|
|
|
|---|---|
| Tjena! Är det någon här som vet vad eller kan berätta hur jag tar reda på vad maxbelastningen är på bakaxeln på 525iA touring e39? Tack på förhand | |
|
Maxbelastning.. då syftar du på maximal vikt på bakaxeln för att inte lasta över totalvikten eller maximal vikt innan fjädrar och stötdämpare ger upp? ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
| Max vikt för att det ska gå igenom besiktning, så för att inte lasta över totalvikten antar jag. | |
|
Väger dom din bil på besiktningen? Skall den typas/reggas om eller liknande? Annars känns det väldigt konstigt. I övrigt styr väl totalvikten samtliga axlar, därav att du borde få väga omkring 2200kg. ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
| Yes ska regga om den. Man kan tydligen få nedslag p.ga överbelastad bakaxel så ska få bilen behöver väga över 2000kg utan att gå över max vikten på bakaxeln :) | |
|
Intressant, vad är syftet med omregistreringen om jag får fråga? Har aldrig hört talas om detta tidigare. ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
| Ska reggas om till a-traktor och dom har jätte konstiga regler med vikten bland annat | |
|
Oavsett så har du 600kg lastvikt på en E39 525ia och då kommer du lätt över 2000kr i tjänstevikt. Jag förutsätter ju att bakaxeln inte blir överlastad av att du har ca 300-400kg last i bagaget (där det är avsett att lasta i). ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
|
Tjänstevikt (1 800 kg) 1 635 kg Totalvikt (2 240 kg) 2 235 kg Lastkapacitet 600 kg Inom ( ) är transportstyrelsens värden om man vill gå efter dom, de kan va lite osanna dock så hade siktat på 1635-2000=365 Gjut i 365kg betong i baljan så bör du klara dig, eller 400kg om du vill vara säker på att du går över 2000kg och ändå klara transportstyrelsens maximala totalvikt på 2240kg om dom nu skulle gå efter det. ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
|
Jag hade dessutom vägt bilen innan och fått en riktig viktsedel från någon lastbilsfirma eller ett grustag innan jag lagt i vikten för att sen väga igen efteråt med vikt i för att kunna bevisa vilka värden du gått efter. ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.