AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.324

Wd-40 metoden blandad med bef olja? M54b25

Ka
1
Kalliss
325 M touring -04
325 sedan -01
320 touring -03
Heeej boys n girl, wd40 vilket mirakel medel 🥰🙏🏻 bara måste dela med mig en grej.

Jag har en e46 m sport touring -04 m54b25, när jag köpte den var det lite fel på den och dom är åtgärdade nu bara en vakumläcks kvar 😅🤷🏻 men hur som så använde jag flitigt wd40 som rengöring och fick även in en hel del i motor oljan, hörde mig för med verkstad och det var inga problem så sätt, var nog en typ en tredje del till nästan en halv flaska av den stora modellen allt som allt under reparationers gång som kommit ner bland den bef olja i motorn 🤷🏻😅 satte ihop bilen och körde som vanligt och glömde bort wd-40 i oljan. Det jag upplever är att den har blivit mycket tystare i gången och framför allt den går riktigt jäkla bra 🥰🙏🏻 samt så fungerar den dubbla vanosen utan att bilen rycker till lite ibland. Så nu för ett tag sen så införskaffade jag mig en till e46 sedan m54b25 för vinter lek, den var sjukt trött och vanos verkade inte alls fungera som den andra bilen jag har. Så tog wd40 och sprayade i oljan i motorn typ en tredje dels flaska av den stora modellen sprayade gasspjället och in i tomgångs motorn och kopplade bort vaccum slangen från ventil kåpan ner till ccv och sprayade där med och nu några mil senare ja hör och häpna vanos fungerar igen och bilen går lika bra och tyst som den förra alla hästar återuppstådda 🥰🙏🏻
Ska byta olja nu till våren på båda tror det e rätt mycket avlagringar som lossnat med metoden. Någon kemi kunnig som kan svara på detta mirakel? 🤷🏻😅🥰🙏🏻 Jag kör fortfarande med detta i båda motorerna utan problem och utan att fylla på nån olja för den håller jag stenkoll på.

Kan tillläggas att jag gjorde likadant med en e39 m52b28 innan jag skaffade min lek e46 och upplevde samma grej.

Någon mer som har provat detta med samma resultat?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

WD-40-metoden? Skruva ur tändstiften och fylla upp varje cylinder, och låta stå, för att få loss avlagringar runt kolvringarna, så att motorn ska dra mindre olja.

Har aldrig hört nån som gjort det och inte bytt olja efteråt.

WD-40 smörjer nog inte lika bra...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kanske fungerar men är en risktagning av stora mått då produkten inte alls är avsedd att användas i motorolja.
Risken finns att du tar bort oljefilmens skyddande egenskaper på kritiska punkter i motorn.

WD-40 står för Water Displacement - formula 40 (formula 40 i "receptboken".
Produkten var från början till för att skydda Atlas-raketerna från korrosion och liknande och användes av bland annat NASA.
Senare användes väl iofs produkten som ett "universalmedel" för diverse problemlösningar där det behövdes smörjas, rengöras och skyddas...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.