|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja det kan säkert förekomma undantag som bekräftar regeln då även ramavtal är något som förnyas och förhandlas kontinuerligt. Men det torde höra till ovanligheterna då det i nästan samtliga annonser för rabatterade erbjudanden står ”Kan ej kombineras med ramavtal”. Det finns ju ofta en anledning till varför det står så. Vi skall ju inte glömma att det måste finnas förutsättningar att öht kunna sätta upp ett ramavtal i form av förväntningar eller rent av krav på rejäla volymer på bilköp. Marginalerna på nya bilar är ju som du själv skrev ovan inte så stora som många tror och i de flesta fall sponsrar GA kampanjerna så att lokala ÅF öht skall kunna sälja bilarna billigare och samtidigt göra vinst. Att då räkna med att slänga in ett ramavtal i förhandlingen lär nog göra de flesta säljare avtända... | |
| Jag har ingen insyn i hur ramavtal förhandlas, men att det står "Kan ej kombineras med ramavtal" i annonser innebär ju inte att det inte finns vissa specifika ramavtal som i sin tur har klausuler om att avtalet ska gå att kombinera med kampanjer. | |
| Jag har god insyn i hur det ser ut i en annan varumärkesgrupp och det är tydligt att det finns ett A och B lag ramavtalsmässigt. Vissa kan kombinera allt med allt, andra inte. Det styrs på ganska detaljerad nivå, man kan (och har ofta) ha olika villkor och rabattsatser på olika modeller, fabriksutrustning, tillval och hamnmonterad utrustning. | |
| Jag har precis som Löwet förhandlat flertalet ramavtal inom helt andra områden och de är i stort sett alltid kopplade till förväntade volymer. Desto större volym, desto större chans till ett ännu bättre avtal. Om det skall gå emot generella regler och kunna kombineras ihop med samtliga kampanjer kär det kräva riktigt, riktigt stora volymer bilar det handlar om (eller andra favörer som gynnar BMW som företag). Se det snarare som undantaget som bekräftar regeln. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Räknar man utifrån konfiguratorpriset fick jag drygt 23% rabatt. Men det priset används bara när bilen ska säljas och den ska framställas som billig i förhållande till "nypris". Rabatter av olika slag specades enligt följande på min offert: Ramavtalsrabatt Model (10% grundrpiset på en naken m550i) Ramavtalsrabatt Options (10% på tillval jag kryssade i(inte utrustningspaket) Övrig Rabatt. I mitt fall bestod den till största delen av Ultimate-Edition som är rabatterat från 250k till 100k cirka från generalagenten). Därutöver så förhandlade jag ett antal handlare mot varandra och fick ut cirka 4% på priset som var framräknat efter ramavtalsrabatter och det rabatterade edition-paketet. Var dock uppmärksam för på de olika offerterna jag fick så hade de räknat fram ramavtalsrabatten olika trots samma utgångspunkt. Samt dubbelkolla att den utrustning som ska ingå i utrustningspaketen verkligen ingår. I mitt fall var det fel i Bmws affärsverktyg som la till kostnader för två tillval som ingick i utrustningspaketet. Kollade precis konfiguratorn och ser att den fortfarande räknar fel så Bmw Sverige verkar inte så måna om att rätta till fel som är till säljarens favör.. :( |
| Återupplivar tråden, slagit till på en 330d xdrive touring 2020. Stått som tilltänkt demobil men med endast 11km på mätaren så helt ny. 27,9% rabatt på listpris. Känns som en bra affär. 😃 | |
| Låter underbart! 330d är ju väldigt ovanlig numera. Från att förr ha varit en relativt vanlig (missförstå mig rätt) förmånsbil så är det nu nästan en entusiastbil. | |
| Härligt Malcus - vad har du för spec på den? | |
| Kul med en till G21 330d på forumet, fantastisk motorvägskryssare! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.