AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.888

Hjälp mig välja X3 eller X5

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Så är det dags att byta ut 530XDa 2008 28000 mil o Passat TDI 2001 34000 mil, båda med drag.

Vi är intresserade av X-modellerna med tanke på bättre sikt och sikthjälpmedel och bekvämlighet när man hoppar in o ur. Vi har båda nått pensionsåldern.
Budgeten är någonstans 400-500 tusen.
Vad som känns givet är 3.0 D med automat, med läderklädsel. Panoramatak är jag inte intresserad av. Årsmodell från 2016 o uppåt, max 10000-12000 mil.

Om det inte vore för x5 storlek 1 dm bredare än 530 som vi har hade jag inte tvekat eftersom dom generellt har mer utrustning än en X3:a.

Vi är mkt nöjda med komfort-elstolarna i vår 530 men vad jag förstår finns bara sportstolar i X3? Är sportstolar ett bra alternativ?

Vi kör en del i bagaget. Är den delade bakluckan i X5 för eller nackdel?

Eftersom "sikthjälpmedel" är viktigt vill vi förutom PDC ha kamera och "dödvinkelvarnare" (vet inte vad det heter). Vad heter detta paket? Har på 530 varning för när jag byter fil som dock inte används eftersom det även varnar när man kör på smala vägar där man lätt kommer för nära vägkanten.

Är nöjd med luftfjädringen bak på vår 530. Finns denna standard på X5 och hur är det på X3?

Andra synpunkter vid valet?

Tack på förhand

Lansman 45
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sportstolarna i X3 är smalare, hårdare och på alla sätt sämre än stolen i 5-serie och X5. Sen går det absolut att överleva men det är klasskillnad.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för tydligt svar Löwet!
Upptäckte att jag lagt tråden under 5-serie, borde vara X-serie. Kanske kan moderator flytta?

MVH Lansman45
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Hej,

Givet din budget som du uppger så lutar det åt en G01 av X3 eller en F15 av X5. Om du värdesätter komfort så är det stor skillnad, stolarna är en tydlig skillnad, i X3, både F25 och G01 så är stolarna i samma nivå som 3-serie med i X5 är det samma nivå som 5/7-serie. Värdesätter du luftfjädring så är det bara tillgängligt till X5, inte till X3, det är dock ganska ovanligt på X5 F15, betydligt vanligare på G05. Då de flesta X5 säljs välutrustade och då du värdesätter komfort skulle det vara ett enkelt val för mig. Leta efter en så ny F15 som möjligt med 30d motorn, helst med 19” fälgar för ökad komfort. De flesta som såldes som MY18 i Sverige är 40e, alltså hybrid, kan vara ett bra alternativ men inte så kul med en 4-cyl bensin i i en sån bil och de kan eventuellt ligga lite över din budget också därför är min rekommendation att titta på MY17 X5 30d eller 40d! Lycka till!
Kommer du ifrån en 5-serie skulle jag absolut välja X5 av de två.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för fina synpunkter! Det är extra värdefullt nu när vi inte vill springa ner bilhandlare innan vi fått sprutorna o situationen lugnat ner sig.

Jag förstår nu ännu bättre att det lutar åt X5:an. Föregångaren till vår 530 var en 330/E46 och särskilt i början kändes 530 stor, men det där med storlek är väl lite en smaksak och vi kör ju inte så mkt ren stadskörning. Men samtidigt så är storleken mitt största tvivel på X5:an.

Vad tycker ni X5 ägare om den delade bakluckan? Blir det mer svårlastat? Förmodar att man inte bara kan ha nedre luckan öppen om någon last är för lång?

MVH lansman45
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Hej,

Bakluckan är som jag förstår det delad för att den inte ska bli så enormt hög i öppet läge vilket kan bli ett problem i t.ex. garage. Jag har inte upplevt den delade bakluckan som något problem på varken F15 eller G05, på G05 går den undre luckan att få eldriven i samband med CA vilket är ett stort lyft från F15. Men i övrigt ser jag inget problem, det går inte att ha nedre luckan öppen och den övre stängd precis som du antar. I de fall att du har längre last så kan du utnyttja hela kupeutrymmet IOM att du kan fälla den mittersta delen av baksätet. För ännu länge last så blir det på taket med ett takräcke men det gäller ju vilken bil som helst.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har en X5 e70 4.0d. Bytte från en 5-serie 530d.

Luftfjädringen är grym. Med kameror är inte storleken ett problem vid parkering. Den delade bakluckan tycker jag om - saknar dock att kunna öppna glasfönstret som vi hade på 5-serien. Men lösningen med delbart stör mig inte. Ganska skönt att kunna ställa saker på luckan om man har my mycket där bak - slippa ställa ner det i snön eller på en blöt väg under sommaren.

Man sitter även betydligt högre än 5-serien vilket är skönt - man ser ner i diken, störs inte lika mkt av snöröken etc...

Sjukt nöjd med bilen.

RE
80
REG

BMW i3s MY-22
Typ denna tror jag är ett mycket bra och tryggt val

Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag gillar den delade bakluckan, haft XC90 innan med samma princip på bakluckan.

Normalt fäller vi inte ner den utan bara om man ska lasta tungt eller mycket. Jag stör mig inte på att den är manuell på F15
Som bonus så kan man packa mot den (när den är stängd) om man ska maxa lastutrymmet.

Vi har haft X3 innan och körmässigt gillar jag 3-serien mer, så hade helst haft en X3, men vi behöver utrymmena i X5. Gillar du 5-serien så blir nog X5 rätt val...
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för input!

Valet är fortfarande en öppen fråga och jag är inte så snabb att bestämma mig. Tänker testa stolarna i X3, har vi kunnat åka till Stavanger med Passaten, kanske X3 stolarna duger. Ser också att X3 är billigare, men fullutrustade X3 växer inte på träd. Om inte annat så fattas "döda vinkel varning", det är väl det paketet som kallas Driving Assistent Plus. Antar att det inte är möjligt att eftermontera varken tekniskt eller prismässigt.

Vi kommer att testa både X3 o X5 och hålla ögonen öppna. Plötsligt händer det!

MVH lansman45
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej igen!

Det blev en X3 3.0d 2017 11 000mil. Köpt utan provkörning av varken x3 eller x5. Valde bort X5 pga storlek, men såg också att det blev 50 000- 100 000 billigare.
Hittade en X3 med elstolar, läderklädsel, dödvinkelvarning, elbaklucka, parkeringsvärmare, drag, 360 kamera, vilket var vad jag önskade.

I jämförelse med 530 XD från 2008 är den mera lättkörd, bättre sikt , bekvämare att ta sig in i. Motor o växellåda väghållning känns väldigt bra. Som de flesta påpekat är sportstolarna i X3 smalare o sämre än komfortstolarna i 530, men min fru tycker tvärtom!! Blev lite förvånad över förbrukningen men förstår nu att skall man ha en högre position kostar det!

Lansman45
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.