AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
746

Frågor angående installation av Calix slangvärmare (F30 N47)

Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Hej!
Har precis införskaffat mig en Calix slangvärmare som jag planerar att installera i helgen. Bilen är en BMW F30 320D med N47 motorn.

När man ska koppla in slangvärmaren mellan kylarslangarna så krävs det att man byter ut två kortare slangar. I och med detta så räknar jag med att jag kommer tappa ut en liten mängd kylarvätska och att jag eventuellt behöver fylla på den efteråt. Dock så har jag läst mig till att det finns en del olika kylarvätskor att välja på och att man inte ska blanda vissa av dessa. Med tanke på att jag inte har en aning om vilken kylarvätska som finns i bilen just nu, tänkte jag fråga här om det finns något tillvägagångssätt att ta reda på detta. Undviker helst att tappa ut all kylarvätska då jag helst inte gör ingreppet mer avancerat än vad det redan är. Har även rätt begränsad tid till garaget så vill helst inte fastna någonstans eller råka ut för något som drar ut på ingreppet.

Om ni har några övriga tips så får ni gärna komma med dessa. T.ex. ställen att dra kablage genom brandväggen in till kupén, mest diskret installations-ställe för intagskabel, osv. Dela gärna med er av era svårigheter vid liknande ingrepp eller vad ni skulle gjort annorlunda. :)

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

Köper man på glykol på BMW får man rätt.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,
hoppas det går bra för dig. Betr kylarvätska så har BMW en egen, åk förbi närmaste BMWhandlare och köp en liter och späd själv, det är enklast och den är inte så dyr.
Jag kan inte vara så behjälplig med montaget men tipsar om "sök inlägg" funktionen som finns ovantill på vänster sida, mycket matnyttigt i femton år finns samlat där.
Lycka till!
Asken
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

JompeV: När det gäller kablage in till kupén, förmodar attt det är för kupévärmare.
Så har jag gjort det på två bilar, en F46 och en F34, i båda fallen har det varit snarlikt. På bilens högra sida bänder men från motorutrymmet undan en skyddsplåt och hittar ett gult täcklock.

Detta täcklock i gul plast och ovalt har jag sedan borrat mig försiktigt genom men rätt dimension för kabeln, sen stuckit in kabeln och känt efter bakom mattan vid fötterna på passagerarsidan. Viker man ner mattan lite så brukar det gå att lirka ut kabeln.

Lycka till!

//Stenback
Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Stenback: Läste om detta gula lock någon annanstans också. Dock så nämnde någon att det verkade vara flera lager isolering och annat bakom locket som man också behövde borra sig igenom? Någon nämnde även att det fanns lite sladdar där som man skulle akta sig för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.