AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

IHK/IHKA modul / Värmepanel Problem

E9
16
E91problemguden
320d F30 2014
318d E91 2009
Goddag!

Finns det någon kunnig som vet ifall det krävs omkodning av Styrenhet ifall jag tar ur kontakten till IHKA modulen med fordonet igång?
Den har slocknat helt efter att jag tog ur den och finner inga svar....

Delens originalnummer för att förstå vilken del jag menar: BMW 6411 9199260-01
Kallad IHKA modul / Ac panel? Verkar ha en väldans massa namn.🤷🏼‍♂️

Tack på förhand
Hej, jag följer med hit också! ;)

I väntan på dem som kanske kan tipsa om hur du får till det med INPA, NCS Expert eller Ista, kan du ju prova att göra bilen helt strömlös under någon timme. Alltså koppla bort batteriet, "norsk reset".

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Läste den andra tråden och med tanke på dessa multipla felkoder så tror jag det är så illa att enheten måste bytas. Ovanligt att man kan rädda med kodning.

Får du tillbaka samma felkoder efter nollning av dem?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ola, den andra tråden "bytte ägare" nyss. Från den senaste finns det inga felkoder rapporterade.

Men eftersom du är här: kan den operation som denne TS utförde, dra isär kontakter på en igångvarande bil, verkligen knäcka panelen?

/Lennart
E9
16
E91problemguden
320d F30 2014
318d E91 2009
@olaO
Hej och tack för svar!
Okej tack.. Men märkligt att den kan ”gå sönder” för att man drar ur kontakten 😬
Men jag är glad sålänge jag slipper riva hela instrumentbrädan för att byta hela kabelhärvan, svårt och tro det skulle behövas men...

Den felkod som finns just nu är : 004BF3 Message (Heat Flow Air, 0x1B5). Och den får jag fram med hjälp utav Carly.
Åkte till en polare som jobbar åt autoexperten och med deras felsökare hittade vi ingen felkod alls. Det var ett ”sträck” över hela fläktenheten ”Air condition” som om att kablarna inte sitter i...
Kikat alla säkringar som sagt utan att hitta något fel.

Som Lennart skriver så får jag prova ta loss pluspolen under några Tim för att se om det kan hjälpa i väntan på Måndag så att jag kan åka till en kunnig kille inom BMW här i Borlänge :-)
Alternativt funderar jag först på att springa in på skroten och köpa en ny sådan Modul men tråkigt att behöva betala och så är det bara en kodning som krävs.. Kan höra med skroten om jag får ”prova” och se ifall det är den innan jag köper den, kanske är de snälla nog och förstår mig :-)
Ett sista inspel, för idag åtminstone.

Felkoden 004bf3 förekommer ofta hos Google. Den här tråden, tyvärr på det för de flesta svenskar numera otillgängliga tyska språket, handlar mycket om klimatpanelen - och, dessvärre, den där lådan bakom handskfacket, "junction box", som tydligen är en känslig krabat. Den pekades allra först ut efter trådstarten.

Tyvärr leder tråden inte ända i mål, men såväl PDC som kabelstammen i bakluckan förekommer i diskussionen.

Vilket också leder till min fundering: varför ö h t koppla loss klimapanelen? Och med motorn på? Vad var den ursprungliga orsaken till att allt detta startade?

Länk

Om den länkade tråden verkar vara av intresse, säg till, så sammanfattar jag den imorgon. :)

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om jag ska vara ärlig så tycker nog det inte är så märkligt att styrenheten går sönder när man drar ut kontakten när den är strömsatt.

Jag tycker nästa steg är att byta enheten. Om du har utrustning och kunskap att koda så ska du självklart prova det men det skulle förvåna mig om det går.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
E9
16
E91problemguden
320d F30 2014
318d E91 2009
Hej igen!

Jag har varit i kontakt med verkstaden på Bmw M bilar i Borlänge idag och de har inte varit med om detta problem tidigare.
De bad mig kika på säkringar osv vilket jag såklart redan har gjort.
Men de sa även som jag tror att det kan behövas en omprogrammering utav enheten och deras pris för detta är 1500kr.
Tänker att jag först skall prova byta ut IHKA panelen till en annan och kvarstår felet så lämnar jag in den på omprogrammering för då är det endast det som återstår eftersom jag gjort allt.

Tack för svaren, jag återkommer med besked 😁

Mvh
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok, bra med en plan!

Du tänkte dig att du byter klimapanelen först och om det inte hjälper så lämnar du in bilen på programmering med den "nya" monterad, är det så du menar?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
E9
16
E91problemguden
320d F30 2014
318d E91 2009
Hej igen!!

Finner inga ord men nu fungerar fläkten igen!!! Köpte en ny IHKA / värmepanel på Delplocken idag som ligger i närheten och jag hade sån tur för det kom in en BMW E90 från 2005 just idag där men dock så var det olika originalnummer på den och min men jag tänkte att ”äsch varför inte ge det ett försök” och den kostade liksom 140kr så det är inga pengar direkt mot vad det hade kostar att lämna in bilen på felsökning..

Jag gjorde som så att jag kopplade upp mig med Felsökningsprogram till bilen och raderade felkoderna som kom upp (hade i övrigt andra felkoder också blandannat glödstift) för att sedan stängs av tändningen, ta ur kablarna till IHKA och sedan koppla i den nya. Gick in med felkodsläsaren igen och kikade innan jag satte igång tändningen och såg att ”Air Condition” äntligen hade kommit tillbaka! (Innan var det överstruket och existerade inte med felkodsläsare) så fanns det en felkod där och jag raderade den som sagt innan jag slog på tändningen och den fungerar ta mig fasen.

Det som skiljer utseende mässigt på min gamla värmepanel och den ”nya” är att det saknad chromedetaljer på den ”nya” men det kan jag absolut leva med sålänge jag har värme och värmen fungerar hur bra som helst nu 😃

Hoppas detta hjälper någon. Jag har åtminstone lärt mig en läxa, nästa gång jag behöver pula med elektronik i bilen så åker tändningen och batteriepolen av 😂

Tackar er för den hjälp och tid ni orkar lägga ner, publicerat på olika sidor och gått med i grupper på fb i USA som har cirka 90,000 medlemmar men ingen har haft ett svar..
Hoppas detta kan hjälpa någon stackare som råkar ut för samma skit....
Grattis! Tack för din tydliga återkoppling!

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Told ya ;-)

Kul att det löste sig!!

Ja framförallt minst ha tändningen av när man gör sånt här.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.