|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min 530 fick oljeservice av min duktige BMW-kille i förra veckan. Var 1.500 mil sedan förra. Fyllt på 1 liter under tiden vilket indikerade att den tagit 1,5 liter olja. Borde vara mycket bra. Oljan som tömdes ut var klar och fin så jag frågande sade, "att den ser ju ovanligt fin ut"? Har du haft många korta körningar?, fråga han. Ja 90% korta sade jag." Jag ser det på oljan för den hade mycket bensin i sig vilket inte är bra". "Med många korta körningar så tycker jag du skall byta vid 1.000-1.200 mil". Och håller pandemin i sig så blir det oljebyte efter 1.000 mil istället för 1,500 mil. | |
Transocean |
Eftersom jag är den första ägaren och gör alla; även det första oljebytet själv så kan jag bekräfta att BMW-oljan ser ljust ut när den tappas ut. Dock upptäckte jag detta redan 2018; d v s ett par år före koronan. Och jag matar min vagn på motorvägar mellan Norge och Tyskland. Typ inga kortkörningar utan minst 4000 mil per år. Byter olja 3-4 gånger om året, alla andra oljor varit svarta bortsett från BMW-original oljan...vid det första bytet. Det heter Castrol, Mannol. |
|
Hur påverkar Corona oljebytesintervaller? |
|
|
Coronatider => färre långkörningar => mer oförbränt bränsle blir kvar i motoroljan => oljan späds ut och slutar fungera fortare => oljan behöver bytas oftare Corona-tider => bilen körs färre mil, men oljan behöver ändå bytas efter givna tidsintervall => oljebyten behöver ske efter färre mil. |
|
|
En gång om året kör jag ungefär på bmw och toyotan i vårat klimat å korta körningar rekommenderar många byte varje år! Toyota rekommenderar 2 gånger på år men det känns kanske lite väl mycket hon går typ 700 mil per år. Nu har bmw dock passerat ett år men kommer byta om den går igenom besiktning har vanos fel på dem men den går trots det bra. |
|
| Kör alltid intervallen 1000 mil eller 1år mellan oljebyten, beroende på vilket som inträffar först. Corona eller ej, då vet man iaf att oljan och samvetet är rent. | |
|
Här är tvärs om. Corona = jobbar hemifrån = inga kortköningar Det enda som jag kör i Cotonatider är långkörningar. |
|
| Åh fan! Nu påverkar Covid-19 även avstånd! Vilket iofs kan ha sina fördelar.. | |
| Självklart. Avståndet till mitt kontor har förändrats rejält. Förr fick jag köra in till stan 1 mil för att komma till min arbtetsplats. Nu har jag jobbat hemifrån i snart ett år så avståndet har krympt till några meter uppför trappan till övervåningen. | |
|
...då är det inte gynnsam körprofil för en dieselbil! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Istället för att köra 12 mil per dag mellan bostad - arbete så blir det många småkörningar som att handla mat, systembolaget, in till stan bara för att komma ut osv. Märks inte minst på bensinräkningarna. Inga längre körningar till syskon, släktingar och vänner typ 30-50 mil/dag. Om det inte är covid19 som är orsaken vad är det då? Smått löjliga kommentarer av Linde79 och BMW_Man. |
|
|
AnderZ007: Ja man får jobba hårt för att missförstå vad du menar... Men det är absolut inte fel att följa din meks rekommendation. Snarare tvärt om. Och också tänka på tidsdelen i det hela, om man inte kommer upp i milen så byta efter ett år så man slipper köra två vintrar på samma olja. |
|
| Jag ifrågasätter generaliseringen att det blir färre långkörningar pga Corona. Att det mesta går att koppla till "nu i coronatider" är som vi alla vet sen gammalt, men hur vi använder bilen bör vara väldigt olika och beroende på många olika orsaker. För vissa kan det vara de korta resorna på några kilometer till en vän, släkting, eller fritidsintresse som inte görs i samma omfattning. Så att säga att du måste byta din motorolja oftare pga Corona, nja, det är för stor generalisering enligt mitt tycke. Det stämmer säkert för vissa, men motsatsen stämmer säkert för andra. | |
Transocean |
"Inga längre körningar till syskon, släktingar och vänner typ 30-50 mil/dag." Du måste flytta lite närmare dina nära och kära :-) |
| Linde79: Du har en poäng där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.