|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag planerar en trip med husvagnen ner till alperna i sommar. Det är en normalstor husvagn med 1.600 kg i totalvikt. Tidigare år så har bilen dragit ca 1,3 l/mil i alperna utan släp, kan man räkna med 50% ökad förbrukning på det eller vad tror ni? Eller hjälper många cylindrar och högt vrid på V12an att få ner förbrukningen? mvh | |
| Jag drog hem en båt på 80-trailer (ca 700 kg totalvikt) med 550'n (e60) från västkusten och hade inbillat mig marginell förbrukningsökning. Fel, det blev nog typ 40% plus. | |
| Ja det kanske är rimligt att räkna med +50% ökad förbrukning, har svårt att tänka mig att det blir mer än så dock. Det är dyrt! | |
|
Det är inte bara vikt, det är luftmotstånd åxå. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag tror du får minst räkna med 2 liter milen, troligen mer. All körning över 80km/h är luftmotståndet som en ladugårdsvägg. Antagligen billigare! och skönare med B&B eller hotell:) Bon voyage! Asken |
|
| För övrigt måste jag säga att det klart är vågat att husvagnscampa i Europa med en 30 år gammal bil. 31 år gammal förresten. Fast om den är lika välservad som min E31:a så är det nog inga problem! :) | |
|
om vi räknar på att du höjer milkostnaden med 10:-/mil och det är ca 300mil/tor så blir det ca 3000:-, sen kan val av väg/färjeavgift skilja väldigt mycket. Jag har åkt många år från norr, holmsund som ligger utanför Umeå och ända ner till kroatien med husbilen så jag vet att avgifterna också har betydelse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.