|
|
|
|---|---|
|
Har felkod 0093AF som är bältesträckren vid sätet. Någon som har erfarenhet hur man fixar det | |
|
Hej igen ;-) Söker man på felkoden så får man upp dessa alternativ som inte pekar på bältesträckaren. Vad felkoden exakt betyder på din bil beror på vilken styrenhet du har. Exempelvis acsm 2 som i listan nedan. Hur kommer sig det att du misstänker bältessträckaren? 93AF ACSM: Active head restraint, right acsm2 93AF ACSM/MRS: Side airbag, passenger's side, rear acsm60 93AF ACSM: Side airbag, passenger's side, rear acsm85 93AF MRS: Active head restraint, right mrs5 93AF MRS: Head restraint, right mrs7 93AF No message (0x3), receiver SIM, transmitter STVR sim 93AF SIM: No message (3) from satellite, door, front right sim85 Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Det var svaret jag fick hos retrofitbmw när jag va där. Stod bara felkod 0093AF beskrivning MRS: Active head restraint På min bil finns inga aktiva nackstöd |
|
| När jag kollade med bosch instrument var coden 93f | |
|
Märkligt detta. Om två olika program visar samma felkod dvs Active head restraint och bilen inte har det så är min teori att styrenheten till airbag är trasig. Det jag inte förstår är varför BMW retrofit säger bältessträckare. Såna fel brukar ge just felkod som pekar på bältessträckare. Men de är ju erkänt duktiga så de kanske vet något som jag inte vet. En annan tanke är ju att ska styrenheten larma om Active head restraint så ska den vara kodad att den utrustningen finns på bilen. Detta indikerar också att felet kan ligga i styrenheten. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Borde man inte få fram mer info om styrenheten är trasig. Tänker som dig ola, jaghar hittat efter myvket letande en emulator för bältesträckan för att börja någon stans. Vad finns det för fler krutladningar i stolen bältesträckaren och mattan i sätet Om man nu sätter emulator på en i taget sakna man utesluta saker. |
|
|
Trasig styrenhet kan ge vad som helst. På e91 har man sidoairbagen i stolen också. Jag skulle inte lägga kraft på någon emulator för sträckaren. Ryck ut kontakterna till spännaren så ser du om du får någon ny felkod. Det kräver ju förstås att du har ett eget diagnosverktyg du kan labba med. Men framförallt ring till BMW retrofit och hör hur de kom fram till just sträckaren. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Få ringa Bmw retrofit och se vad dom säger. Är lite fundersam på deras svar Passade på att byta batteri innan jag besökte dom, tänkte att då kan dom koda in det nya batteriet. Då det inte fanns AGM tillgängligt bytte jag till ett vanligt då jag ändå skulle till Retrofit: Men hans svar var att man kan inte koda in det för det hjälper inte då BMW har någon slags nedräkning som tror att man vill lura styrboxen och det kommer bli som innan man bytte batteri Så det ända att göra va att köpa ett nytt AGM då den kommer överladda mitt gamla Ja du tänker att om jag rycker den och den inte är defekt så ska den ge felkod |
|
|
Det där med batteri är över min kunskap men jag trodde att man kunde säga till bilen vilken typ man satt i och så var det inte mer med det. Ja precis, rycker du bältesträckaren så bör du få en ny felkod som säger just bältessträckare. Får du ingen ny felkod så är det nog rätt säkert att styrenheten gett upp. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Uppdatering Emulator kopplad till bältessträckaren och felkod borta. |
|
|
Kul att du löste det! Men verkligen konstigt med "fel" felkod. Och att även Ista visade fel felkod. En fundering, nu kommer alltså inte bältessträckaren fungera alls? Inte så bra vid krock tänker jag. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Ja nu vet jag vad felet är och kan byta sträckan. Är väl lika bra som dom som byter till sättes emulator eller till ratten. Man sätter saker ut spel,för min del var det ända sättet att hitta felet då ingen verkstad kunnat ge svar på vad som är fel. Man måste börja med något. |
|
|
Ja precis, en bra start och nu kan du ordna till det i lugn och ro. Nej sätter du i en emulator för sätet sätter du inget ur spel eller äventyrar säkerheten, tvärtom faktiskt då airbagen på passagerarsidan ständigt är armerad eftersom bilen tror att någon sitter på sätet. Jag sätter i en sån i alla mina BMW då jag inte vill ha en airbaglampa plötsligt när man är ute och kör. Trixa med ratten däremot så blir ju den airbagen helt kopplad ur spel. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.