AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.496

335d går dåligt dör efter några sekunder

Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Hej,
Har problem med en bmw 335d E91 2007. Gått runt 30 000 mil.

Bilen är extremt orkeslös. Jätteseg att varva, och dör oftast efter några sekunder, såvida man inte håller minst 3000rpm, då klarar den att hålla sig igång.
Motorlampa lyser ej.
Har försökt läsa ut felkoder med delphi, men bilen kommunicerar inte där, på motorstyrsystemet.

Kopplat ur lmm och då går bil bättre, och tänder motorlampa. Då är det uppskattningsvis 100hk i den.
Bytt bränslefilter, ingen skillnad.
Haft loss och gjort rent o smort upp egr ventil och gjort rent gasspjäll.
Kollat så det inte är stopp i luftfiltret. Kontrollerat skick på stora turbon, känns som ny. Tog bort partikelfiltet från turbon, då orka bilen gå.
Så har efter det bytt partikelfiltet då jag trodde att det var igentäppt, med tillhörande ny lambdasond och tempgivare x2 som sitter på dpf.

Hjälpte inget nämnvärt. Någon som har idéer?

Bilen luktar rätt mycket sot.
Mvh
thekinglives
1) läsa felkoder
2)läsa felkoder
3)läsa felkoder

Om vi ska gissa så gissar jag på mapsensor eller laddtrycksgivare om man vill ha det på ren svenska.
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Absolut jag är med dig,
Bästa vore absolut att läsa felkoder, och även kolla parametrar på alla givare osv. Men kommer inte in med min dator (som funkar på flertal e46, f11, f31 osv). Även provat med nån sån där mobilgrej, typ carly. Hittade inga felkoder.
Jag är väl också inne på någon laddtrycksgivare eller liknande, är det någon sån som är extra vanligt att de går sönder på en sån här bil?

Det känns inte som att bilen bygger upp något vidare laddtryck.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Långskott kanske men upplevde nyss en med en AGR ventil som hade fastnat i öppet läge.

Kan du inte få en verkstad att läsa felkoder, nån måste kunna göra det.

FAF
thekinglives
Sitter väl bara en mapsensor, den sitter på insugningsröret.
Det är vanligt att den felar. Dock kan det ju vara annat med, tex någon vakuumslang som spruckit eller hoppat ur.

Tryckomvandlare likaså, allt kan hända vid de milen din har gått:)
Men återigen, om jag bara får gissa på en sak så blir det mapsensorn...enkel att byta och relativt billig...........
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Enligt här:
Länk
sitter det en AGR ventil.

FAF
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Jag har lyckats komma in i bilen och läst felkoder. Sätter en felkod på gasspjället. Efter raderat den så kom den tillbaka. Efter att labbat fram o tillbaka ca 3 ggr så får jag inte upp den felkoden igen.
Insugstemperatur står konstant på 88.5c, vilket jag tror är ett maxvärde. Drar jag ur kontakten till givaren som sitter på insugsslangen bredvid fläkten, förarsidan, så går värdet ner till - 40c.
Denna givaren går ju i samma kabelstrumpa som gasspjället. Har ryckt lite i kablaget men inga förändringar.
Ohmmäter jag givaren så lägger den sig på 216 ohm.

Mapsensorn är det den på slangen eller på insuget upp emot torpedväggen?

Tack
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
På min 4.0d var det mapsensorn, den var helt orkeslös... dock inga problem att starta eller gå på tomgång.etc den dog inte som din gör.

Gick knappt att varva över 3000rpm.

thekinglives
hur går bilen med insugningstempgivaren bortkopplad?
tror mer på den nu...

mapsensorn sitter på insuget mot torpedväggen.

gasspjället på en diesel har inga större funktioner...är det bara öppet under drift
så bör det inte vara det som spökar.

du kan kolla mapsensorn med datorn nu, om den verkar stämma, är värdet på den orimligt så sätter den även en felkod.
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Ingen skillnad på driften på bilen med tempgivaren bortkopplad, men felkod kommer om man kopplar ur den. Värdet på givaren på insuget verkar vettigt. Den rör på sig alert och ger rimliga värden.
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Bytte givaren som sitter på laddluftslangen, så nu visar den vettigt värde. 22c just nu. Men ingen skillnad på gången på bilen.
Får inte upp några felkoder på bilen. Bilen är helt felfri tycker autocomen.
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Drog ut o körde bilen ca en mil, slö ca 100hk uppskattningsvis. Till slut ville bil inte gå mer. Dog inte, men riktigt rejält orkeslös. Efter en omstart så börja motorlampan lysa, och nu går bilen precis som den ska. Bra drag i bilen nu. Sätter 3 felkoder. 1. Luftmassemätare, intermittent. Hänt en gång under körningen. 2. Laddtrycksreglerkrets, negativ avvikelse. Permanent. Hänt 2 ggr. Under körningen. 3. 4d00 okänd felkod.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
inlägg 9 här:
Länk

Det känns som du behöver en bättre felkodsläsare, ingen som kan hjälpa dig, var bor du?

FAF
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Rev isär grejerna runt laddtrycksreglerventilen och hittade ett hål i en slang. Bytt dessa slangar nu och bilen går mycket mycket bättre nu.
Smårycker litelitegrann ibland vid rejäla gaspådrag, och då sätter den felkod på lmm, ingen motorlampa. Känner mig rätt bekväm med att det är den som är kvar. Känns som att det var många felorsaker här som gjort att bilen gått dåligt. Dpf (ja det var totalhavererat), igenkärvad egr, sotat gasspjäll, vakuumslangar gått av, tempgivare trasig, och lmm.
Nej, allt detta har givetvis inte kommit samtidigt. Men bilen har förmodligen inte gått helt hundra den senaste tiden.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Bra felsökning :)
Det lilla hålet har troligen orsakat att motorn sotat igen DPF, så blev det på min fd. 535 E61.
Jag hade även felkod på LMM (eller MAF på BMW språk). Köpte en begagnad men felet kvarstod. Upptäcker att det går att köra en "synk" mha ISTA (BMW felsöknings programvara). Det kan vara så att din motorstyrning tycker att värdena är helt off nu när du lagat problemet, det kan vara så att motorstyrningen lär sig nya värden från MAF efter en del körning, men jag skulle ha kollat upp livedata på MAF.
Hoppas det löser sig!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ca
9
Catoxxo
BMW 525d -11
Jag har nollställt adaptionsvärden på MAFen med datorn. Nu får bilen rulla ett tag så får vi se vad som händer. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.