|
|
|
|---|---|
|
Hej. Då har motorn till slut rasat efter att kolvringen varit dålig vilket visat sig genom dålig komp i cylinder 1, samt ojämn tomgång. Bilen segnade ihop totalt på väg från verkstad och bärgades till BMW där dem provade att dra runt motorn manuellt vilket konstaterades (knappt gick) Rekommenderas motorbyte. BMW vill ha 1850kr/h och 128.000 för en ny motor. Väljer jag en begagnad motor får jag ingen garanti från BMW, utan det är leverantören av motorn som ger den garantin, vilket inte ändras om den mekas dit av annan mekaniker än BMW:s egna. Har därför beslutat att hitta en beggad motor och låta en bekant mekaniker utföra arbetet. Har dock lite frågor som uppstått under letandet på bildelsbasen. Min bil har en 2.0liters motor som heter N20B20, och jag har förstått att det är samma motor i 520,320,420 osv. Det jag kan se som skiljer är att det antingen heter N20B20A, eller N20B20B. Problemet jag har, är att även 528/328 osv använder sig av N20B20, men den har ju högre effekt och troligtvis lite andra komponenter och kanske även styrbox? Första frågan, går det att "passa på" att sätta i en N20 med den högre effekten från 528/328 utan att göra större modifieringar? Hur ser bilprovningen och andra instanser på detta, behöver man då regga om bilen och massa andra dyra/krångliga saker? Andra frågan; Hur vet jag vilken motor som är vilken? Jag länkar en motor som exempel.. Länk Denna har suttit i en BMW X5, men är enligt sidan en B20N20 (dock verkar det ha suttit i en elhybrid, problem?) PS. kommer givetvis låta min mekaniker sköta detta så att det blir rätt.. men man kan ju inte hålla sig från att göra efterforskningar själv, då han hade tid först om en månad... :p | |
|
Har efter lite samtal lyckats komma lite längre, det finns både N20B20-A och N20B20-B, i min sitter det den senare (B) Så frågan är, går det att sätta i en N20B20A istället? Enligt BMW själva är det endast programvaran som skulle skilja (litar inte helt på detta). Kan man då rentav sätta i den i min, och om man inte bytar programvaran (styrboxen?) så kommer det vara samma som förut? |
|
Transocean |
Jag skulle absolut sätta dit den starkare motorn med tillhörande hjärna. Bilprovningen kommer inte att märka nånting. |
|
Google säger att oljetrågen skiljer mellan A o B. Den ena modellen anpassad för xDrive, drivaxlarna som ska få plats. Inget problem i sig då du kan flytta med dig det gamla tråget. Inget heltäckande svar men lite mer info :) |
|
|
Har läst på något forum att 528an ska ha smidda kolvar, men verkar svårt att hitta info ang. detta av någon anledning.. Har pratat med 2 olika BMW verkstäder men ingen verkar kunna ge ett 100%igt svar på vad som skiljer sig mer exakt |
|
Transocean |
Ja den starkare motorn (28i)har smidda kolvar och lägre kompression jämfört med 520i. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.