AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
812

E21 M20 motorbyte

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej!
Har lite tankar o massor av funderingar till ett projekt som hamnat på is.
Bilen i fråga är en E21 320 1978 med M10 2.0.
Nu undrar jag eftersom jag inte hittat just det, efter att ha hört ryktet, Är det så att om man vill byta ut M10 till M20 att man måste byta framvagnsbalken eller vad det heter? Att M20 inte går ner? Pga detta?

Någon som gjort denna konvertering får gärna dela med sig av erfarenheten.
Håller även på att kolla med SFRO vad som är möjlig med allt om avgas certifikat o detta.
Misstänker att någon form av intyg kan behövas från BMW o det kommer knappast att gå, eller?
Funderingar är inte! någon jätteturbo o driftplan! utan vanlig konvertering att efterlikan europeiska modellen som fanns med 2.0 M20 med 2 port förgasare....till att börja med....;)
ha de!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har monterat en s62 i en e30 som är besiktigad och godkänd. Så då borde det gå lätt med en m20 i en e21. Tips är att använda dig av Testa istället för SFRO. Lycka till :)
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej o tack för svar.
Misstänker att du fick ta med kattarna också?
Om jag tex stoppar i M50 tillsammans med tillhörande kat, så kan det funka.
har kollat både med Sfro och trafikverket...fick mkt utförliga svar...trafikverket mejlade även en 200 sidor lagbok i pdf format...nåja lite skall man väl få för fordonsskatten...
och så var det där med framaxel balken....
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
hej igen..
svarar mig själv efter en längre tids googlande..
Ifall man avser att byta ut M10 till tex M20 eller M50 måste framvagnsbalken antingen bytas ut mot en från 323i eller svetsas om!
Det är väldiga skillnader på motor infästningen. (kanske mer prylar)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.