AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.353

E61 530 XD fyrhjulsdrift

Har tappat fyrhjulsdriften, vilket indikeras på instrumentbrädan och även i praktiken då den bara driver bak.
Har haft extremt däckslitage bak det visat sig efter flrtalet hjulinställningar och däcksbyten att något stag bak glappat under belastning. Därmed har bilen körts med olika däckomkrets fram och bak. Kan detta ha bidragit till att fördelningslådan tagit stryk?

Är det slitdetaljer i fördelingslådan som byts ut eller byter man hela fördelningslådan?

Tacksam för inspel....
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
vad indikeras på instrumentbrädan? finns felmeddelanden? det kan såklart också vara en säkring...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, olika rullomkrets kan lätt knäcka fördelningslådan.

Generellt byts trasiga fördelningslådor, men i vissa fall kanske det går att byta enskilda delar...beror nog på mer exakt vad som är trasigt.

BMW har troligen inga lösa delar som reservdel...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Felkod för mekaniskt fel på fördelningslådan - så det blir ett byte.
BMW lär ta hutlöst betalt för en ny så var hittar man fördelningslådor till vettigt pris? Renoverade lådor eller liknande? Beggade är inte aktuellt iom att du kan bli sittande med samma problem igen iom att dom förefaller vara känsliga för som i mitt fall ojämnt däckslitage...

Artikelnumret som jag har fått fram är 27 10 7 599 693

Verkar vara samma fördelningslådor på flera av BMWs 4WD modeller

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla runt lite om det finns någon firma som renoverar växellådor eller liknande, de kanske även kan renovera fördelningslådor...

Brukar finnas firmor på Blocket som annonserar om att de renoverar BMW-växellådor.

Det kan väl kanske vara två "huvudspår" i felet på fördelningslådan, antingen är det ställmotorn som reglerar mekaniken i lådan - den sitter på utsidan och där kan det kanske finnas ersättningsdelar även från BMW. Sedan kan det ju vara fel i lamellpaketet och mekaniken inne i lådan och då är det nog dyrare och svårare att renovera mht. tillgång på delar.

Jo, dyrt lär det bli om BMW ska byta fördelningslåda. Skulle tippa på 40.000 kr eller mer totalt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nu är fördelningslådan bytt mot en nyrenoverad dito.
När bilen blivit varm och jag svänger antingen höger eller vänster med mer än 1/2 rattutslag upplever jag att fyrhjulsdriften "låser sig" (bilen bromsar in och blir trög i framdriften och på löst underlag kasar framhjulen) som om aktuatorn till fyrhjulsdriften inte kopplar ur. Den ska också vara bytt men söker man på nätet verkar det vara den som felar.

Kan man rycka någon säkring så aktuatorn till fyrhjulsdriften inte kopplas in så man kan köra tillbaka 60 mil till Stockholm....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.