AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.039

BMW 325 e91 -06 Känner ej av startnyckel.

Si
5
Siegrist
328i sedan -00
Tja.

Har en bmw 325 e91 -06 som krånglar med tändningslås och "elektronisk" nyckel.
Problemet jag har är att tändningslåset ej känner av nyckeln, speciellt vid kallt väder.
Att låsa och låsa upp bilen med centrallåset går utmärkt via knappen på nyckeln.
Jag får sitta och "trycka in" nyckeln mååånga gånger men till slut klickar det till och han känner av och det går att starta.
Bilen går bra för övrigt, inga felkoder eller lampor som lyser.
Spontant skulle man ju kunna tänka att det är batteriet i nyckeln som är dåligt men iom att det går att låsa och låsa upp med centrallåset utan problem och att det tillslut går att starta blir jag fundersam.
Jag har lämnat in en nyckel för byta av batteri då man måste lödda dit ett nytt och mixtra lite, vill helst undvika att köpa en ny på bmw för x antal tusen. Får hjälp med synkning/prog.
Dock inte fått tillbaka den ännu så tänke kolla om någon vet nått om detta då jag bara väntar på att det inte skall gå alls.
Kan det ens "kärva" i ett sådant elektroniskt tändningslås? Fukt/fryser? Är det vanligt?

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Har du testat andra nyckeln ? Annars är ett standard fel på e91 som nästan alla kommer åka ut för plussgenomföringen tror jag det är från batteriet under bilen som ärgar sönder jätte vanligt fel. Lämna in till en som kan bmw bilar å påpeka att kolla hur den ser ut eller om du gör jobbet själv
Si
5
Siegrist
328i sedan -00
Ok, jo den andra nyckeln var stendöd, därav inlämnad för att byta batteriet.
Är det nån ide att byta tändning”hålet/mekanismen” såg att det går att beställa nytt på nätet, för inte allt för dyr peng.
Ska ju testa nu när jag får tillbaka nyckeln & se om nytt batteri gör nån skillnad, annars får han med nyckeln kolla noggrannare på det ist(är en verkstadskille som är duktig på just BMW)
Tack för tipset dock med batterikabeln, får kolla upp det om det inte rättar till sej med batteribytet😄

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
vet ej något om tändningslåset men överföring från batteriet är något som drabbar dem flesta e91 ägarna så får jag lägga en slant så skulle jag gissa på att problemet ligger där
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.