AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.591

Rabatt på listpris vid nybilsköp?

Sida 1 av 2
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Hur hög rabatt är det realistiskt att få vid beställning av ny BMW?
Jag har fått 7% rabatt på listpris 462 000 kr, bör jag få ner priset mer eller vad säger era erfarenheter?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det är så många faktorer som spelar in så inte helt lätt att ge ett direkt svar på. Ex vilken modell med tillhörande motor det är, hur mycket utrustning är det tal om, finns det några kampanjer på modellen och utrustning och är inbyte inblandat? Om jag ska våga mig på att säga något så är 7 % ganska bra vid ett privatköp. Det kan kanske gå att få någon procent till, men det hänger på ovan faktorer samt vilken relation du har till handlaren.
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Det gäller rent köp utan inbyte.
Ingen kampanj utan det pris jag hamnar på i konfiguratorn på bmw.se

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ok. Är det något paket du har valt till bilen? BMW brukar inte ge rabatt på paketen då de redan är rabatterade. Men som sagt, 7 % är inte dåligt vid privatköp och särskilt om ett paket är med i beräkningen.
Transocean
Jag fick cirka 11% eller 70 000 kr rabatt när jag beställde min 530e privat. Min arbetsgivare har rabattavtal med de flesta märken och det kan vi även utnyttja privat. Så man kan säga att jag fick 4% privat och 7 % till då jag råkar jobba på rätt firma.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
1-2%-enheter till borde inte vara omöjligt, men svårt att svara på utan mer detaljer om vilken bil det är, utrustningsnivå, paket, osv.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag fick ungefär 10 % i min senaste affär som var privat. Men det är en bil för 800’+ brutto så man kan tänka sig att handlarens vinst i kronor är bra ändå och möjliggjorde en något högre rabatt i procent.

Någon procent till kanske är möjligt. Kom med ett motbud till handlaren som är rimligt och var beredd på att mötas någonstans mellan befintlig och önskad nivå.
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Det är en 320d Touring

Jag beställde en x3:a i september och fick 17.85% rabatt.
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
"Jag beställde en x3:a i september och fick 17.85% rabatt. "

Det var rejäl rabatt må jag säga!

Hur beräknar du rabatten, jag menar utgår du från pris i konfiguratorn eller hur räknar du?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Givetvis är det kampanjer inräknat i ett sådant erbjudande. ÅF har inte 18% marginal på bilen från början.
Det är en helt omöjlig fråga att svara på. Om du vill få absolut bäst pris så gör du följande:
1) Bygg ihop en bil på konfiguratorn som har exakt den spec du vill ha (och denna håller du dig till så du kan jämföra äpplen och äpplen)
2) Maila denna spec till ett antal olika BMW handlare, ju fler desto bättre, och invänta svar.
3) Du kommer få lite olika priser (och vissa kommer inte svara alls) - du tar det lägsta (behåller det för dig själv) och sedan kontaktar du de andra och säger att du fått ett bättre bud.
4) Vissa kommer kliva av, andra kommer sänka sig och kanske rent av ge dig ett nytt lägsta pris.
5) Fortsätt spela ut handlarna (med ditt hemliga lägsta pris) tills du märker att de börjar säga stopp. Då vet du att du är hemma. Då tar du den bästa dealen du fått och slår till.

Följer du dessa steg ökar chanserna att få till bästa möjliga pris på en ny bil. Det funkar även bra mellan handlare inom samma paraplyorganisation (ex Förenade Bil, Bavaria mfl).
Buspelle
Som redan framförts är det många saker som spelar in och varje affär är i någon mening unik, men 7% är inte dåligt utan snarare ganska normalt om det inte finns kampanjpris eller annan särskild rabattering. Sedan kan man anstränga sig och skicka en förfrågan till flera handlare och ofta få ut några procent till. Min erfarenhet är dock att det bästa är att köpa i samband med någon kampanj, då kan man med lite förhandlande få betydligt mer än 10%. Sedan kan man gå med i BMW Club och få 8% utan att behöva förhandla alls, bara visa upp medlemskortet.
@TFFL
Pris i konfiguratorn (868112kr) minus 17.85% är vad jag betalade.

