AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.321

iDrive 520d -20

Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Jag har precis köpt min första BMW och jag har några rookiefrågor :) Min bil är tillverkad Feb 2020.

Jag misstänker att kartan inte är uppdaterad, det står nämligen version 2019-3. Hur uppdaterar jag den? Ska inte den uppdateras automatiskt?

Har jag iDrive 6 eller 7? hur vet jag vilken version jag har?

Hur startar jag dieselvärmaren när jag sitter inne i bilen?

Borde inte jag ha android auto?

Fantastisk bil f.ö
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,
kartorna får du uppgradera genom att köpa ett kit på nätet eller hos din BMW-handlare. Hur du startar värmaren och för att kolal vilken ver du har, se intstruktionsboken och jag tror att Android Auto är ett tillbehör. Kika förbi din BMW-handlare så kan de berätta det och ev berätta hur du kan eftermontera om det nu går.
Du har hittat rätt märke, lycka till!
Asken
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Ok, tack för svar!

Om jag kollar på webbsidan connected drive så står det att jag har tjänsten usb map update och om jag skriver in chassienr så står det att jag ska få uppdateringar automatiskt. Kan man trigga bilen att uppdatera?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Asken är kvar i gamla tider. ;-) Har du USB map update så kan du ladda hem kartan själv till ett USB-minne och uppdatera. Oklart när OTA updates på karta kom till svenska marknaden, men om den inte uppdaterat sen 2019-3 så lär du behöva göra det via USB. Det gör du också via connected store, det finns ett program som du laddar hem som laddar ner och förbereder USB-stickan.

Värmaren startar du antingen genom display key/appen om du har det eller via iDrive-menyn (klimatisering tror jag menyn heter, eller något liknande).

Kommer inte ihåg när iDrive 7 kom på femserien men om den ser ut som på bilden Länk så är det iDrive 7, annars 6.
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Tack för svar!

Om jag går på BMW software update och knappar in mitt chassienr så står det: Ingen uppdatering behövs. Programvaran i din BMW kommer att uppdateras automatiskt.

Kanske det är nån bug så jag måste åka in till bilhandlaren och be dom uppdatera.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Testa med programmet som du laddar ner här: Länk

På BMW Software update så laddas mjukvara ner till infotainment-systemet i övrigt, tänk blåtandskopplingen m.m. Inte självklart för någon och rätt dåligt förklarat tyvärr.
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Tack för länken, det funkade fint. Nu ska jag bara försöka få till Android Auto :)
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
För andra som undrar om Android Auto så måste bilen in på en verkstad för uppdatering. Allt enlig denna tråd: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.