem med TPMS beror ju på att folk köper däck utan TPMS ventiler och tror att det ska funka ändå på nåt sätt..
An
33
Anlo
F40 118i M -20
"Active Driving Assistant is different from BMW Active Guard. Standard on lower-end BMWs such as the 3 Series and X3, Active Guard includes forward-collision warning, low-speed automatic emergency braking, and lane-departure warning. BMW customers choosing a model with standard Active Guard can opt for a Driving Assistance Package that upgrades the vehicle to Active Driving Assistant specification."
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ja "Active Guard plus" med nödbroms och lite annat är nog standard men av någon anledning syns det varken i konfigurator, prislista eller katalog på bmw.se.
Tyskarna är lite bättre:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.