Jag tog i offerter från 5 olika handlare och spelade ut dom mot varandra...han jag köpte av sa att jag fick lika bra rabatt som företag med BRA ramavtal.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Säljaren säger exakt det han behöver säga för att du ska köpa bilen ;-)

Att få lika bra rabatt som ett ramavtal eller kampanj faller på sin egen orimlighet eftersom centrala kampanjer innebär att ÅF ersätts för den rabatten från importören. Utan detta är det bara ÅFs marginal som finns att jobba med och den är inte 18%, inte ens nära. Ingen ÅF säljer bil till dig med förlust oavsett vad den enskilda säljaren säger. Han får inte ens godkänna sin egen affär, alla affärer godkänns av försäljningschef och förlustaffärer gör man inte på nybeställning. Det är liksom helt onödigt. Gamla demobilar, hallbilar, osv är nåt annat. Där kan man vilja städa bort gammalt lager ibland.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Runt 7-8% känns rimligt för privatköp om man inte har kampanjer eller avtal att luta sig mot. När man pratar 15%+ för privatpersoner är det garanterat kampanjer inblandade, det märks att handlarna börjar knorra vid 8% från rent listpris. Fick drygt 22% jämfört med konfiguratorn på 540n men den stora majoriteten var förstås kampanjer så blir svårt att prata rena procent alltid.

Tror inte du ska vara missnöjd med 7%, ibland kan man avrunda dealen med gummimattor, bagagematta eller något annat tillbehör för att man ska känna sig extra nöjd. :)
@Löwet

Det sa han EFTER att kontraktet var skrivet ;-)
Och ja, FC var inblandad i 4 av fallen.
3 av ÅF vägrade att fortsätta prisdiskussionen på slutet om jag inte mailade in affärsförslaget ifrån den jag köpte av, dom sa rent ut att dom inte trodde på det priset jag hade fått. Jag kunde inte maila in något affärsförslag till dom och bevisa, eftersom den jag köpte av vägrade att ge mig det i skrift...jag fick det endast muntligt.

Men hur som, jag är mycket nöjd. Och leverans på Tisdag ;-))
@Buspelle och andra som nämner ramavtal. Dessa går inte att kombinera ihop med andra kampanjer. Så visst stämmer det att du kan som BMW CS medlem stövla in hos en handlare och få 8%. Men då gäller det på LISTPRISET för både bil och tillbehör. Allt vad kampanjer på modell, paket, räntor mm kan man glömma.
CS rabatten kan vara intressant på en nischmodell som inte omfattas av kampanjer alls men mina erfarenheter är att det nästan alltid blir billigare att förhandla direkt och utnyttja kampanjerna än ett ramavtal.

Buspelle
Kristoffer_L: Håller helt med. Kampanj+ förhandling är bäst men BMW Club-rabatten är ett bekvämt och enkelt alternativ som trots allt ger 8%. Sedan stämmer det inte riktigt det inte går att kombinera kampanj med t ex BMW Clubrabatten, paket et c. På pappret är det så men i praktiken är det möjligt. Det är som alltid ytterst en förhandlingsfråga och vad som kan åstadkommas beror på omständigheterna och hur mycket man anstränger sig.
@Buspelle - Nej det stämmer inte. Om ett ramavtal skall användas (bolaget jag jobbar för har tex 12% på BMW) så gäller det på endast listpriserna. Punkt. Det är så ett ramavtal fungerar och det står alltid tydligt i det finstilta i annonskampanjer om du läser ordentligt.

Med det sagt kan det mycket väl hända att någon som stövlar in som BMW CS medlem lyckas få ännu mer än 8% i rabatt, och härvid TROR att de minsann utnyttjar ramavtalet men då går det istället via den andra kanalen som i de flesta fall blir betydligt mer förmånligt som jag skrev ovan.

Det kan ju i många fall vara mer intressant för en säljare att sälja en viss paketutrustad modell än en ”hobbyspecad” bil via ett ramavtal trots högre rabatter. De flesta kampanjer är ju starkt subventionerade via generalagenten som kan ge extra säljbonusar som det finns skäl att uppnå.

Jag har provat använda BMW CS rabatten (när jag innan var medlem) på både ny X3, X5, 3-serie och senast 1-serie och de 8% den ger är totalt ointressant på dessa modeller där det finns kampanjer och rabatterade paket.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Huruvida ramavtal gäller på paket styrs av ramavtalets utformning. Det finns inte bara ett upplägg, det varierar. Kan till och med variera per modellkod. BMW CS avtalet är sannolikt ett av de sämre ramavtalen så det skulle dock inte förvåna mig om det var så att det inte gäller på paket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.