AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.195

Ny generator laddar inte. BMW X3, e83, 3.0 sd, 2007

Ma
6
Martho
X3 3.0sd -07
520d -08
Alla varningslampor i bilen tändes och jag konstaterade att generatorn inte laddade. Jag kan inte komma ihåg om batterilampan tändes först men det tror jag inte då jag direkt i så fall konstaterat att generator ev. var kass. Att den inte laddade mätte jag mig fram till. Kolen i den gamla var helt slut också.

Beställde en ny från nätet och monterade. Den nya generatorn vill inte heller ladda? Har mätt på generatorn, på pluspol i motorutrymmet samt på batteriet i bagaget. Batterilampan i instrumenthuset lyser vid tändning på men släcks när bilen startas.

Den tunna blå signalkabeln (Vad gör denna egentligen? Kabel till batterilampan?) passade inte först då kontakten på den nya generatorns tändmodul var spegelvänd och jag fick karva lite på styrstiften för att den skulle gå på. Tänkte att det var detta som var felet men vänt på den kontakten och ingen laddning på något håll. När denna blå tunna signalkabel hänger fritt, ej inkopplad, så tänds fortfarande batterilampan när tändningen är påslagen samt släcks när bilen startar?

Säkringarna bak vid batteriet är hela. Finns det fler säkringar? Är rätt säker på att multiremmen ligger rätt.
Ma
6
Martho
X3 3.0sd -07
520d -08
Hej igen! Svarar själv då inputs inte haglat över mitt inlägg...;)

Testade att tvinga igång generatorn med B+ och D+ med en liten kabel. Dvs styrsignalen för generatorn. Den kickade då igång och laddar som den ska.

Den nya generatorn fungerar alltså som den ska men kabeln till batterilampan ger ingen startström till generatorn så den kickar igång.

Någon som haft samma problem tidigare? Finns det någon liten säkring för batterilampan? Hur felsöka om kabeln är hel. Det är ju inte det mest generösa motorrum utrymmesmässigt......

Tacksam för inputs.
Ma
6
Martho
X3 3.0sd -07
520d -08
Efter många om och men så visade det sig att leverantören av generatorn hade fel uppgifter på sin hemsida vilket gjorde att jag fick fel generator. Tändmodulen var inte kompatibel med min bil. Ny/rätt generator och ett byte till löste problemet.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bra med återkoppling.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.