|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bilen startade men tog inte laddning troligtvis för att "motor" batteriet/generatorn gått sönder. Blev stående mitt i en backe i Branäs med fullastad bil på väg hem. Bilen fastnade i drive ingen handbroms eller möjlighet att lägga i p,(ingen rolig upplevelse) bromspedalen fungerade som tur var. 13:30 ringde Bmw assistans i Tyskland? (då knappen i taket inte fungerar utan ström) Till slut googlade jag fram det svenska numret och sade att de skulle skicka en bärgare från Sälen när han var klar. Jag står mitt i en backe, det är -15 ute och jag har två små barn i bilen. Kl.17:00 kom bärgaren till slut och tog med sig bilen. (Då motorn hade startat och batteriet inte tog laddning var det ingen idé att försöka). Men alla grejer var i bagaget och dit kom man inte med en el-baklucka. Speciellt när man skall få tag i bogseringsöglan under lastutrymmet. Så fick riva ut med barnstolar för att fälla sätet. Efter 4-6st samtal till Assistans så skall de försöka hitta en hyrbil man kan lämna på annan ort. Till slut kl.18:00 hittade en hyrbil i Sälen(de började leta 13:30). 2h resa åt fel håll. De skickar också en Taxi från Sälen inte från Branäs då hade vi sluppit 2h väntan till. Taxin kommer kl 21. (2h efter utlovad tid). Kl.23 var vi i Sälen då hade macken stängt(skulle ha öppet 24h) som skulle lämna ut en bil kl.21. Som tur var ringde taxin till ägaren som kom och öppnade kl.23:30. Fick en fin Caravelle 4motion 5-sits… Jag använde motorvärmare 2ggr på hela veckan och hade även laddning till hybridbatteriet, hybridbatteriet hade ca 50% kvar men bilen var fortfarande stendöd. Kör inte motorvärmaren om ni inte skall åka långt, kör inte på elläget utan kör med sport så bensinmotorn går och laddar batteriet när ni är i fjällen. Med en bil för över miljonen borde de har löst det bättre. Exempelvis taxi till Karlstad där det borde funnits en hyrbil. Ganska missnöjd med hur Assistans och SOS international fungerade i praktiken. Skall byta från BMW nu. | |
|
Det var mycket väntetid. Frågan är om du hade fått vänta så mycket kortare tid med assistans om du kört en bil av annat märke? Som med mycket annat verkar det så bra i reklamen för en produkt, men när den skall nyttjas och det inte är vardag så fungerar det inte alltid så bra. |
|
|
En följetong. Bilen blev bärgad till Ludvika. Och efter uppdatering går den som den skall. Tydligen ett känt problem med DC/DC dvs laddningen mellan hybridbatteriet och motorbatteriet som stängdes av. Löstes med en mjukvaruppdatering som kom dec 2020. Bilen var klar efter 2 arbetsdagar. BMW Assistans. Efter ett 20-tal samtal dit så blev jag lovad att bilen skulle gå på transport ner till Göteborg. Och att jag kunde byta ut min lånebil mot en bättre, i onsdags ringde hyrbilsfirman och frågade efter bilen då man bara har rätt till hyrbil i 3 arbetsdagar. Samt att BMW assistans meddelande att jag får ta billigaste färdsätt upp och hämta bilen(tvärt emot vad de sagt tidigare). Ville få kontakt med någon ansvarig men kopplades bara runt. Jag sade att bilen kunde stå kvar där uppe och jag vill komma ur min leasing, då de inte uppfyllt nybilsgarantin. Då åkte min säljare upp och hämtade bilen till mig(fast det inte var hans problem). Kommunikationen mellan Assistansen som är en extern tjänst som BMW köper in, fungerar bättre på gamla bilar och inte så bra när man har nybilsgaranti. Jag är inte nöjd och tyckte inte servicen jag fått var premium. Hade gjort ett bättre jobb om jag ringt bärgare och beställt hyrbil själv. Jag skulle tagit en taxi ner direkt istället för hyrbil. Skall bli spännande att se vilka kostnader de försöker skicka till mig. Har ni en X5:a e45 hybrid åk in och uppdatera den innan ni skall till fjällen. vid -16 slår DC/DC ifrån och bärgning är enda lösningen. Complaint: After engine start, the malfunction indicator lamp (MIL) may light up. Check Control message: "Voltage supply fault" appears. After the CCM appears, the 12 V battery is no longer charged via the generator. Therefore the power supply runs through the 12 V battery. This can cause the 12 V battery to be completely discharged. The following fault codes are saved in the EME (electrical machine electronics): 030EE9 - HVPM - Start - Signal failure- Drive electronics 031401 - Inverter 1 near combustor - gate driver voltage - below lower threshold value 22335D - FuSi - Plausibility check COM Stack Cause Unfavourable software in the EME. |
|
|
S k "Assistans"-försäkringar är totalt värdelösa, om begreppet "assistans" skall likställas med "nödvändig hjälp i den akuta situationen". Bärgad blir bilen visserligen, men resten - hyrbil, övernattning, mm - får du vackert fixa själv och i efterhand eventuellt få ekonomisk ersättning för. Pengar är dock inte det första man tänker på, när man står där i mörka, kalla natten vid den märkesverkstad, där bärgaren släpper av familj och död bil. Trodde att BMW kanske hade något eget av högre klass. Men "köper in" säger allt om vad man kan förvänta sig. Att själv ringa bärgare och vara beredd på lite besvär är tusen ggr bättre än att tro på den "Assistans" man betalat en försäkringspremie för. /Lennart |
|
|
Herregud vilken story! Nu tänker jag ännu mera behålla mina bensin BMW ( bl a X5 40i ) när jag beställt en E-Tron för bruksbil. /Anders |
|
|
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Man trodde ju att biltillverkarna blev varse sådana laddningsproblem vid sina kyltester i Norrland och i olika kylkammare. Om det dessutom är ett generellt fel så borde man ju verkligen upptäckt det... Intressant också det här att assistansförsäkring inte fungerar som man borde kunna förvänta sig! -Skräp rent ut sagt. |
|
| Ja så otroligt dåligt. Hamnar ni i samma sits själva ring och boka allt själv och skicka fakturan till FB. | |
| Visste är det svårt att erkänna felaktigheter; "Unfavourable software" är för mig en ny variant. | |
| Kanske ovidkommande, men varför bärgades bilen till Ludvika och vem där kunde åtgärda problemen? | |
| Närmaste bmw-verkstaden enligt villkor. (Bil&Elservice) | |
|
3 mil närmare till Autovåx i Karlstad och rätt riktning mot Göteborg. Bil&Elservice lär vara en utmärkt verkstad(ej kund där), bara nyfiken över denna prioritering. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.