|
|
|
|---|---|
Transocean |
Kom plötsligt på att det blixtrade visst till nånstans i Värmland när jag körde hem till Norge från juleferien i ??? (vägrar att uppge land). Om det nu skulle komma post från Sverige så tänker jag vägra att uppge vem som kört. Typ den svenska polisen har inga pass- eller körkortsfoton av mig, däremot så har dom mitt norska reg. nr. Dom ber polisen i Norge att utreda om det är jag som syns i bilden. Antingen blir jag då inkallad här i Norge till förhör eller så lägger den norska polisen detta ner. Skulle jag bli inkallad vägrar jag å uppge föraren. Detta kan dom sedan sända tillbaka till den svenska polisen. Utfallet torde bli att saken blir nedlagd i Sverige? |
Buspelle |
Frågan är väl om det går att fastställa om det är du på bilden eller inte och hur pass mycket utredningstid svensk polis vill lägga ned. Om de har en bra bild och ditt brott är grovt kan de mycket väl driva frågan men om bilden är dålig och/eller brottet är ringa är sannolikheten mindre. Men att vägra/inte vilja uppge förare funkar väl enbart i det fall det inte finns någon bild på dig som binder dig till brottet. Och det fungerar i så fall bra i Sverige där det inte finns någon skyldighet att ange en brottsling. |
|
Om julledigheten tillbringades i Värmland så var du sannolikt i sverige, så var den frågan utredd. Nej, du är inte under några omständigheter skyldig att medverka i ett förhör. Du kan bli inkallad till förhör och är under vissa omständighet skyldig att INSTÄLLA dig på förhör, men ändå inte skyldig att yttra dig mer än möjligtvis visa legitimation och säga att du inte vill säga något. Kan inte tänka mig att det funkar på annat sätt i Norge. Finns det en bild på dig bakom ratten och den norska polisen lämnar ut exvis passfoto-bilder till den svenska polisen (vilket de troligtvis gör) så är du nog tämligen chanslös |
|
|
Mitt foto av mig som förare var lika bra som passfotot. I alla fall ingen möjlighet att säga "att jag inte vet". 2500 + 2 mån utan bil. Hade 3 fortkörningar under kalenderåret. |
|
| Vi driver in böter åt Norge, skulle bli förvånad om inte samarbetet går åt andra hållet också. | |
Buspelle |
Rekord i antal indragna körkort under 2020. Länk Nu är det tydligen polisen som står för det stora ökningen av omhändertagna körkort eftersom man haft tid att ägna sig åt mer trafikövervakning under pandemin, men kanske är fartkameragänget uppe i Kiruna också mer upptagna och skippar krånglig jakt på snabba norrmän. |
| Jag läste någonstans att Polisen numera slipper pappersarbetet när de skriver ut föreläggande/böter. Detta kan numera göras elektroniskt och därmed sparar de så mycket tid så de hinner rapportera in fler, vilket då ger rekordet. | |
| Jag såg på ett tyskt tv program igår som handlade om tyska trafikpolisen. De hade gjort undersökningar, mätningar och statistik som visade att mobiltelefonhantering i samband med bilkörning numer var nummer ett som anledning till trafikolyckor. Men här i Sverige försöker myndigheterna, mer eller mindre, slå i oss att bara vi håller hastighetsgränserna så händer inga olyckor... | |
| Blixten: Att hålla hastigheten och hålla båda händerna på ratten lär nog vara oslagbart om vi vill få ner olyckorna. :) | |
| Många hastighetsgränser nuförtiden sätts av politiska skäl och är inte motiverade ur trafiksäkerhetssynvinkel. | |
|
Jag vet inte hur Norge gör men en kompis till mig körde för fort förbi en fartkamera i Danmark för något år sedan - han fick några månader senare en kallelse från Polisen lokalt i Sverige där han skulle inställa sig och när han kom dit frågade polisen "Har du varit i Danmark och kört bil?", därefter visade han upp bilden på honom...då var det svårt för kompisen att hävda att det inte var han på bilden. Det blev en slant i böter som troligen skickades vidare till Danmark. Kommer inte ihåg beloppet, men har för mig att det "sved"... Skulle tippa på att det sker på liknande sätt åt andra hållet i våra nordiska grannländer, men det är som sagt bara en kvalificerad gissning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Ok, det har inte kommit post än. Säkert p g a julefirandet att det tar lite extra tid å skriva ut bilder å böter? Har nu plötsligt fått veta av lege att det må vart en annan kandidat då jag tydligtvis varit inlagd för delirium de sista 3 måneder? Kan det stemme? I så fall minns jag ingenting av min siste reise? |
| Du behöver varken eller svara eller på annat sätt hjälpa till. Men det behövs inte heller. Får polisen fram rätt passbild och de tycker att den är tillräckligt lik så får du böter ändå. | |
| Vill egentligen inte vara ordningsman här, men borde inte denna tråden flyttas? | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Fortkörning hör väl ihop med trimning och väghållning? |
|
Finns många olika relger i andra länder: vissa länder har ägaransvar för fartkameraböter (t ex hyrbilsföretag fakturerar dig i efterhand för ev böter), vissa länder har dagsböter (dvs inte fasta belop utan beror på inkomst - någon rik chef i Finland fick miljonböter för ett antal år sedan för fortkörning). Vissa länder krävs fortkörningsböter in på plats utmed vägen (med eller utan kvitto). Mest hightech jag sett var i UAE: kollegan körde för fort förbi en mobil fartkamera och pling så kom SMS: "Du körde för fort på väg nr NN och har vi dragit dina fortkörningsböter [summan angiven] från ditt registreriade betalkort. Kör lugnt i fortsättningen!" I Sverige har vi föraransvar för fortkörning men ägaransvar för p-böter men utomlands gäller respektive lands lagar. |
|
| Det är väl inget krav att du behöver inställa dig till polisen, du blir ju endast kallad. (Som Alexander skrev ovan) | |
|
Jag tror du hittar svaren här: Länk Enda frågan är väl om Norge likställs med EU-länderna i det fallet, men troligen är de så... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vår finska vän(?) kan åtminstone trösta sig med att fortkörning i Värmland normalt kostar under hälften av dito i Norge. Det samma gäller tiden utan körkort vid evtl indragning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.