AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
742

X1 F48 2016 Dragkroksmontering

he
4
henrytuba
X1 xDrive20d -17
Hej,

Har kollat runt men inte hittat någon bra tråd gällande dragkroksmontering och om PDC kopplas ur på F48.
Jag beställde den här på eBay, Westfalia avtagbar krok med 13-polig elektronik från Trail-Tec:
Länk

Installationen gick generellt bra. Klurigaste var att få bort kåpor och kofångaren. Några skruvar till kofångaren sitter bakom svart täcklist vid hjulhusen, listen var lite omedgörlig men till slut gick det bra. Elektroniken drog jag genom ett markerat hål ovanför avgasutblåset på höger sida. Själva inkopplingen löste sig bra men det gäller att vara noggrann så att man jackar in sig på rätt kablar i bilen. Använde mig av en nyare installationsbeskrivning än den som kom med leveransen, färgerna som refererades till i bilen skiljde sig åt mellan beskrivningarna. Den nyare angav rätt färger i min bil. Jag drog matningen fram till handskfacket, vilket innebar att lyfta på all kåpor läng högersidan i bilen. Gick utan problem, all plast höll och kabeln kunde jag lägga längs med ordinarie kablage.
Jag använde mig av "option 1" när jag kopplade in styrboxen till canbusen. Hade läst lite olika besked om huruvida PDC:n verkligen skulle kopplas ur eller inte (jag har "bara" backvarnare och därmed ingen fysisk knapp i kupén för att koppla ur PDC:n). När jag först testade med släpkärran så funkade ingenting, inte någon lampa alls på kärran! Efter felsökning och uppmätning av samtliga kablar visade det sig att felet inte låg där. Däremot hittade jag att insatsen i släpvagnskopplingen, där alla 13-poler är istuckna, inte var instucken och fastlåst ordentligt. Jag har inte installerat någon krok tidigare och tyckte att jag fått ihop kopplingen ordenligt (den var trög som snöret). Tryckte ihop allt och blev mäkta belåten när allt fungerade och PDC:n faktiskt kopplades ur så fort jag kopplat släpkärran.

Hoppas någon annan har nytta av den här informationen i framtiden!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.